Schijfleesfout tijdens xp setup

Status
Niet open voor verdere reacties.

Luuknl

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
29 jan 2010
Toen ik deze handleiding volgde: http://sevenbits.nl/howto/dual_boot_windows7_XP.html kreeg ik het volgende probleem. Ik had er al windows 7 op staan op een computer van fuijtsu siemens. Ik had in windows 7 een partitie gemaakt van 15 GB voor xp en ik dacht ik installeer daar dan even professional op (xp). Op de kast van fuijtsu siemens staat een sticker met daarop: Windows xp home..... Maar ik professional er in gedaan en alles ging goed tot dat hij opnieuw moest opstarten. Ik liet hem opnieuw opstarten na het formateren en na het kopiëren van een aantal bestanden. Maar toen hij opnieuw opstarte kreeg ik eerst: Druk op een toets om te starten van af een cd. Maar dat wil ik niet want ik wil dat de setup verder gaat. Daarna kwam er te staan: Schijfleesfout, Druk op ctrl+alt+del. Na het uitschakelen van de computer heb ik het geprobeerd met Windows XP Home. Maar daar kreeg ik tevergeefs het zelfde verhaal. Ik kan nu alleen nog via de recovery cd in de installatie en herstel gebeuren komen... Ik ga nog ff 2 bestandjes van fuijtstu siemens op m'n usb zetten, want dat zou voor de bios een update zijn. Verder probeer ik ook nog iets van chkdsk \r alhoewel ik niet zeker weet hoe dat moet, en wat ik wel zeker weet is dat de cd-rom als eerste staat ingesteld bij de bios, daarna de hardeschijf... Of moet de hardeschijf als laatste?

een lang verhaal, maar hoop dat iemand iets weet!
groetjes!

nee hij geeft tijdens de installatie aan dat het een ntfs van 15GB is. Ik heb dus gepartitioneerd eentje van 15GB voor XP en eentje van 22GB voor windows 7. En dan is er nog de 100mb partitie van windows 7 voor 't opstarten...

kan u mij misschien wel uitleggen als u daar iets van weet wat dat chkdsk doet? Ik moet dat nog doen maar toen ik dat gisteren probeerde kon ik kiezen uit:
D:\windows
E:\Windows

en dan stond er hier iets van: Maak uw keuzen en druk op enter.
(Druk op enter om te annuleren.....?)

maar aan de handleiding van die site is niks mis want op de site van computer totaal word easyBCD ook gebruikt...
Ik kan nog proberen helemaal te formatteren de partitie voor xp dan en niet snel formatteren, en dus dat chkdsk en die 2 bestandjes van fuijtsu siemens..... (moet ik alleen ff de bios wijzigen in usb als eerste opstart)

Maar hoe weet je nu of je een SATA of een IDE harddisk hebt dan?

Ik zou niet weten hoe dit op te lossen. Wat ik wel kan vertellen uit eigen ervaring is dat ik ook niet zo lang geleden een Windows 7/XP multi-boot geinstalleerd had (XP stond er al op, Windows 7 daarna geinstalleerd) en dat ik dat iedereen kan afraden. De eerste twee weken liep dat allemaal goed, maar toen begon XP kuren te vertonen (traag afsluiten/opstarten, apparaten die niet meer herkend werden en nog wat andere hinderlijke zaken). Opvallend was dat dat na een MS update van XP en Windows 7 gebeurde. Na van alles en nog wat getest en geprobeerd te hebben zat er maar één ding op: alles eraf, HD's geformatteerd en XP opnieuw geïnstalleerd op de ene PC en Windows 7 op een andere (reserve) PC.
Mijn advies is dan ook: doe geen multiboot Windows 7/XP. Bovendien is het ook niet nodig want onder Windows 7 Prof en Ultimate kan m.b.v. VM (Virtual Machine dat standaard in W7 prof en Ultimate zit) een virtuele XP prof werken. Dat wordt gratis en voor niets beschikbaar gesteld.

er is toch alleen maar SATA en NTFS? tijdens de installatie met de recovery cd zegt hij voor het formatteren: Naja:
Partitie 1 volgends mij: windows 7 (door systeem gereserveerd)(NTFS)
en dat NTFS staat achter alle partities...:confused:

Nee, zo zit het niet:

SATA of IDE zijn de verschillende types aansluitingen van de harddisk, IDE met een brede platte kabel en SATA met een smalle vaak rode kabel.

NTFS of FAT32 zijn de manieren waarop een harddisk geformatteerd kan zijn.

Ik zou niet weten hoe dit op te lossen. Wat ik wel kan vertellen uit eigen ervaring is dat ik ook niet zo lang geleden een Windows 7/XP multi-boot geinstalleerd had (XP stond er al op, Windows 7 daarna geinstalleerd) en dat ik dat iedereen kan afraden. De eerste twee weken liep dat allemaal goed, maar toen begon XP kuren te vertonen (traag afsluiten/opstarten, apparaten die niet meer herkend werden en nog wat andere hinderlijke zaken). Opvallend was dat dat na een MS update van XP en Windows 7 gebeurde. Na van alles en nog wat getest en geprobeerd te hebben zat er maar één ding op: alles eraf, HD's geformatteerd en XP opnieuw geïnstalleerd op de ene PC en Windows 7 op een andere (reserve) PC.
Mijn advies is dan ook: doe geen multiboot Windows 7/XP. Bovendien is het ook niet nodig want onder Windows 7 Prof en Ultimate kan m.b.v. VM (Virtual Machine dat standaard in W7 prof en Ultimate zit) een virtuele XP prof werken. Dat wordt gratis en voor niets beschikbaar gesteld.

zal ik dan maar gewoon proberen de windows 7 ultimate cd er in doen en dan kijken daar voor herstel?
Misschien kan jij mij wel wat vertellen hoe je bijvoorbeeld xp of chromium os of linux in een virtual pc in elkaar zet? want je moet toch 2 programma's hebben? Microsoft virtual pc en nog iets geloof ik....

Nee, zo zit het niet:

SATA of IDE zijn de verschillende types aansluitingen van de harddisk, IDE met een brede platte kabel en SATA met een smalle vaak rode kabel.

NTFS of FAT32 zijn de manieren waarop een harddisk geformatteerd kan zijn.

dan is het een SATA als ik het goed heb.

Dan heb je daar je probleem te pakken.

Windows XP herkent standaard geen SATA schijven.
Je hebt of de speciale SATA drivers nodig op diskette (als je een diskette-station in je pc hebt) of een speciaal gemaakte XP cd met geintegreerde SATA drivers

Hier staat hoe het moet en wat er moet worden gedownload: http://www.microsoft.com/windows/virtual-pc/

Voor me zelf had ik nog genoteerd:

Install volgorde:

1- Windows XP-mode

2- Windows Virtual PC (KB958559-...msu)

3- Windows XP mode update (KB977206-...msu)

Once you have installed Windows XP Mode, click the Windows 7 Start button , then select All Programs > Windows Virtual PC > Windows XP Mode to begin setup. For information on how to set up Windows Virtual PC and Windows XP Mode, check out "Running Windows XP Mode with Windows Virtual PC" on the Support and Videos page.

Je hebt of de speciale SATA drivers nodig op diskette (als je een diskette-station in je pc hebt) of een speciaal gemaakte XP cd met geintegreerde SATA drivers

ok ik heb van fuijtsu siemens wel een cd met drivers, dus dan zou ik die eerst moeten proberen?
, amar wat gek want eerder zat er ook altijd al win xp home op...?!

Hier staat hoe het moet en wat er moet worden gedownload: http://www.microsoft.com/windows/virtual-pc/

Voor me zelf had ik nog genoteerd:

Install volgorde:

1- Windows XP-mode

2- Windows Virtual PC (KB958559-...msu)

3- Windows XP mode update (KB977206-...msu)

Once you have installed Windows XP Mode, click the Windows 7 Start button , then select All Programs > Windows Virtual PC > Windows XP Mode to begin setup. For information on how to set up Windows Virtual PC and Windows XP Mode, check out "Running Windows XP Mode with Windows Virtual PC" on the Support and Videos page.

thanx kan dit ook met linux?

@mrmusic: Ik zie in de startposting dat de installatie goed ging (incl. het kopiëren van de basis installatiebestanden) tot de eerste herstart. Dat geeft mij het idee dat de harde schijf gewoon herkend werd?

@topic-starter: Wat kan zijn is dat de versie XP die je gebruikt hebt niet met grote schijven/grote partities om kan gaan. Vanaf Service Pack 2 is daaromtrent geen probleem meer.

Tijs.

@mrmusic: Ik zie in de startposting dat de installatie goed ging (incl. het kopiëren van de basis installatiebestanden) tot de eerste herstart. Dat geeft mij het idee dat de harde schijf gewoon herkend werd?

@topic-starter: Wat kan zijn is dat de versie XP die je gebruikt hebt niet met grote schijven/grote partities om kan gaan. Vanaf Service Pack 2 is daaromtrent geen probleem meer.

Tijs.

nou ik heb windows xp home en professional met allebeide service pack 2:D:):confused:

Ok, dan heb ik zo snel geen tips meer.

Tijs.

nou m'n redding: de installatie/herstel cd van windows 7 ultimate (iellegaal:D, meer werkt meer dan prima!) werkte nog! daar gelukkig geen schijfleesfout en eindelijk weer uit de DOS omgeving, was voor even wel leuk maar doe het niet voor de lol nog een keer, ook al is het de hobby-pc. 'K ga morgen ochtend ofzo dan maar windows 7 herstellen, tot voor de update van microsoft silverlight...! ben blij toen, want dat was precies de laatste update Vóór dat ik aan de installatie van xp begon. weet nu nog steeds niet wat m'n probleem was, maar ga in iedergeval aan de slag met systeem herstel en ff gelijk un backupje maken van 't systeem, gewone bestanden hoeft niet want 't is toch hobby-pc! Als ik nog vragen heb zal ik een nieuw topic starten want deze sluit ik bij deze aangezien ik hier klaar ben. Ik ga in ieder geval ook aan de slag met microsoft virtual pc en xp mode.

oh en anyway mrmusic, nu ik ff goed lees heb ik trouwens een IDE: ik heb dus die lange platte brede kabel:D

Ik bedank iedereen en vooral srpchulp want jou idee ga ik opvolgen: VM en XP MODE! is er ook een bestandje ofzo voor een virtuele mac of linux...?

VM en XP MODE! is er ook een bestandje ofzo voor een virtuele mac of linux...?

Graag gedaan :)
Over Linux en/of Mac weet ik helaas niets, maar ik denk dat wat gegoogle dat wel te achterhalen is. Denk er wel aan dat het af te raden is om verschillende VM-machines naast/door elkaar te gebruiken wat dat geeft een behoorlijke troep. Meerdere (sub)systemen op één en dezelfde VM-machine kan zonder problemen.
Succes
Rob (sr-pc-hulp)

Nog eens terug naar het probleem: je wil een XP en Windows 7 dualboot systeem maken.
De door Microsoft voorgeschreven pad betekend eerst XP installeren en later Windows 7 bijinstalleren. Doe je het anders om heb je een bootmanager nodig.

Ten tweede moet je nog vertellen of je echt fysiek Windows XP naast Windows 7 wilt installeren of XP als virtual pc.

Dat werkt helemaal anders en dat weet ik niet.:o

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan