Schijven fout ingedeeld

Status
Niet open voor verdere reacties.

DaanM

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
11 okt 2000
Ik heb even een kwestie waar ik niet uitkom.

Ik heb 2 harde schijven (zie overzicht).

Nu is schijf C 250 gb en de andere (l,d,e) 200 gb.

Nu heb ik tijdens installeren van win xp zitten knoeien. Hij heeft nl van L iets gemaakt waar systeembestanden opstaan. En vanaf c wil ik win xp draaien. Het is uiteindelijk de bedoeling dat ik een upgrade van win vista doe. Maar die heeft L nodig (systeemschijf) zegt ie tijdens het installeren, maar die is te klein. Ik krijg m alleen niet groter.

Ik wil eigenlijk de volledige windows installatie op C hebben (en L helemaal niet gebruiken). En ik wil dat de C schijf ook gewoon weer 250 gb is. Hoe krijg ik dat voor elkaar? Ik heb al met partitin magic zitten knoeien, maar daar krijg ik m geen 250 gb mee. En daarmee kan ik L ook niet weghalen. Hellep...

Iets later:
Ik heb nu die andere schijf er even uitgehaald en heb dus alleen nog maar de beschikken over schijf C. Maar bij installeren van win XP geeft ie aan dat ie maar 131 gb kan vinden. Ook als ik de partitie verwijder en weer terugzet. Terwijl ik in de bios kan zien dat het echt om een schijf van 250 gb gaat. Hoe krijg ik die overige gb'tjes nou terug?

Laatst bewerkt:
In je afbeelding zie ik schijf 0 en dat is schijf C. Dan zie ik schijf 1 en dat is partitie D en E.
Onder schijf 1 geschoven, maar met de kleur van schijf 0 zie ik partitie L, omvang 8 Mb waarvan 3 Mb is gebruikt. Ik heb het vermoeden dat je er in geslaagd bent de bootsector van schijf 0, met o.a. de Master Boot Record, te isoleren. Als we schijf 1 nu laten voor wat het is (de omvang klopt, 200 Gb in de "verkoop" is altijd wat minder in de realiteit), dan zul je toch opnieuw de Setup van XP vanaf de CD-Rom moeten laten opstarten. Je geeft vervolgens in Setupvensters een aantal keren aan, dat je XP wilt installeren, tot je bij een scherm komt waar de gevonden installatie van XP wordt vermeld, met een 1 er voor. Je zegt dat je op die 1 wilt installeren, Setup geeft een waarschuwing, je zegt opnieuw dat je wilt installeren op 1. Vervolgens krijg je een scherm met drie keuzes, waaronder "D": verwijder 1. Daarna moet je goed kijken welke keuzes je krijgt, maar uiteindelijk kan je met "L" gaan formatteren. Zorg ervoor dat je eerst de maximale ruimte van schijf 0 hebt vrijgemaakt. Na het formatteren begint de eigenlijke installatie van XP. Als dat is afgerond, kun je bekijken hoe dan de toestand is. Maar hopelijk heb je door de juiste keuzes te maken je verloren ruimte weer terug en ben je partitie L kwijt.

NB: ik heb ook nog het vermoeden, dat er op schijf 0 niet toegewezen (niet geformatteerde) ruimte "zweeft", Windows XP ziet zo'n ruimte niet.

Laatst bewerkt:
Wat betreft die 127Gb, er zijn inderdaad oudere moederborden die slechts 132G b kunnen "zien", alles wat erover is zien ze niet. Met een programma zoals "Maxblast (van Maxtor)" kan je die grens overschrijden. Ook wil het wel eens lukken met Partition Magic, waarbij je geen grotere partitie dan 132Gb aanmaakt, dus zou je op je 1° HD een partitie moeten aanmaken van 132 (of minder), en één van de rest. Als je er niet in slaagt een grotere partitie aan te maken (ook niet ondanks "Maxblaste), moet je toch een partitie aanmaken van 132 Gb om latere problemen te voorkomen en de rest onbenut laten.

Wat betreft die"L"-drive, die zou je eigenlijk gewoon moeten weglaten, want dat is de eerste 8Mb die steeds gereserveerd wordt als je één grote extende partitie aanmaakt, en geen primaire. Die "L" is dus een primaire partitie,waarmee je niets kunt aanvangen, maar ook niet kunt kwijtspelen. Gewoon weglaten en ZEKER NIET ACTIEF maken. En laat de drive D en E leker in de extended partitie van de 2° drive, dat is HET systeem om te werken.

Jan

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan