schijfleesfout

Status
Niet open voor verdere reacties.

muman

Gebruiker
Lid geworden
21 apr 2008
Berichten
337
beste helpers,

schijfleesfout, ctrl, alt, del om te herstarten. ik kan dus niet meer in mijn computer. Ik heb legale xp pro op een hp nc6000 laptop. Ik heb geen cd van programma. laptop tweedehands in winkel gekocht (ex-lease) xp updates haalt ie zonder problemen binnen, virus scanner NOD 32.
Ik vind op het www veel over dergelijke situaties en allen zeggen ze dat HD waarschijnlijk kapot is (aan het gaan). Ik denk echter dat met verwijderen van software iets fout is gegaan.

Wat heb ik gedaan inmiddels. In bios de hd laten scannen; test 1 snel, voltooid. test 2 uitgebreid, voltooid. test 3 S.M.A.R.T., voltooid.
Ik heb geen cd van xp pro wel van xp home edition. die heb ik erin gedaan en na het laden van veel stuurprogramma's kwam die bij setup, gekozen voor 'R'

bootcfg opties geven: geslaagd: 1 windows installatie gevonden, noexeccute=optin /fastdetect
bootfix c: gedaan

en nu doet ie het nog steeds niet maar er verschijnt niet meer schijfleesfout maar disk read error? ineens op engels over gegaan?
Bij fixmbr geeft ie aan dat 'het erop lijkt dat deze computer een niet standaard of ongeldige MBR heeft. endan een waarscuwing over beschadigingen dus maar niet verder gegaan.

Wie weet hoe nu verder?

Muman
 
Laatst bewerkt:
Beste Muman.

Tja de harde schijf weggooien kan je altijd nog doen als alles al geprobeerd is zou ik zeggen.
Ik heb bij jou het idee dat de partitie-tabel wel eens beschadigd kan zijn.
Dat is een onderdeel van de MBR (Master Boot Record).
Zelf heb ik dat een keer gefix op de pentium 233 pc'tje van me door de partitie-tabel te overschrijven anders zit je met het punt dat je alle partities opnieuw moet aanmaken.
Dat deed ik destijds met ranish maar dat was mijn keuze omdat fdisk wat aan de blinde kant was en geen partities in fat 1 kon herkennen maar fdisk zou je daar ook mee kunnen helpen.
Die programma's hebben ze vezameld en op een opstartbare cd gezet die je gratis kunt downloaden met de naam Ultimate Boot CD.
Het proberen wel waard denk ik als een kapote harde schijf je eenigste uitgangs punt is wat over blijft.

Maar als het de partitie-tabel is meschien een goed idee om eens na te gaan waarom ,wat ik heb kunnen fixen was toen veroorzaakt door norton en die keer dat alles opnieuw heb opgezet met de partities was de oplossing van het probleem door een bootvirus die zich op een kleine partitie in fat 1 had geinstalleerd voor tussen de MBR en windows.

Ik hoop dat je er wat aan heb.

Succes.
 
Maar als het de partitie-tabel is meschien een goed idee om eens na te gaan waarom ,wat ik heb kunnen fixen was toen veroorzaakt door norton en die keer dat alles opnieuw heb opgezet met de partities was de oplossing van het probleem door een bootvirus die zich op een kleine partitie in fat 1 had geinstalleerd voor tussen de MBR en windows.

dank je wel voor de reactie, ik ga zeker die boot cd downloaden en proberen zo op te starten. Ik had ook al een apparaatje besteld waarmee ik de HD als externe usb drive kon gebruiken op een andere laptop. Dan zou ik misschien ook de hd eens goed kunnen doornemen.

Maar dat laatste, hoe doe je dat? Hoe kom je daar achter? Ik ben niet zo deskundig, ik doe gewoon wat ik op het www vind en waarvan ik denk dat het voor mij zal kunnen helpen.

Muman
 
Laatst bewerkt:
Het geval van een bootvirus bedoel je ,tja nou is het zo zeker in die tijd dat ik dus niet doet wat op www vind maar toen kwamen de computers niet in Amsterdam werd er gezegd en had niemand last van geen enkele virus ,dus ik hed toen een eigen manier bedacht.
En dat is met Ranish ,kijk het maakt niet uit of hij het bestandsysteem niet kent maar hij herkend wel een de partities.
Helemaal vooraan de schijf zit je MBR met je partitie-tabel ,normaal krijg je dan daarna je windows partitie.
Maar als je daar tussen een andere partitie heb van zo'n 1 MB die dan ook nog eens in een oud en/of onbekende bestand systeem is zoals fat 1 bijvoorbeeld zodat niet alle partitie managers de partitie kennen en herkennen dan heb je een goede rede om daar bij stil te staan.
Die bootvirus doet dat om eerder dan windows actief te zijn en overleefd zo ook iedere format van de harde-schijf.
Maar omdat iedere partitie is opgenomen in de partitie-tabel van je harde-schijf bij de MBR kun je dan ook weer met Ranish de partitie-tabel met je MBR wissen ,daardoor verlies je alle partities die op je harde-schijf en dus ook die van de bootvirus.
Je moet dan daarna natuurlijk wel eerst een nieuwe partitie maken op de harde-schijf en die gaan saven in de in MBR sectie met je nieuwe MBR ,voordat je de pc uitzet of probeerd te herstarten !!

( Ach ja werknemers van McAfee en Norton omschreven toen ze het door hadden destijds het als een paarde middel wat ook wel zo is en er zullen best wel andere en nieuwe manieren met mooiere software programma's nu te vinden zijn om met deze opmerking zo eventueele discussie's uit de weg te gaan. )

Je met die methode zul natuurlijk alles andere wat op je harde-schijf aanwezig was kwijt raken ,nou ja in ieder geval windows xp pro maar ik zou wel het activerings nummer daarvan bewaaren.
En als het te lastig word kun je anders meschien een screen afbeelding van ranish of iets gelijk waardig op het forum plaatsen en wat meningen verzamelen waarvan zoals je zelf al heb gezegt dat aan te nemen waarvan je denk dat het goed voor je is.

Groetjes
 
Ik heb de harde schijf inmiddels met ubuntu vanaf cd draaiend kunnen benaderen. als laatste datum kom ik een logfile tegen van chkdsk wat ik zondag heb gedraaid. dit staat er onder andere in:

156287848 kB totale schijfruimte.

16923844 kB in 74910 bestanden.

39840 kB in 9774 indexen.

0 kB in beschadigde sectoren.

269592 kB wordt gebruikt door het systeem.

Het logboekbestand neemt 53264 kB in beslag.

139054572 kB beschikbaar op schijf



4096 bytes per cluster

39071962 clusters in totaal op schijf

34763643 clusters beschikbaar op schijf



Maar hij start nog steeds niet vanaf de harde schijft.
Wie kan me vertellen waar ik moet kijken op de harde schijf om iets te veranderen, verwijderen, ...

Groet,
Muman
 
Nog wat gevonden:

Ik heb de harde schijf uit de laptop gehaald en via een sharkoon adapter als externe hd via usb op een andere windows laptop aangesloten en zie nu ook nog andere bestanden. Onder andere een aantal tekstdocumenten van een windows update. daarin komt erg vaak de regel voor 'WARNING: Failed to evaluate Installable rule, updateId = en dan komt er een reeks van letters en getallen. Is er sprake van een mislukte update?

En dan heb ik nog een bestandje bootstat.dat; Geeft dat weer wanneer je de computer hebt afgesloten? want dat is het laatste wat ik had gedaan voordat ik een dag later de laptop vergeefs weer wilde opstarten.

Wie kan me helpen?

Muman
 
Hoi Muman

Was zelf ook met de windozen aan de gang vandaar een wat late reactie.
Flink aan het zoeken gegaan zie ik en meer info is altijd goed.:thumb:

Chkdsk meld niks onregelmatig een rede te meer dat de schijf wel eens gewoon in orde kan zijn.

Met bootstat.dat denk ik niet dat je daar iets mee kunt doen omdat de fout wijst naar de MBR en niet naar b.v een fout in het register.

De melding WARNING: Failed to evaluate Installable rule is inderdaad iets van de updates maar daar ben ik niet helemaal uit met wat ik even zo snel met google vind omdat je geen probleem heb met windows update maar dat je systeem niet start en er een melding is van een ongeldige MBR.
Wat deed Norton bij mij toen fout deed is dat de anti-virus programma van ze ging schrijven naar de MBR en omdat ook maar een programma is die zijn opdracht uitvoerd zegt hij de MBR is of word veranderd ik herstel hem naar een eerdere staat waardoor de aanpassing door mij zelf niet doorgevoerd werden en de hele zaak de fout in ging.
Het is een beetje gissen omdat ik welke updates en je andere actieve software niet ken maar zoiets kan er meschien bij jou ook gebeurd zijn ,dan denk ik aan zoiets als voor een windows update is het nodig om de MBR aan te passen maar je anti-virus software zegt hoho maar dat gebeurd niet en dan krijg een zelfde soort probleem.

Het is maar een idee hoor maar zelf gebruik ik een andere bootmanager dan die van windows en dat BootIt Next Generation.
Die heeft een soort van een paritie manager erbij zitten die je de mogelijkheid geeft om van allerlij dingen met de MBR doen en volgens mij zou je daar mee kunnen oplossen.
Je kunt er ook een copie van je windows partitie mee maken zodat je die als backup kan gebruiken.
Bekijk de video tutorials daarvan om er zelf een idee van te krijgen.

Ik hoop dat je er wat aan heb en wens je veel succes als je daar mee aan de gang gaat.

Greetings Ragdoll
 
ik heb xp opnieuw laten installeren. werkt weer. helaas alles weer terug zetten.

Muman
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan