Schijffout

Status
Niet open voor verdere reacties.

jasmijnsare

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
21 jan 2014
Ik was een liedje van youtube aan het beluisteren en ondertussen aan het Facebooken. Op een gegeven moment liep het liedje vast, het geluid werd heel raar en het beeld liep vast. Ik heb de computer uit gezet. Nadat hij uit was heb ik een tijdje gewacht en hem weer aangezet. De computer geeft aan dat de Schijffouten worden hersteld, dit kan langer dan een uur duren. Ik heb de computer een hele dag de tijd gegeven, maar de middag erna stond het er nog steeds. Ik heb hem weer uit en aan gezet en hij doet weer precies hetzelfde. Weet iemand wat er aan de hand is en wat ik kan doen? Ik zou het erg vinden als ik al mijn bestanden kwijt zou zijn.

Als je bestanden wilt redden (data recovery) is het belangrijk om eerst te proberen zoveel mogelijk bestanden te copieren aar een ander medium.

Pas daarna kun je proberen de schijf te laten herstellen met allerlei software tools (ook de ingebouwde mogelijkheden in Windows).
Al dit soort software verandert de inhoud van de schijf, wat data recovery moeilijker of zelfs onmogelijk kan maken.

Gebruik dus alleen software, die niets aan de schijf verandert, bijvoorbeeld:

Download de laatste versie van Ubuntu op de download pagina en kies de 32-bits versie.
Brand het gedownloade iso bestand op een cd of dvd.
Start de pc op vanaf deze cd of dvd (let op de BIOS instellingen, de CD/DVD drive moet als eerste in de volgorde van "boot devices" staan).

Na het opstarten (duurt even) kies "Try Ubuntu" of "Ubuntu uitproberen", Ubuntu draait nu vanaf de cd of dvd en er wordt niets op de harde schijf veranderd.
Je ziet links een balk en als je die naar beneden scrolt zie je alle door Ubuntu gevonden partities op de schijf of schijven.

Als de disk geen ernstige fouten heeft kun je ze ook openen en de belangrijke bestanden kopieren naar een andere (externe USB) schijf.

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan