schijfcontrole van niet-windowspartities vraagt tóch om herstart

Status
Niet open voor verdere reacties.

marloes72

Gebruiker
Lid geworden
23 apr 2007
Berichten
333
Mijn harde schijf is in 3 delen gesplitst. Op partitie C staat Windows XP Home. Op partitie D en E staan alleen bestanden c.q. foto's. Nu wilde ik vandaag op partitie D en E een foutcontrole uitvoeren. Normaal gesproken gebeurt dat op een niet-windowspartitie zonder problemen zonder herstart. ik krijg echter de melding die je ook bij de foutcontrole van de C-schijf krijgt, met de vraag of je bij de volgende herstart een schijfcontrole wilt plannen. Hoe komt dit? Hoe kan ik het oplossen? Ik weet niet zo goed of ik nu wel of geen schijfcontrole moet doen? Normaal gesproken zou opnieuw starten tenslotte niet nodig moeten zijn. Dus ik durf niet zo goed.

Heeft dit misschien een relatie met het feit dat bij een verandering van zomertijd in wintertijd en andersom ook alle tijden van opgeslagen bestanden een uur veranderen? Met backuppen is dat lastig! Ik ben om die reden al eens terug naar de winkel geweest. Daar vonden ze het raar, maar konden de oorzaak niet vinden. Nadat ik de computer vorig jaar mei via de recovery partitie (om een andere reden) opnieuw had geïnstalleerd, verwachtte ik dat het opgelost zou zijn. Maar dit was niet het geval.

Nu ik ook geen normale schijfcontrole blijkt te kunnen uitvoeren, lijkt het wel of beide data schijven op één of andere manier direct met de C-schijf verbonden zijn. Of zeg ik nu iets heel doms?
 
Lijkt er toch op dat enkele mappen/bestanden op de D: en E: schijf permanent 'open' staan. Zou bijvoorbeeld kunnen als je Mijn Documenten/Mijn Afbeeldingen etc. naar een van die 2 schijfletters hebt verplaatst.

Ook als je toch nog programmatuur op D: of E: hebt gezet lijkt me de melding enigszins verklaarbaar.

Tijs.
 
Er staan geen programma's op D of E. En ik heb 'Mijn Documenten' ook niet verplaatst. Overigens maakt dat laatste niet uit, want normaliter kun je na het verplaatsen van die map tóch gewoon die schijf controleren zonder af te sluiten. Dat heb ik afgelopen week nog gedaan bij de computer van een vriendin. Daarom vind ik die melding bij mij zo raar en durf ik niet zo goed de schijfcontrole uit te voeren. Ik hoop echt dat iemand weet hoe het kan en wat ik er eventueel aan kan doen.
 
Deze vraag is nog niet opgelost. Ik heb inmiddels wel de schijfcontroles uitgevoerd. Gaat prima, op dezelfde manier als van de C-schijf. Maar ik snap niet waarom het niet 'normaal' kan.
 
Kan me nog een paar dingen erbij voorstellen, en dan houdt het voor mij op:
1. Je hebt (een deel van) het Wisselbestand op die partitie staan.
2. Je laat in Systeemherstel ook die ene partitie meescannen, ook al staat daar niet je besturingssysteem op.

Ben benieuwd wat er gebeurt als je
M.b.t. 1: Het wisselbestand uitsluitend op C:
M.b.t. 2: Alleen je C: schijf laat controleren door Systeemherstel.

We horen wel wat eruit gekomen is.

Tijs.
 
Ik heb in systeemherstel alleen de C-partitie ingeschakeld. Daar staat het systeem op. De D en E partities zijn uitgeschakeld. Ik moet het wel in de gaten houden, want af en toe zijn deze 'schijven' ineens ingeschakeld. Dan zet ik ze weer uit. Net als het probleem met de schijfcontrole en het feit dat bij veranderen van de tijd (bv. van zomer- naar wintertijd of andersom) alle opgeslagen bestanden op de D en E partities ook een uur veranderen van wijzigingsdatum, is dit een mysterieus verschijnsel dat een of andere connectie van de schijven met het systeem doet vermoeden. Een herinstallatie via de recovery partitie veranderde niets eraan.

Dat van het 'wisselbestand' begrijp ik niet. Waar is dat voor en hoe kan ik opties hiervoor instellen?
 
Start -> Uitvoeren -> sysdm.cpl -> tabblad Geavanceerd -> knop Instellingen in sectie Prestaties -> tabblad Geavanceerd -> knop Wijzigen -> Zorg ervoor dat op bij het aanklikken van de betreffende partitie aangevinkt staat: Geen wisselbestand.

Als je wat aanpast, niet vergeten op knop Instellen te drukken.

attachment.php


Tijs.
 

Bijlagen

  • virtueel_geheugen_xp.jpg
    virtueel_geheugen_xp.jpg
    55,8 KB · Weergaven: 144
Oké, dank je wel. Waar is het wisselbestand voor? Ik heb even gekeken. Alleen op de C partitie is een wisselbestand actief. Bij D en E staat 'geen wisselbestand' aangevinkt. Dat is ook de bedoeling begrijp ik....?!
 
Wisselbestand is 'overloopgebied' voor het fysieke geheugen (bijv. als je meer geheugen gebruikt dan je fysiek hebt en/of als bepaalde geheugengebieden op een bepaald moment niet nodig zijn om in het geheugen te hebben, die worden dan ge-offload ('geparkeerd') in virtueel geheugen (=wisselbestand)).

Nu je op D: en op E: geen wisselbestand had én ook geen systeemherstel heb ik nu geen mogelijkheden meer waarom je toch pas bij een herstart deze partitie(s) kunt defragmenteren/controleren.

Tijs.
 
Ontzettend bedankt voor je uitleg en het mee denken. Jammer dat je geen oorzaak weet. Misschien iemand anders.....? Ik hoop het!
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan