schijfcontrole loopt vast

Status
Niet open voor verdere reacties.

madmuppet

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
5 dec 2001
Berichten
2.273
om de een of andere reden vindt mijn laptop het nodig om tegenwoordig met de regelmaat van de klok een schijfcontrole uit te voeren. Tijdens het starten van windows verschijnt een DOS scherm, waarin wordt aangekondigd dat de consistentie van het bestandssysteem gecontroleerd moet worden, blablabla.... en dat ik eventueel binnen 10 seconden kan annuleren door op een toets te drukken.

Alles wat er gebeurd.... geen schijfcontrole. Het tellertje van de resterende tijd om te annuleren loopt terug naar 1 seconde, en dan blijft het hangen. Er gebeurt NIETS, ook niet na lang wachten. Op een toets drukken helpt dan niet meer, enige oplossing is de pc met de aan/uit schakelaar uit te zetten, en opnieuw te staren. Vervolgens valt hij opnieuw in schijfcontrole.
Met een beetje geluk wordt de schijfcontrole na een aantal pogingen wel uitgevoerd, maar na de eerstvolgende boot begint het feest weer opnieuw. WFT???:evil:

Hoe komt dit, en wat kan ik eraan doen? Zou dit een voorbode zijn van een HDD die op instorten staat?
 
Probleem (eindelijk) opgeloste via de helpdesk van HP. Blijkt dat ik te maken had met een "dirty bit" .
Een dirty bt is een flag (signaal) voor windows om CHKDSK te laten lopen bij de eerstvolgende boot, en wordt meerstal veroorzaakt doordat de pc niet goed is afgesloten. Doorgaans lost het probleem zich op na CHKDSK, maar blijkbaar niet altijd.
voor de mensen die ook dit soort problemen hebben, kijk eens hier: http://patcarael.googlepages.com/CHKDSKloopbijelkeopstart.pdf
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan