schijfcontrole Windows XP

Status
Niet open voor verdere reacties.

rudolf100

Gebruiker
Lid geworden
11 aug 2003
Tijdens het opstarten van windows XP vindt er een schijfcontrole plaats op de F partitie. Iedere keer weer.
Deze partitie kan ik ook niet defragmenteren opdat een chkdsk in de planning staat.
Mijn taakplanner is echter leeg. Nergens kan ik ook vinden dat er een schijfcontrole gepland staat of dat er opdracht toegegeven wordt.
Het opstarten duurt op deze manier wel iedere keer erg lang.

Dat kan veroorzaakt worden door een fout/defect op die partitie, zodra XP helemaal gestart is zou je het beste die partitie eens uitgebreid testen.

Hoe dan?

Een analyse van de partitie wil niet, defragmenteren wil niet, chkdsk wil niet.
Op alle opties krijg ik de mededeling dat het niet mogelijk is omdat chkdsk staat ingepland.

bij de schijfcontrole tijdens het opstarten worden er geen foutmeldingen gegeven.

(Sorry voor de dubbele vraag, ben nog een beetje zoekende naar de juiste werking)

Rechtermuisknop op icoontje van de schijf, kies eigenschappen > Extra. Daar kun je een schijf laten controleren.

Wat ook een optie is: convert de f partitie naar NTFS. Ik heb dit probleem ook gehad, en kon nergens een oplossing vinden, maar toen ik de mijn andere partitie naar NTFS had geconverteerd, had ik er geen last meer van.

Dank voor de tips, maar er is nog niets opgelost.

De F partitie is al NFTS.

Defragmenteren via start, eigenschappen, extra wil niet. Het volume op fouten controleren wil wel maar geeft geen fouten. Bij het defragmenteren krijg ik de volgende foutmelding
"Schijfdefragmentatie heeft vastgesteld dat het uitvoeren van CHKDSK is gepland op het volume: (F:).
Voer CHKDSK /F uit."

Bij start , uitvoeren vul ik dan de gegevens in maar krijg dezelfde foutmelding. Help!

Zou je is:

start > uitvoeren > cmd > CHKNTFS f: kunnen doen, en dan posten wat ie weergeeft?

na cdm -> chkntfs f: geeft de volgende melding:

"Het type bestandssysteem is NTFS.
F: bevat fouten. U kuntde optie /C gebruiken om chkdsk in te plannen voor dit systeem".

Kun je hier iets mee?

Ik had exact hetzelfde probleem. Elke opstart voerde hij chkdsk uit en niet kunnen defragmenteren omdat die taak gepland staat.
Ik heb het volgende gedaan. Opstarten in safe mode (tijdens opstart F8 indrukken) , kiezen voor Safe Mode met commando prompt.
Aanloggen als Administrator en wachten tot de prompt komt. De prompt staat op c:\[subdir]\....
In jouw geval moet je bij de prompt "F:" intikken.
Als de prompt "F:\" aangeeft typ je chkdsk /f in.
Je krijgt dan de melding dat de schijf gekoppeld is en niet gecheckt kan worden en er wordt gevraagd of je de ontkoppeling wil forceren. Hier toets je j(a) in.
Checkdisk gaat aan de slag. Als de procedure klaar is (kan enige minuutjes duren) type je achter de prompt "exit" en je bent terug in het Safe Mode scherm.
CTR-ALT-DEL om de pc opnieuw op te starten, dan zou het goed moeten zijn. Bij mij werkte het perfect.
Succes

Ik had hetzelfde probleem en ook bij mij heeft de oplossing van ej@n gewerkt.
Maar nu nog het volgende:
Het probleem ontstond na een wanhopige poging XP te installeren op G. Dit lukte niet en naderhand heb ik met DriveImage XP op C terug gezet.
Hierna verscheen dus die schijfcontrole op G maar ik moet nu ook steeds kiezen uit 2 besturingssystemen:
-Windows XP Home Edition
-Windows (standaard)
Deze laatste staat geselecteerd , de pijltjestoetsen werken niet, maar XP wordt gestart. Rara...
Hoe krijg ik dit nu nog weg?

P.s. In de Boot.ini komt die Windows (standaard) niet voor.

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan