schijf partitioneren

Status
Niet open voor verdere reacties.

verstraeten

Gebruiker
Lid geworden
9 nov 2004
hoi

ik heb bij een vriend van mij zijn computer geformateerd omdat hij zijn partities een andere groote wilde geven.
dus ik heb de pc opgestart met de win xp cd, en de partities verwijderd.
normaal worden ge partities dan toch samen genomen en wordt dat niet gepartitioneerde ruimte? ik kreeg gewoon 2 keer niet gepartitioneerde ruimtes, ik moest dus terug dezelfde grootte van partities nemen.
het is maar 1 schijf daar ben ik zeker van.
Is dit normaal of kan ik dit nog verdanderen??

alvast bedankt

Je kunt soms eideloos zoeken naar een oplossing,maar probeer eens GParted als partition manager.

Haal hier GParted op,het is een mooie (freeware)vervanger voor Partition Magic.

http://gparted.sourceforge.net/

Kies voor de LiveCD.

Greetz

Ik zou gewoon fdisk gebruiken.
Download ergens een opstartdiskette met dos (zo 1 die je vroeger in je win98 zo makkelijk kon maken).

Start in MSDOS fdisk.exe en gooi daar de hele boel er uit en maak opnieuw aan. Daarna kan je windows weer installeren.

De oplossing van rejhemel heeft één probleem, er kan enkel geformatterd worden in fat16, met een maximale partitiegrootte van 32Gb. Dus dan maak je eerst een primaire partitie in DOS aan, die je actief maakt, installeert hierop Windows, waarbij je gedurende de installatie de FAT16 omzet naar FAT32, en maak daarna via schijfbeheer de andere partities aan. Weet wel dat je ALLE gegevens van de HD kwijt bent.

Jan

Beste @Zwozwedra, vanaf 95 OSR2 met ondersteuning voor grote schijven, kan fdisk van die dos 7.1, schijven van 512mb tot 2 terabyte in FAT32 partitioneren en formateren, de beperking zit in win95 en win98, de laatste versie SE kan tot 137 gig. zien, zonder verdere maatregelen.

TS, Gparted is een prima progje daarvoor.

Het is echt niet de bedoeling om gelijk te krijgen, maar om de feiten zo juist mogelijk weer te geven, dit om de broodjes aap verhalen uit te bannen, en de TS zo juist mogelijk te informeren, onjuiste informatie kunnen de gebruikers op het verkeerde been zetten, dat is niet de bedoeling.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan