Schijfgrootte na RAID0

Status
Niet open voor verdere reacties.

surfer10

Gebruiker
Lid geworden
27 sep 2006
Berichten
73
Als je 2 schijven in RAID0 hebt zitten geeft Windows de schijfruimte van beide schijven opgeteld.

Zo lijkt het alsof de totale ruimte 1GB is bij 2 schijven in RAID 0 maar je hebt maar 500 Gb tot je beschikking. Hoe zal dit nu met de data gaan als je boven de 500 GB gaat komen? Geeft Windows dan aan dat de schijf vol is? of kun je blijven opslaan tot 1 GB?
 
Ik begrijp één ding in je vraag niet: je schrijft dat je maar 500 giga tot je beschikking hebt? Nee, bij 2x500 giga in Raid0 héb je ook 1000 MB tot je beschikking (effectief ergens iets in de buurt van 920 giga of zo)
Waar lees jij dat er maar 500 giga ter beschikking is?
 
Ik begrijp één ding in je vraag niet: je schrijft dat je maar 500 giga tot je beschikking hebt? Nee, bij 2x500 giga in Raid0 héb je ook 1000 MB tot je beschikking (effectief ergens iets in de buurt van 920 giga of zo)
Waar lees jij dat er maar 500 giga ter beschikking is?

Nergens. Als ik toch RAID0 gebruik wordt de data toch gestriped dus gehalveerd...
 
Incorrect. Dat gebeurt bij Raid1.

Dan heb je 1 x 500 ter beschikking terwijl de andere 500gb een kopie is van de andere schijf
 
Laatst bewerkt:
Ter aanvulling: bij Raid0 (striping) wordt (en dan gebruik ik een heel dom voorbeeldje)

het woord 'neus' als volgt op de in striping staande harddisks weggeschreven:

de N op schijf 1
de E op schijf 2
de U op schijf 1
de S op schijf 2

met als logische conclusie dat je dus de volledige opslagcapaciteit van beide schijven tot je beschikking hebt.

Dát nu is ook exact de reden dat je bij een crash alles kwijt bent, de ene schijf bevat slechts de helft van een bestand, de andere schijf (stel de gecrashte) de andere helft.

Daarom is het van groot belang om een goede backup van je eigen bestanden te hebben, maar ja, da's een beetje een open deur intrappen, die 'wijsheid' geldt eigenlijk altijd en overal.
 
Laatst bewerkt:
Raid 0 snelheid
Raid 1 Backup (maar geen juist principe)
Raid 10 combi (4schijven)
 
Raid0

Als ik dan een image maak en de RAID of pc crashed en er is bijv. 700 GB aan data, vervolgens koop ik een nieuwe disk (1 is kapot) en wil de image terugplaatsen naar de nieuwe schijf, echter zonder raid dan gaat dit niet meer...
Alleen als ik de nieuwe disk ook weer in RAID0 plaats samen met de huidge schijf dan kan het wel tergugezet worden.

Am i right?
 
Lees en huiver:

mijn systeem stamt uit september 2007. Daarin zitten 4 hdd's in, waarvan 2 in Raid0. Dit zijn 10.000 toeren Raptors. De andere 2 schijven zijn gewone schijven (niets met de Raid0 te maken)

In mei 2008 stierf 1 van de in Raid0 zittende Raptors. Onder garantie werd deze thuis vervangen voor een nieuwe. Ja, de andere bleef zitten en bevatte de helft van de data, dus de niet gecrashte andere helft.

Gelukkig had ik met Windows Vista Ultimate een complete pc backup gemaakt (gaat niet met álle Vista versies) en zodoende was ik 40 minuten nadat de nieuwe schijf was geplaatst weer helemaal online (letterlijk en figuurlijk) Tot zover dus "Ja" wat je vraag 2 betreft.

Vraag 1 is idd. "Nee".

Nu komt het huiver gedeelte. Afgelopen augustus crashte mijn andere Raptor. Wederom werd onder garantie een nieuwe geleverd, sterker nog, de monteur die thuis kwam verving ook de andere Raptor zodat ik weer 2 splinternieuwe had, maaaaaaaaaaaaaaaaar, toen ik dít keer een Windows complete systeembackup terug wilde zetten weigerde Windows de Raid0 (i.c. de nieuwe disks) te herkennen. Ik kon het dus schudden.

Gelukkig had ik natuurlijk al mijn data ook nog als gewone bestands backup maar ik kon wél mijn hele Vista en al mijn andere programmatuur opnieuw herinstalleren. Dat kostte mij dus 3 avonden (!)

Moraal van het verhaal? "Ja" met een systeembackup van een Raid0 array zou je bij vervanging die backup probleemloos terug moeten kunnen zetten, maar zoals je kon lezen ging dat vliegertje in geval 2 bij mij niet meer op. Oorzaak? Ik heb er geen flauw idee van, anders dan dat er de tweede keer 2 nieuwe Raptors werden geplaatst.

Wees dus waakzaam en onderhoud náást een eventuele systeemmirror, zeker óók een 'gewone' backup van je bestanden.
 
Laatst bewerkt:
Lees en huiver:

mijn systeem stamt uit september 2007. Daarin zitten 4 hdd's in, waarvan 2 in Raid0. Dit zijn 10.000 toeren Raptors. De andere 2 schijven zijn gewone schijven (niets met de Raid0 te maken)

In mei 2008 stierf 1 van de in Raid0 zittende Raptors. Onder garantie werd deze thuis vervangen voor een nieuwe. Ja, de andere bleef zitten en bevatte de helft van de data, dus de niet gecrashte andere helft.

Gelukkig had ik met Windows Vista Ultimate een complete pc backup gemaakt (gaat niet met álle Vista versies) en zodoende was ik 40 minuten nadat de nieuwe schijf was geplaatst weer helemaal online (letterlijk en figuurlijk) Tot zover dus "Ja" wat je vraag 2 betreft.

Vraag 1 is idd. "Nee".

Nu komt het huiver gedeelte. Afgelopen augustus crashte mijn andere Raptor. Wederom werd onder garantie een nieuwe geleverd, sterker nog, de monteur die thuis kwam verving ook de andere Raptor zodat ik weer 2 splinternieuwe had, maaaaaaaaaaaaaaaaar, toen ik dít keer een Windows complete systeembackup terug wilde zetten weigerde Windows de Raid0 (i.c. de nieuwe disks) te herkennen. Ik kon het dus schudden.

Gelukkig had ik natuurlijk al mijn data ook nog als gewone bestands backup maar ik kon wél mijn hele Vista en al mijn andere programmatuur opnieuw herinstalleren. Dat kostte mij dus 3 avonden (!)

Moraal van het verhaal? "Ja" met een systeembackup van een Raid0 array zou je bij vervanging die backup probleemloos terug moeten kunnen zetten, maar zoals je kon lezen ging dat vliegertje in geval 2 bij mij niet meer op. Oorzaak? Ik heb er geen flauw idee van, anders dan dat er de tweede keer 2 nieuwe Raptors werden geplaatst.

Wees dus waakzaam en onderhoud náást een eventuele systeemmirror, zeker óók een 'gewone' backup van je bestanden.


Bedankt voor je info. Van mijn " eigen" data heb ik altijd een normale backup. Windows opnieuw installeren is nog geen " ramp" kost wel veel tijd. Maar een image moet toch meestal wel gewoon werken. Ik heb gisteren avond een image teruggeplaatst na een corrupte RAID. Vanmiddag kijken of Windows nog start. Anders Windows maar opnieuw installeren...
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan