Schijfcontrole

Status
Niet open voor verdere reacties.

Jan Mensink

Gebruiker
Lid geworden
13 mei 2005
Hallo,
Ik heb een Lenovo 3000 N200 laptop met Windows Vista Premium. Als ik een back-up wil maken krijg ik de melding dat er "Fouten zijn gevonden op de C: schijf" en dat er eerst een schijfcontrole moet worden uitgevoerd. Als ik die activeer kan ik "Fouten in het bestandssysteem automatisch corrigeren" niet uitvoeren want dan komt de melding "De schijf kan niet worden gecontroleerd als deze in gebruik is". De mogelijkhied die overblijft is "Schijfcontrole plannen" als de machine opnieuw wordt opgestart. Als ik dat doe gebeurd er niets en dus zit ik in een loop.
Ook als ik de machine in veilige modus opstart kan de schijfcontrole niet worden uitgevoerd.
De Lenovo helpdesk kan mij niet verder helpen. Weten jullie een oplossing?
mvg,
Jan Mensink

Hoi ,
ik heb een sony vaio, vista premium en heb hetzelfde probleem, ben jij al iets wijzer geworden ??

Hallo Grote Vriend,

Helaas heb ik geen enkele reaktie met oplossing gekregen en ook niet via andere kanalen en bronnen. Ik ben ik er nog steeds niet uit.
Mocht jij de oplossing krijgen, houd ik mij aanbevolen.

Jan

Probeer eens (in veilige modus) een herstelpunt terug te zetten van vóórdat je dat harddisk check-commando gaf.

Succes,

Tijs.

Stel dat mijn tip niet (goed) werkt, kun je ook in de volgende code kijken (in Veilige modus):
[Windows-toets]R toetscombinatie -> regedit.exe
Ga naar HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\CurrentControlSet\Control\Session Manager
Maak eerst een backup, door te rechtsklikken op die sleutel (in het linker-deelvenster), en kiezen voor Exporteren. Schrijf op waar je het .reg bestand hebt opgeslagen.
Kijk dan wat er staat bij Bootexecute (rechter deelvenster).
Vertel ons wat daar staat, maar er is een grote kans dat daar (extra) je check/scan van je C: schijf bij staat.
Haal de extra scan-regel weg uit die Bootexecute waarde door erop te dubbelklikken en aanpassingen te doen en Ok te drukken. Nogmaals: Dat kan bij Vista net iets anders heten dan bij XP.

Achtergrondinformatie (XP):
Bij mij staat daar:
autocheck autochk *
OODBS

Als een scan-actie bij volgende herstart aangegeven is, dan komt daar (extra) bij te staan: autocheck autochk /p \??\C:

Succes,

Tijs.

Laatst bewerkt:
Hoi, die waarde bij bootexecute was inderdaad autocheck *
Ik heb die waarde veranderd in gewoon een letter, d
Nu heb ik in elk geval die scan bij het opstarten niet meer. (geen idee of ik zo mag laten staan ?)
Verder blijven die andere foutmeldingen (zoals topicstarter al aangaf)
Fouten op c schijf enzo....

kan het iets te maken hebben met het feit dat ik er een partitie erbij heb gemaakt ?

Hoi, die waarde bij bootexecute was inderdaad autocheck *
Ik heb die waarde veranderd in gewoon een letter, d
Nu heb ik in elk geval die scan bij het opstarten niet meer. (geen idee of ik zo mag laten staan ?)
Verder blijven die andere foutmeldingen (zoals topicstarter al aangaf)
Fouten op c schijf enzo....

kan het iets te maken hebben met het feit dat ik er een partitie erbij heb gemaakt ?

@Goodfellow: Ok, even een paar stappen terug, en alleen op jouw situatie van toepassing, niet op die van de TS:
Bij jou was er niets toegevoegd in die sleutel. Dan wordt de standaard check van XP/Vista bij opstarten uitgevoerd, waarbij wordt gekeken of de partities 'dirty' zijn afgesloten of op de 'nette manier'. (= dat autocheck autochk *)
Klaarblijkelijk wordt jouw C: partitie als 'dirty' gezien, en daarom gaat er automatisch gecheckt worden. Omdat die check/reparatie mislukt gaat de schijf niet van 'dirty' af, en dus wordt de volgende keer wéér zo'n check gestart: De zaak zit in een loop.

Dankzij die aangepaste instelling zit je systeem nu niet meer in die loop. Op de lange termijn is je instelling geen goede zaak, want de automatische check van XP/Vista wordt zo niet uitgevoerd.

@TS: Ik ga ervanuit dat bij jou iets anders staat in die registerwaarde dan bij Goodfellow.
Schakel de huidige scan uit (dit kan dus door het weghalen een regel die lijkt op autocheck autochk /p \??\C:, of anders verander je de eerste regel zoals Goodfellow heeft gedaan (natuurlijk eerst een export maken, zoals ik al aangaf)).
Is de loop dan inderdaad weg, doe probeer (een van) de volgende mogelijkheden:
1. Start Vista op in de modus Veilige modus met opdrachtprompt. Draai vandaaruit:
chkdsk c: /f
(Er kan om een herstart worden gevraagd; kijk of de scan dan wél fatsoenlijk doorloopt én dat de C: schijf niet meer 'dirty' is).
2. Start Vista op in de modus Veilige modus met opdrachtprompt. Draai vandaaruit:
chkntfs /C c:
(Er kan om een herstart worden gevraagd; kijk of de scan dan wél fatsoenlijk doorloopt én dat de C: schijf niet meer 'dirty' is).

Succes,

Tijs.

Laatst bewerkt:
Hoi , dank je voor je antwoord. Hoe zou ik dan van die loop kunnen afkomen ?
Je zei dat op lange termijn dit geen goede situatie is, maar hoe kom ik daar dan vanaf ?

Hoi , dank je voor je antwoord. Hoe zou ik dan van die loop kunnen afkomen ?
Je zei dat op lange termijn dit geen goede situatie is, maar hoe kom ik daar dan vanaf ?

Je zou de opties kunnen gebruiken die ik de TS heb aanbevolen, nadat je de registry instelling weer terug hebt gezet op het origineel. Werken de aanbevelingen aan de TS niet, dan kun je de C: schijf uitsluiten met:
[Windows-toets]R toetscombinatie -> cmd /k chkntfs /X C:

Wil je die uitsluiting weer ongedaan maken: [Windows-toets]R toetscombinatie -> cmd /k chkntfs /D

Tijs.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan