Schijven en bestanden delen

Status
Niet open voor verdere reacties.

1107972

Gebruiker
Lid geworden
5 mei 2004
Situatie:

Desktop: win XP pro, linksys netwerk kaart

Laptop: win XP pro, ingebouwde W-LAN

Router: Asus WL500g Deluxe, ingesteld als een Home Gateway

Na een beetje knutselen met de instellingen is het me uit ieindelijk gelukt om met beide PC's verbinding te maken met internet, pingen naar elkaar lukt ook.

Probleem komt echter dat ik als naar Netwerklocaties gaat en dan zoeken naar computers in werkgroepen gaat. Ik krijg dan nog wel de twee PC's te zien, maar heb enkel de mogelijkheid om de gedeelde mapen op de eigen PC te verkennen. Kies ik de andere PC dan krijg ik een foutmelding.

\\Desktop niet toegankelijk. U hebt mogelijk niet de juiste machitgen voor deze netwerkbron. Neem contact op met de beheerder van de server als u wilt weten of u toegangsmachtigen hebt.

Mijn eerste gedachten waren dat een mogelijk firewall voor deze melding verantwoordelijk as. Ik heb dus zowal de complete antivirus software met firewall uitgeschakeld als de firewall bij de geavanceerde eigenschappen van de verbinding. Ik heb dit ook nog gedaan bij de router.

Probleem is echter nog steeds niet verholpen en ook de andere pc geeft dezelfde melding.

Iemand een idee???

Hoi,

Klik met je rechtermuisknop op de desbetreffende HD. In het menu staat delen, klik hierop. En dan op de optie die jij wil.

Modag

Dit had ik al gedaan, zoals je misschien al kon lezen.

Wantbij het verkennen van computers in deze netwerkgroup kon alleen de gedeelde van de PC waarachter je zat verkennen en niet die de andere PC.

Hoe probleem zit dus ergens anders lijkt mij.

Zelfde foutmelding als eerder beschreven. Tenzij het de naam van de PC is waarop ik werk, dan word gewoon een verkennen geopend met daarin de gedeelde mappen.

\\Desktop
\\Mobile

Dat zijn de commando's die ik gebruikt heb.

Heb je niet toevallig een pw op de gedeelde mappen gezet?

Ik heb zelf hier (pc1: Desktop bedraad WinXP, pc2: Laptop WLAN Win98) wel eens dat ik naar de gedeelde mappen op mijn laptop wil gaan via de desktop en dan ook de melding krijg dat ik geen toegang heb, maar na een paar keer dubbel klikken en die foutmelding krijgen krijg ik wel het scherm waarbij ik een pw op moet geven.

PS: Als je //computer_naam doet zie je dan wel de mappen die je hebt gedeeld?

Zover ik weet zijn ze niet beveiligd met een paswoord, ik zou niet eens weten welk paswoord het moet zijn en waar ik dat kan instellen. Staat nu onder rechtermuisknop in iedergeval.

Maar na een paar keer klikken bleef dezelfde melding herhaald worden. Ben op dit moment nog niet verder gekomen.

Voor het gevraagd gaat word, ik meld me onder windows aan met de beheerder account, dit zou dus geen problemen met zich mee moeten brengen.

Meer ideeen???

Misschien helpt het als je het gast/guest-account op beide pc's enabled. Die kan weleens standaard uit staan ... en dan mag de andere computer er niet eens op om zich te identificeren.

Heb je je useraccount al nagekeken...je moet een wachtwoord hebben anders werkt het niet.

Op beide pc's moet deze zelfde user een authorisatie hebben.

Ik neem aan dat jullie met accounts nog steeds de gebruikersaccount van windows bedoelen, iets anders kan ik me namelijk niet voorstellen.

Maar goed, ik heb mijn accounts, tevens ook de enigste en de beheerders account een wachtwoord gegevens. Echter nog steeds geen toegang en dezelfde foutmelding. Sorry het word eentonig.

Mijn gevoel zegt dat ik ergers bij de router instellingen iets fout gedaan heb dat het contact tussen de 2 pc's blokkeert.

Met wachtwoord bedoelde ik niet het Windows Account wachtwoord maar je kunt voor elke gedeelde map een wachtwoord opgeven. Dit kan dacht ik (uit mijn hoofd) via het "Delen" menu bij een map, daar kun je kiezen tussen "Alleen Lezen wachtwoord" en "Volledige Toegang wachtwoord" (Of ben ik nou in de war met Win98? :o)

Heeft het beheerders-account op beide pc's wel hetzelfde wachtwoord?
Want als ie zich probeert aan te melden met beheerder ... dan is het misschien daarom dat ie een foutmelding geeft.
Ik vind het wel vreemd, want meestal vraagt windows in dit soort gevallen juist om een username en wachtwoord op te geven ...

Maar ze hangen wel allebei in dezelfde werkgroep?

Geplaatst door pmeijne
Heeft het beheerders-account op beide pc's wel hetzelfde wachtwoord?
Want als ie zich probeert aan te melden met beheerder ... dan is het misschien daarom dat ie een foutmelding geeft.
Ik vind het wel vreemd, want meestal vraagt windows in dit soort gevallen juist om een username en wachtwoord op te geven ...

Maar ze hangen wel allebei in dezelfde werkgroep?

Dat bedoelde ik idd ook...volgens mij gaat er hier ergens iets niet goed.

Geplaatst door hehe
Heb je je useraccount al nagekeken...je moet een wachtwoord hebben anders werkt het niet.

Op beide pc's moet deze zelfde user een authorisatie hebben.

Ik heb 2 pcs met xp erop. allebei kan ik er gewoon op zonder dat er een account overeenkomt..

Ik heb vanmiddag ergens ander ook nog maar ff advies gevraagd daaruit bleek dat het misschien kon zijn dat ik SP2 maar eens moest installeren. Dat ga ik nu dus ook proberen.

Echter heb ik een klein probleempje ivm met de versie van de windows dus dat moet ik nog ff proberen te omzeilen. :rolleyes:

Ik hou jullie op de hoogte

Geplaatst door bultje21

Ik heb 2 pcs met xp erop. allebei kan ik er gewoon op zonder dat er een account overeenkomt..

Ja afzonderlijk van elkaar, maar binnen een netwerk van de ene pc naar de ander zit dat iets anders, of lukt het nu ook?

Ook al zou het ineens lukken na sp2, wat ik betwijfel, dan nog is dat natuurlijk niet de oplossing van je probleem.

Je kan een user op beide pc's hetzelfde account [authorisatie] geven met hetzelfde wachtwoord en eens kijken.

Is uiteindelijk gelukt om SP2 erop te krijgen ,maar nog geen resultaat.

De Accounts op de PC zijn allebei dezelfde met dezelfde authorisatie en wachtwoord, kortom het werkt nog steeds niet.

Kan me ook moeilijk voorstellen dat het iets met de accounts te maken hebt.

Ervan uitgaand dat alles idd klopt zoals je zegt zou je je tcp/ip kunnen verwijderen en opnieuw aanzetten.

daarbij je winsinstellingen controleren of daar geen vinkje bij staat.
Netbios moet btw ook niet op default staan.
Je IPs, netwerkadres en gateway ff opnieuw instellen.

Misschien dat het helpt.
Anders weet ik het zo ook niet.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan