schijfpartitie veranderen

Status
Niet open voor verdere reacties.

henk hazenberg

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
5 jan 2008
wie kan mij helpen? mijn C schijf is bijna vol. Ik heb in het begin de schijf niet echt slim gepartitioneerd (20 gig op C en 60 op D).

kan ik dit op een of andere manier nu nog veranderen? (ik heb windows xp home)

bvd

Wel voor de zekerheid backup maken, ik heb al wel 100-en partities gewijzigd zonder problemen met PM, maar je zult zien, die ene keer dat je geen backup maakt..

Partition Magc is helaas niet gratis en werkt ook niet, wanneer je dat zou hebben, met Vista.

Download en brand GParted, http://gparted-livecd.tuxfamily.org/ , gratis

Opstarten vanaf de cd en je kunt met je partities doen wat je wilt!

partities veranderen

Partition Magc is helaas niet gratis en werkt ook niet, wanneer je dat zou hebben, met Vista.

Download en brand GParted, http://gparted-livecd.tuxfamily.org/ , gratis

Opstarten vanaf de cd en je kunt met je partities doen wat je wilt!

moet ik dan ook eerst een backup maken? zo ja, hoe werkt dat dan? ik heb nogal wat gegevens op de C schijf incl. de website van onze band en die wil ik niet graag kwijt natuurlijk.
Ik heb ook een extra harde schijf geplaatst met 180 gig, kan ik dan daar ook ruimte weghalen en bij C zetten?

Je moet sowieso altijd een backup maken, zeker voordat je dit soort acties onderneemt, je weet maar nooit.

En nee, je kan niet een gedeelte van de nieuwe schijf aan de oude plakken

Om een back-up te maken kan je alles wat je zeker niet kwijt wil kopieren naar je nieuwe (extra) harde schijf.

Eventueel kan je de indeling in partities van je oude schijf laten vervallen. C en D worden dan als het ware samengevoegd tot een nieuwe C.

Wat je ook zou kunnen doen is niet partitioneren. Maar je C-schijf voor Windows gebruiken, je D schijf voor programma's en je nieuwe schijf voor opslag van bestanden.

20 GB voor XP moet genoeg zijn.

Om een back-up te maken kan je alles wat je zeker niet kwijt wil kopieren naar je nieuwe (extra) harde schijf.

Eventueel kan je de indeling in partities van je oude schijf laten vervallen. C en D worden dan als het ware samengevoegd tot een nieuwe C.

Wat je ook zou kunnen doen is niet partitioneren. Maar je C-schijf voor Windows gebruiken, je D schijf voor programma's en je nieuwe schijf voor opslag van bestanden.

20 GB voor XP moet genoeg zijn.

kijk! dat zou het mooiste zijn, de huidige partitie laten vervallen en weer 1 grote C van maken, maar........hoe doen we dat? kan dat zonder PM? Ik vind `t nl zonde om €70 uit te geven aan een programma dat ik waarschijnlijk 1x gebruik. En.....krijg ik dan geen problemen met alles wat nu op D staat, of wordt dat dan automatisch allemaal hernoemd naar bv. C program files...etc??

by the way, ik heb een backup programma gevonden op de install. cd van xp home en hij heeft keurig 19gig naar F gezet, alleen die kan ik niet openen, hij zegt niet te weten met welk programma???

Laatst bewerkt:
Misschien kan dat ook wel met het programma dat mrmusic aangeeft. Ik ken dat niet.

Sowieso zou ik dan eerst alles wat op D staat op F zetten en de D leeg maken.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan