Opgelost Schijf zijn gewisseld van nummer

Dit topic is als opgelost gemarkeerd

Dukkel

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
17 feb 2016
Besturingssysteem
Win11 Prof NL
Office versie
Office365
Hallo Allemaal
Ik heb een SAMSUNG NVMe 1TB extra in mijn systeem geplaatst, en nu is de volgorde gewijzigd van de schijven (reepjes)
Normaliter is Schijf 0 de opstartschijf met NVMe Kingston_SSD-2 (C) nu blijkt hij plotseling schijf 1te zijn
En dat zou ik graag weer teruggezet willen hebben. (zie Afbeelding)
Hoe moet dat gedaan worden?
Met vriendelijke groet
Dukkel

Schijven zijn gewisseld 2025-02-04 110940.png

Mijn voorstel is: afblijven!
Normaal ziet een gebruiker dat zelfs niet.
Het maakt niet uit welke schijf nummer 0 of 1 heeft.
Dat hangt van allerlei factoren af.. Het slot waarin de schijf zit kan al bepalend zijn.
Zolang het OS (Windows) de schijven vindt en aanspreekt zoals het hoort, maakt dat allemaal niets uit.

Hoe staat je boot order ingesteld in je BIOS/UEFI? Hopelijk wel naar de juiste wens?
Verder zou ik niet aan het nummer tornen, want Windows hangt er gelukkig al een schijfletter aan vast!

ATA-schijfnummering wordt bepaald door de positie in poorten. U kunt echter de volgorde wijzigen die wordt weergegeven door Schijfbeheer door een nieuw besturingssysteem op een andere schijf te installeren. Bij het gebruik van SATA-schijven bepaalt Windows Masters en Slaves op basis van de opstartvolgorde van uw BIOS. De eerste schijf met een Windows-besturingssysteem wordt weergegeven als C: en als Schijf 0 in Schijfbeheer. Dus als u een nieuwe schijf installeert en deze in plaats van de andere schijf (Schijf 0) plaatst, moet u uw BIOS controleren en ervoor zorgen dat dit de eerste harde schijf in de opstartvolgorde is als u wilt dat deze wordt weergegeven als Schijf 0 in Schijfbeheer. Het is oké om andere apparaten ervoor te hebben, maar het moet de eerste harde schijf zijn. U moet ook de documentatie van uw moederbord controleren. Sommige fabrikanten maken specifieke poorten master of slave.

@Senso,
Ik heb geen interne SATA, de SATA die je op de Afbeelding ziet, is een Externe Schijf die geen last veroorzaakt.
De andere 2 schijven zijn wel interne NVMe's
(Kingston 500GB = Opstartschijf en Samsung 1TB = Data schijf)
Ik heb mijn probleem eenvoudig opgelost, door de NVMe's te wisselen met elkaar.

1738669048183.png

Jij bent je beroep misgelopen > Goochelaar;)

Terug
Bovenaan Onderaan