schijfleesfout na xp installatie naast vista HELP!!

Status
Niet open voor verdere reacties.

Lenves

Gebruiker
Lid geworden
14 sep 2010
Beste,

Ik besloot laatst windows XP naast windows vista te installeren. Ik heb me eerst een beetje ingelezen, en daaruit bleek dat het mogelijk was om twee besturingssystemen te installeren op 1 harde schijf. Er stond wel dat er een aparte partitie moest worden aangemaakt voor XP.

Dat heb ik gedaan (in partitie beheer in vista). Ik sloot vista af en ik stopte te windows XP installatie cd in de computer. Die startte op, en ik koos om windows XP te installeren op de net gemaakte partitie. Na een paar minuten was XP succesvol geïnstalleerd. Er kwam een melding in het scherm dat de computer opnieuw moest worden opgestart. Nadat ik dat gedaan had kwam er een melding: 'Schijfleesfout druk op CTRL+ALT+DELETE om opnieuw op te starten.'. Ik was verbaast want ik dacht dat ik in het configuratiemenu zou komen van XP (wat je altijd na installatie krijgt).

Dat lukte dus niet. Ik besloot d.m.v van de herstel console op de windows XP disk de hele partitie (waar XP op stond) te formateren. Ik dacht; nu zal het wel gewoon de situatie zijn zoals die was voor het hele gedoe met de installatie. Maar dat was niet zo, de foutmelding (schijfleesfout) bleef staan. Wat moet ik nu doen??? ik heb werkelijk geen idee.:(

Hoi,
als je je goed had ingelezen dan had je kunnen weten dat, om problemen te voorkomen, je eerst het oudste OS moet installeren, in dit geval XP dus en daarna Vista. Wat je nu kunt doen is XP opnieuw installeren en meteen een 2e partitie aanmaken tijdens de installatie en Vista er achteraan als je daar een installatie dvd van hebt. Of als je dat niet wilt Vista proberen te herstellen middels de Vista dvd.

Laatst bewerkt:
Bedankt voor de reactie, ik kan vista ook niet opstarten. Dezelfde foutmelding blijft staan. Ook al heb ik de complete partitie waar ik XP op had gëinstalleerd compleet geformateerd.

Misschien handig om erbij te zeggen: De HDD is nog niet heel oud, dus het zou niet aan slijtage moeten liggen.

Laatst bewerkt:
Heb je een laptop of een desktop? En stond Vista er al op voorgeïnstalleerd of heb je een Vista dvd?

Ik heb een Desktop, en Vista stond al voorgeinstalleerd. Ik heb de productcode, maar niet de cd helaas. Maakt dit heel veel uit?:(

Ja het maakt het moeilijker, als je een cd/dvd had was er niks aan de hand. Met een OS door de fabrikant geïnstalleerd maakt het er niet eenvoudiger op.
Als het goed is zit er een recoverypartitie op af fabriek, met een speciale toetsencombinatie zou je je pc moeten kunnen tergzetten naar fabrieksinstellingen (zie je handleiding). Nadeel van deze actie is dat je verder alles kwijt bent.
Je kunt ook HirensBootCd (gratis) downloaden en op cd branden met bijgeleverde brandsoftware.
Deze bootable cd heeft een reeks aan tools aan boord waar je akelig van wordt, waaronder MBR recovery tools en partitie recovery tools. Enfin, teveel om op te noemen. Kijk of je hier mee verder komt, het kwaad is toch al geschied. Je kunt ook met die cd je data redden voor als je de zaak niet meer aan de gang krijgt en je naar andere middelen moet grijpen.

Laatst bewerkt:
Ik wil eerst proberen om zo veel mogelijk data te krijgen. Ik probeer een LiveUSB, en anders die je noemde: HirensBootCd.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan