schijfdefragmentatie in XP

• Onderwerp starter Onderwerp starter rfl
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

rfl

Gebruiker
Lid geworden
20 jan 2013
Als ik in XP schijfdefragmentatie gebruik, dan blijft er een grote ruimte van ca. 3 cm vrij met beschikbare ruimte tussen de aaneengesloten bestanden.

Weet iemand hoe ik dit aaneengesloten krijg?

Ik heb schijfdefragmentatie al wel 10 keer geprobeerd, maar er veranderd amper iets.

Dank!

Dag rfl,

Dit is een normaal proces. Dit hoort zo te gaan. De bedoeling van het defragmenteren van de harde schijf is dat er geen bestanden meer zijn die verspreid zijn over 2 of meer plaatsen op de harde schijf. In plaats van dat één bestand opgesplitst is in meerdere stukjes die verspreid zijn over de harde schijf, bevindt het hele bestand zich op één plek. Echter kunnen twee bestanden wel twee hele andere plaatsen van de harde schijf bevinden met vrije ruimte er tussen, zolang één bestand maar één plek heeft.

Ik vond dit ook raar toen ik dit voor de eerste keer zag, maar blijkbaar hoort het zo te zijn. Zolang je geen rood meer ziet (dat gefragmenteerde bestanden aangeeft) en de rest blauw, groen en wit is, is het defragmenteren geslaagd.

Hoi,
Defraggler van dezelfde makers als Ccleaner doet dit ook voor je.
Tevens de mogelijkheid om de opstartbestanden te defragmenteren voor het laden van Windows.
De mogelijkheid om grote bestanden achteraan de schijf te plaatsen.

Laatst bewerkt:
Ok, dat is inherent aan de methode van defragmentatie waarvoor Microsoft ooit heeft gekozen. Ik heb hier het originele Engelse artikel terug gevonden dat ooit eens vertaald in het Nederlandse TechNet Magazine is gepubliceerd (maar die kan ik even niet vinden!):

The Desktop Files: The ****h about Defragmentation

Snelle tips:

Voer een schijfcontrole uit op alle schijven. Herstart.
Schakel de wisselbestanden uit, op alle schijven.
Herstart in Veilige modus.
Voer een schijfcontrole uit op alle schijven.
Defragmenteer alle schijven.
Stel alle wisselbestanden opnieuw in op vast 1.5x (Microsoft Standaard) of Wortel2plus1x (2.41, leuk irrieel getal) RAM. Herstart.

Uit mijn antieke lesboek, Optimalisatie:

1. Optimaliseer niet.
  2. Bedenk waarom je wil optimaliseren.
  3. Optimaliseren voor tijd kost ruimte, optimaliseren voor ruimte kost tijd.

Microsoft Defagmentatie optimaliseert voor ruimte.

Het is boven & voorbij dit onderwerp om in te gaan hoe...

Laatst bewerkt:
vervolg vragen

Dank voor jullie reacties!

Vraag 1:
Dus als ik het goed begrijp dan is het helemaal niet zo goed om te defragmenteren? Het bespaart je dus ruimte, maar het kost je dus je snelheid?

Vraag 2:
Ik hoorde eens dat als de resultaatbalk met al die gekleurde vakken (lijnen) helemaal vol zit, dat de eerste bestanden (links dus) eruit geknikkerd worden als er een bestand bijkomt. Klopt dit? Zo ja, zijn dit dan de windows bestanden die er het eerst worden uitgeknikkerd?

Alvast bedankt!

Ron

"Vraag 1:
Dus als ik het goed begrijp dan is het helemaal niet zo goed om te defragmenteren? Het bespaart je dus ruimte, maar het kost je dus je snelheid?"

Nee, dat klopt voor geen millimeter. Het defragmenteren van je harde schijf bespaart geen hardeschijf-ruimte. Als jouw harde schijf 40% vrije ruimte over heeft, zal dit na het defragmenteren van de harde schijf nog steeds zo zijn. Het enige wat er met het defragmenteren van de harde schijf gebeurt, is dat bestanden aaneengesloten worden. In plaats van dat een bestand verspreid is over de hele harde schijf, bevindt het zich nog maar op één plek. Dit gebeurt met alle bestanden. Dit zorgt voor een enorme prestatie-winst aangezien de rekenaar er minder lang over zal doen om een bestand te verplaatsen naar het werkgeheugen. Defragmentatie bespaart geen ruimte en zorgt voor meer snelheid. Met andere woorden: schijf-defragmentatie heeft alleen maar voordelen.

O das heel fijn! Ik maakte me al zorgen.

Vraag 2 nog iemand?

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan