Schijfbeheer ziet mijn 2de Harde Shijf niet!

Status
Niet open voor verdere reacties.

drawed08

Gebruiker
Lid geworden
15 mrt 2008
Hallo,

Ik heb sinds kort een nieuwe harde schijf gekocht, maar er is een probleem.
Het gaat om een Maxtor DiamondMax 21. het gaat dan ook om een SATA schijf. Ik heb nog een harde schijf in mijn computer maar die is geen SATA. Ik weet niet of dit uitmaakt?

Het probleem is dat ik in mijn BIOS wel de SATA schijf zie staan, maar als ik bij mijn schijfbeheer kijk, zie ik de schijf weer niet. Ik kan de schijf dus niet formateren en dus niet gebruiken.

Kunnen jullie me alstjeblieft helpen, want ik weet het echt niet meer!

grtz. edward

Waar / hoe kom je in schijfbeheer ? Plaats svp een plaatje van het scherm schijfbeheer.

ik kom in mijn schijfbeheer via start->deze compute->(rechtermuisknop) beheren-> schijfbeheer.

een plaatje kan ik door uploadproblemen niet uploaden, maar het is heel duidelijk niet te zien!

Jouw Helpmij berichten worden ook geupload, waarom zou je geen bijlage kunnen plaatsen?

ik heb de afbeelding in een RAR-bestand omgezet, ik hoop dat je het nu wel kan zien
alvast bedankt
grtz. edward

Bijlagen

je moet even in je bios zoeken naar sata mode.

daar kun je sata als ide zetten.

geef even het type moederbord:thumb:

om eerlijk te zijn heb ik niet erg veel verstand van de BIOS, ik kan globaal dingen herkennen. Ik weet dus niet hoe en waar ik de SATA mode kan vinden in de BIOS.

Mijn type moederbord is een ASUS A8V Deluxe

Onder tabblad "Main" vind je een optie als "Sata configuration".
Daar beland kom je in een vervolgmenu:

daar zie je diverse vervolgvelden (Biosafhankelijk kan het er iets anderes uitzien / heten) :

Type
LBA / Large Mode
Block (Multi-Sector TRansfer)
PIO Mode
DMA Mode
SMART Monitoring
32Bit Data Transfer

zet alles op "automatic", m.u.v. de 32Bit Data Transfer. Zet die op [enabled]

Verlaat het bios middels F10 and "Y".

Wat "zegt" schijfbeheer nu?

Ik ga het nu probreren...
Ik kan alleen niet antwoorden want ik ben zometeen een paar uur weg.
Ik vertel later of het goed is gegaan en wat schijfbeheer zegt
Alvast bedankt
MVG Edward

Ik heb in de BIOS de 1 ding veranderd... namelijk de 32Bit Data Transfer heb ik op enabled gezet.
Misschien is het handig om te zeggen dat ik niet in de BIOS op het tabbladd Main de SATA schijf zie staan, maar wel in het tabblad BOOT. Uit de 2de keuze van het tabblad zie ik wel mijn SATA schijf staan, hoe kan dit?

grtz. edward

Welk besturingsysteem heb je? Vista of XP?
In het geval van XP moet je de SATA drivers nog installeren voordat de schijf door XP wordt herkend.

Ga naar de site van de moederbordfabrikant, surf naar het juiste moederbord en daar moet je dan de SATA (chipset) drivers downloaden.

Laatst bewerkt:
Bij IDE, 5e van onder.

1.00.0.26 2003/10/22 update
Description Promise SATA378 Driver V1.00.0.26 for Windows 98SE/NT4.0/ME/2000/XP/2003

hallo, ik heb geprobeerd wat jij zei. Ik heb de driver gevonden en geprobeerd te installeren. Het ging steeds fout. Ik heb het eerst gewoon geprobeerd via WinRar. Dat lukte niet. Dat kan je zien aan de print screen. Toen kreeg ik een venster dat zei dat ik het volledige bestand moest verzetten naar een floppy drive. Wonder boven wonder had ik nog een floppy drive in mijn computerkast zitten en we hadden nog floppy drives. Ik heb via de floppy drive geprobeerd om het nu wel te lukken, maar ook dit werkte niet. Dit kunnen jullie allemaal zien in de screen shots die ik heb gemaakt. Kunnen jullie me helpen, want ik weet het niet meer!

MVG Edward

Haal er even iemand bij die iets "gehaaider" is met de installatie van drivers. Het is best wel lastig zo vanachter een monitor om de juiste stappen / handelingen te beschrijven.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan