Schijfruimte mist

Status
Niet open voor verdere reacties.

DaDennis

Gebruiker
Lid geworden
12 nov 2006
Ik heb een 80 GB (Maxtor ATA) hardeschijf in m'n computer zitten nu, ongepartitioneerd.

Als ik eigenschappen op m'n C: schijf doe krijg ik deze informatie:
Beschikbaar: 5.04 GB
Totale Grootte: 76.3 GB

Als ik dan in m'n C: schijf ga, control + a (verborgen bestanden enzo zijn weergeven) druk en dan eigenschappen krijg ik dit:
Grootte: 61.7 GB

Maar, als mijn schijf 76.3 GB groot is, er 61.7 GB gebruikt is, moet er dan niet (76.3 - 61.7 = ) 14.6 GB vrij zijn?

Ik deed daarna schijfopruiming, ging weer kijken en kreeg dit:
Beschikbaar: 7.30 GB
Totale Grootte: 76.3 GB

En eigenschappen op alle bestanden in m'n C: schijf en kreeg dit:
Grootte: 61.1 GB

Dus er is ruim 2 GB vrijgekomen (Van 5.04 naar 7.30) terwijl de gebruikte grootte met maar 0.6 GB is afgenomen.

Waar is die overige ~8 GB heen?

Die wordt gebruikt door de HD zelf ,is een uitleg over ,maar heb ik niet bij de hand.

Is met alle schijven zo

Dus het is normaal dat je ruim 10% van je totale ruimte mist?:shocked:

Het lijkt consistent met het volgende: Standaard wordt 10% (of een vergelijkbaar percentage) van de schijfruimte voor Systeemherstel ingesteld. De mappen waar de Systeemherstel bestanden staan zijn normaal gesproken niet toegankelijk voor gebruikers, dus worden die niet 'meegerekend' bij je berekening.

Kijk het dus even na welke hoeveelheid voor Systeemherstel is aangegeven:
Rechtermuisklik op Deze Computer, Eigenschappen, tabblad Systeemherstel, klik op de C: schijf, en klik op Instellingen.

Dan weet je hoeveel je 'kwijtgeraakt' bent aan Systeemherstel-bestanden.

Tijs.

Laatst bewerkt:
Pfff. nouja, bedankt dan :)
Binnenkort maar een 300+ GB SATA aanschaffen, en niet weer een Maxtor... die van nu vind mijn moederbord niet zo leuk (kom ik dan na ruim 14 maanden achter..)

EDIT:
Systeemherstel stond op 12%! Heb ik nu uitgeschakelt (ik gebruik het noooooit)
Het scheelt niks in totale schijfruimte nu though (omdat ik net dus mn herstel punten had verwijderd)

Laatst bewerkt:
eet niet wat voor probelemen met maxtor, zelf heb ik ee 300 GB SATA, en deze is al een paar jaar oud.

eet niet wat voor probelemen met maxtor, zelf heb ik ee 300 GB SATA, en deze is al een paar jaar oud.

Heb jij een N-Force4 based moederbord? Maxtor S-ATA schijven staan er om bekend om hun brakke samenwerking met zulke mobo's.

Ok bedankt, ik heb er geen ervaring mee.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan