schijfruimte verdwijnt

Status
Niet open voor verdere reacties.

Ulrike

Gebruiker
Lid geworden
11 feb 2002
Berichten
213
Hallo iedereen,

Ik heb zopas een nieuwe laptop, maar ik heb gemerkt dat er - zonder dat ik iets installeer - veel schijfruimte verdwijnt.
Ik heb de laptop gisteren opgestart en had 100Gb schijfruimte, vandaag was dat na opstarten (en dus niets veranderd sinds gisteren) 99,7Gb en na installeren van Mozilla Firefox is dat nog maar 99,3 Gb meer, terwijl Mozilla zelf 5Mb slechts inneemt.

Wie weet waaraan dit zou kunnen liggen en hoe ik dit kan verhelpen? Want ik vind het zeer bizar dat er zomaar schijfruimte verdwijnt.
Bovendien heb ik een keer laten berekenen hoeveel ruimte er vrij kon gemaakt worden met schijfruimte en ik kreeg een hele lijst met onder andere enkele termen waarvan ik niet weet wat ze zijn, noch hoe ze er terecht gekomen zijn, zoals:
- Debug dump files
- bestanden met geheugendump na systeemfout (nu al fouten? ik heb hem nog maar 2x opgestart!? :confused:)
- bestanden met mini-geheugendump na systeemfout

Wat zijn deze bestanden en hoe komen ze na 2u al op mijn laptop terecht?

Ik heb ondertussen via cmd (in prompt) het maximum geheugen voor shaduwkopieën ingesteld op 6Gb in de hoop daar al niet te veel geheugen aan te verliezen. Is dit een goede maximumgrens of moet dat nog hoger? En ik heb blijkbaar twee partities, C: en D: (recover), kan ik die schaduwkopieën van C: ook op D: zetten, werkt dat dan nog behoorlijk?

Vele vragen, maar ik vind het niet prettig dat er veel schijfruimte verdwijnt zonder ik er iets vanaf weet, alvast bedankt voor de hulp!
Groetjes
 
Hoi,

van 100gb naar 99,7gb en naar 99,3gb gaan is niets bijzonders.
Je ""verliest" zonder zware programma's te installeren ook schiijfruimte door het vollopen van cache's of tempfiles.

Download CCleaner en run 'm, dit ruimt op.

Grtz.
 
Hallo,

Ik zal die cleaner downloaden.

Maar weet er iemand wat die bestanden zijn die ik aangehaald heb, en waar ze vandaan komen? Want systeemfouten, dat klinkt toch niet goed, en dat al na 2u :confused:

En is 6Gb voor die zogenaamde schaduwkopieën ok? of moet dat meer zijn? en mag ik die van C: op de andere partitie D: laten terechtkomen? Want ik weet niet waarvoor die "recover D:" dient maar het is ook nog eens 31,3Gb ruimte die ze voorzien hebben voor ik-weet-niet-wat.
 
Systeem herstel bestanden (kopie van je register).
Updates van Windows,
logboeken, logbestandjes, register bestanden, noem maar op.
 
Bedankt voor jullie antwoorden!

Ik vind het wel bizar dat het dan systeemfouten heet? :confused:

Ik zou ook nogmaals willen vragen of 6Gb genoeg is...
 
Systeem,fouten? Elke pc heeft systeemfouten.
En ja, 6 Gb lijkt me voldoende.

Ik moet de eerste pc nog vinden, met een windows besturing die geen fouten heeft.
Dat is het kromme van Bill Gates: wel de fouten kunnen ontdekken, loggen en stop-fout schermen voor weergeven, maar ze niet kunnen oplossen of voorkomen.:p
 
Okays :) Verstaan wie verstaan kan, die Bill Gates

Maar waarom kan ik die crash dump files niet wissen eigenlijk? Want bij de vorige laptop had ik dat gedaan en toen begon de pc te crashen :confused:
 
Laatst bewerkt:
Crash dump files?

Bedoel je C:\WINDOWS\MEMORY.DMP (geheugendump na BSOD)?
Die kan je gewoon verwijderen hoor.
 
Ik bedoel de files die de schijfopruiming aangeeft, dat zijn grote files (Gb's groot) waarbij staat "bestanden met geheugendump na systeemfout" en "bestanden met mini-geheugendump na systeemfout"

Ik heb die files bij mijn vorige laptop verwijderd, en de volgende keer dat ik hem opstartte bleef hij crashen en van die geheugendumps maken, waardoor ik uiteindelijk met meer van die files zat dan dat ik er verwijderd had.

Maar om op die bestanden nog even terug te komen... het is toch niet logisch dat een computer na 2u al zoveel Gb systeemfouten heeft!? Is dat de trend die met Vista gezet wordt dan? :confused:
 
Over Vista hoef je je geen zorgen te maken hoor, daar is niets mis mee.

En je kan ze toch gewoon verwijderen met Schijfopruiming? Of komen ze dan direct weer terug?
 
Ik kan ze inderdaad gewoon verwijderen met schijfopruiming, maar de vorige laptop heb ik dus terug naar de winkel moeten doen omdat hij na die verwijdering begon te crashen... Daar leidde ik dan uit af dat ik dat niet mocht verwijderen
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan