Schijf is niet volledig zichtbaar

• Onderwerp starter Onderwerp starter DaanM
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

DaanM

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
11 okt 2000
Ik heb een seagate schijf gekocht van 2 TB. Dit moest een extra schijf worden in mijn NAS. Helaas gaf de NAS foutmeldingen na plaatsing en volgens de beschrijving moet ik de disk via diskpart cleanen. Dit leek goed te gaan; echter er was maar 4 GB zichtbaar.
Ik kan in computerbeheer ook helemaal niets met die 4 GB - niet formatteren, niet verwijderen etc. Ook via de verschillende proggies (partition magic etc) was het niet mogelijk om de disk weer op 2 TB te krijgen.
Wie heeft een suggestie?

zijn er misschien meerdere partities aanwezig en waarvan je er sommige niet kunt gebruiken? Indien dat zo is volg de volgende instructies:

1) diskpart (nu wordt er een andere cmd venster geopend waarin je gaat werken)
2) list disk (alle aangesloten apparaten worden nu weergegeven, zoek jou harde schijf op)
3) select disk (nummer van jouw harde schijf, bv disk 3)
4) list partition (nu ga je alle parities op de schijf zien die ooit zijn aangemaakt
5) select partition '1' (nummer van jou partitie kan verschillen)
6) clean (verwijderd alles van de partitie)
7) create partition primary (maakt 1 grote partitie aan)

Hierna formateer je de harde schijf op normale wijze via mijn computer. Als het goed is moet het lukken.

Edit: Ik had oorspronkelijk een link gepost, maar die is niet helemaal juist; Mijn excuses daarvoor.

Laatst bewerkt:
Dank

Dank voor je reactie..
Zie de bijlage voor het resultaat...
Snik.. nog meer suggesties?Schijf.JPG

Inderdaad erg raar dit. Probeer het eens met gparted. Het is een linux besturingssysteem die je op een usb kan zetten en daarna opstarten. Kijk eens of je de rest van de schijf via gparted kan zien. Indien dit het geval is kan je er 1 grote schijf van maken en daarna formateren. Vergeet niet om op toepassing/vinkje te klikken als je al wijzigingen wilt opslaan.

Link GParted: http://gparted.org/

Het is niet zo groot en gaat vrij snel. Je kan windisk32 gebruiken om een bootable usb met gparted aan te maken.

Link: https://sourceforge.net/projects/win32diskimager/

Veel succes nog

Hopelijk gaat het met GParted lukken. ik heb helaas slechte ervaringen als het om Seagate 2TB Barracuda disks gaat.
Heb er al 4 teruggestuurd....:o gelukkig nog wel vergoed (net buiten garantie).
Zo een 4 GB probleem komt me bekend voor... ik kreeg het niet opgelost en de schijf maakte een raar geluid.

Indien het met gparted niet lukt vrees ik dat het zelfde verhaal gaat zijn als de 4 anderen. Hoe dan ook vingers gekruist houden.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan