Schijven niet herkent..

Status
Niet open voor verdere reacties.

haassiej

Gebruiker
Lid geworden
4 jan 2008
Berichten
19
Hallo,

Ik heb meerdere schijven in myn pc zitten, maar hij herkent er maar 2 van de 3(de 2 kleinste van 8 gig en 1 van 12 gig, de ander van 160gb herkent hij niet) Wat is het probleem? Mijn buurman zei Serial Ata driver downloaden maar ik weet niet precies welke ik moet en kan het niet echt vinden, kan iemand helpen ? Op mijn kaart waarmee de schijf is aangesloten staat dit : SD-Sil680-RAID

als hij niet goed staat dan moet hij worden verplaatst svp !!
Mvg,
Haassiej
 
Laatst bewerkt:
Het gaat hier niet over geheugen maar om herkenning van je SATA controller waar je je SATA schijf aan hebt aangesloten.

Kijk eens in Apparaatbeheer ([Windows-toets]R -> devmgmt.msc wat die zegt over je SATA controller.

Geeft dat geen directe informatie, en kun je niet op automatische wijze de driver ervan updaten/installeren, geef ons dat de identificatie die staat in het tabblad Details van de eigenschappen van de SATA controller in Apparaatbeheer. Ik bedoel hier de VEN_XXX, DEV_XXXX, en de SUBSYS_XXXX codering die je daar vindt weergegeven.
Misschien kunnen wij hier dan achterhalen over welk apparaat het gaat, en er misschien ook nog drivers voor vinden.

Succes,

Tijs.
 
Ik krijg dit :
naamlooshd6.jpg


Welke daarvan is die SATA ?

mvg,
Haassiej`

EDIT : 1'tje is er nou weg daarvan, maar er staat nog geen extra schijf.. En bij die andere staat dit bij details : PCIVEN_1095&DEV_3112&SUBSYS_61121095&REV_023&267A616A&0&30
 
Laatst bewerkt:
Probeer eerst deze driver

Lees readme.htm in deze .zip, vooral de sectie "Adding the SiI 3114 controller to an existing Windows 2000/XP or Windows Server 2003 installation"

Verdere drivers: hier

Het is dus een SiI3114 - PCI to 4 Port SATA150 controller, die ook als RAID-controller kan worden ingezet als je meerdere SATA schijven erop aansluit, en dan configureert als RAID-set, via de BIOS van het ding.

Succes,

Tijs.
 
Probeer eerst deze driver

Lees readme.htm in deze .zip, vooral de sectie "Adding the SiI 3114 controller to an existing Windows 2000/XP or Windows Server 2003 installation"

Verdere drivers: hier

Het is dus een SiI3114 - PCI to 4 Port SATA150 controller, die ook als RAID-controller kan worden ingezet als je meerdere SATA schijven erop aansluit, en dan configureert als RAID-set, via de BIOS van het ding.

Succes,

Tijs.

oke dankjewel, maar er staat met dat floppy.. Maar ik heb tog nix op floppy..?
 
De driver is geschikt om op floppy te zetten voor nieuwe installatie op schijven die op dat type SATA controller zijn aangesloten.

Het is echter ook geschikt om te installeren in een bestaande W98/XP/Vista/W2003 installatie.

Tijs.
 
Oke dankjewel :) Ik heb inmiddels 1 disk erbij in deze computer van 73gb(Hij is 160gb die disk, dus ik vraag me nog af waar de rest is?)
 
Bij dat probleem kan ik je niet direct helpen, maar op de website wordt wel gemeld dat je een BIOS versie van de kaart kunt updaten. Misschien helpt dat om de resterende ruimte ook te herkennen.

Overigens kun je in de tussentijd even zelf in de BIOS van die insteekkaart kijken of je daar misschien iets terugvindt om de volle 160 GB te zien? Het zou nl. ook kunnen zijn dat het aantal GB is afgeknepen om compatible te zijn met oudere besturingssystemen (voorbeeld: XP ondersteunde voor SP2 alleen schijven tot 136 GB, de rest was dan niet te gebruiken).

Ik kijk even of ik kan achterhalen waar BIOS updates te vinden zou kunnen zijn (als ze echt bestaan natuurlijk ;) ).

Tijs.
 
Bij dat probleem kan ik je niet direct helpen, maar op de website wordt wel gemeld dat je een BIOS versie van de kaart kunt updaten. Misschien helpt dat om de resterende ruimte ook te herkennen.

Overigens kun je in de tussentijd even zelf in de BIOS van die insteekkaart kijken of je daar misschien iets terugvindt om de volle 160 GB te zien? Het zou nl. ook kunnen zijn dat het aantal GB is afgeknepen om compatible te zijn met oudere besturingssystemen (voorbeeld: XP ondersteunde voor SP2 alleen schijven tot 136 GB, de rest was dan niet te gebruiken).

Ik kijk even of ik kan achterhalen waar BIOS updates te vinden zou kunnen zijn (als ze echt bestaan natuurlijk ;) ).

Tijs.

Oke top ! Ik ga dan even in de bios kyken ;) !
 
hier vind je de bios installatie-tool en ook de laatste versies van de BIOS.

hier vind je de handleiding van de insteekkaart.

Tijs.
 
PS: Installeer alleen de r####.bin Bios en de d#####.bin Bios, niet de Bios die begint zonder 'r' of 'd' in de naam.

Uitleg: De bios die niet begint met 'r' of 'd' is bedoeld voor moederborden waar een chip op is geïnstalleerd, niet voor insteekkaarten zoals jij hebt.

Citaat:
This download includes IDE, SATARAID5, and system BIOS. The r####.bin file is the SATARAID5 BIOS and the b####.bin is the IDE BIOS. The ####.bin is an abbreviated BIOS intended for integration into system BIOS. Do NOT flash system BIOS into an add-in card BIOS. Use the included IDE BIOS with with the latest driver(s): SiI3x14 32bit 1.3.10.8 or 64bit 1.2.8.0 IDE Windows driver. SATARAID5 BIOS supports RAID levels 0, 1, 5 and 10. Use the included SATARAID5 BIOS with the latest RAID driver(s): SiI3114 1.5.10.0 SATARAID5 Windows driver. Use the included system BIOS with the latest SATARAID5 Tool.

Tijs.
 
Laatst bewerkt:
hier vind je de bios installatie-tool en ook de laatste versies van de BIOS.

hier vind je de handleiding van de insteekkaart.

Tijs.

PS: Installeer alleen de r####.bin Bios en de d#####.bin Bios, niet de Bios die begint zonder 'r' of 'd'.

Uitleg: De bios die niet begint met 'r' of 'd' is bedoeld voor moederborden waar een chip op is geïnstalleerd, niet voor insteekkaarten zoals jij hebt.

Citaat:

Tijs.

òkee, heb die setup van bios gedaan maar dan zie ik 2 sec een soort DOS venstertje en dan is ie weg en verder niks.. ik kan ook niks kiezen ofzoiets..
 
Kijk dan in de insteekkaart-bios na welke versie die nu weergeeft. Komt die overeen met datgene wat je zojuist geïnstalleerd hebt, dan is het dus gelukt. :)

Overigens moet je ook even met Schijfbeheer (Start -> Uitvoeren -> diskmgmt.msc) kijken of er op die SATA harde schijf nog niet-toegekende ruimte is. Is er inderdaad nog niet-toegekende ruimte, dan is dat misschien de opslagruimte die je nu nog mist.

Tijs.
 
Kijk dan in de insteekkaart-bios na welke versie die nu weergeeft. Komt die overeen met datgene wat je zojuist geïnstalleerd hebt, dan is het dus gelukt. :)

Overigens moet je ook even met Schijfbeheer (Start -> Uitvoeren -> diskmgmt.msc) kijken of er op die SATA harde schijf nog niet-toegekende ruimte is. Is er inderdaad nog niet-toegekende ruimte, dan is dat misschien de opslagruimte die je nu nog mist.

Tijs.

Oke ;) Waar staat dat van niet toegekende ruimtes ? En ik moet dit doen bij die BIOS :
Verify the SATARAID5 SiI3114 driver version to be 1.5.10.0 or the 32bit BASE SiI3114 driver version to be 1.3.10.0 or later. If the driver version precedes those noted, download the latest driver from www.siliconimage.com.

a. Right click on “My Computer” and select Manage

b. Select Device Manager from the Computer Management tree

c. Expand the “SCSI and RAID controllers” set of items

d. Right click on the “Silicon Image SiI3114 SATALink Controller” and select Properties from the pop-up menu

e. Select the Drivers tab

f. Find “Driver Version” reported on the tab

2. Ensure that a SATA device is plugged into a 3114 SATA port.

3. Launch the Silicon Image ATA Controllers application from the Windows Control Panel.

4. Click the Flash BIOS tab

5. Click the Browse button and select the b5403.bin file to program base BIOS or r5403.bin to program RAID BIOS.

6. Click the Program Flash button

Maar ik zie dat hele “Silicon Image SiI3114 SATA Link ” niet staan, Ik heb ook een ControllerSilicon Image SiI3112 SATARaid Controller.
 
Je moet goed de handleiding lezen van de flashtool! Die zit in het .zip bestand.

Daar staat duidelijk dat je een commando-venster moet openen (Start -> Uitvoeren -> cmd.exe), naar de map gaan waar je de flashtool hebt uitgepakt, en dan de flashtool aanroepen met de juiste parameters, waaronder de bestandsnaam van de bios.

Citaat:
The SiFlashTool.exe command line syntax is as follows:

SiFlashTool [/BusNum:xx /DevNum:xx] [/File:filespec] [/v]
Where:

BusNum / DevNum: These parameters specify the PCI bus and device number respectively of a Silicon Image storage controller. These parameters only need to be used if there is more than one Silicon Image storage controller in the system.
File: This parameter specifies the path and name of the BIOS image file to be programmed.
/V: This switch causes the program to only display the version number of a controller's BIOS. No BIOS image is programmed when this switch is used. The /File parameter is ignored if specified along with this switch. If /BusNum and/or /Devnum are specified, then only the BIOS versions of controller's at the specified PCI locations are displayed.

Gebruik dus de volgende aanroep, zodra je in de juiste map bent beland:
SiFlashTool /v
om te zien welke versie de bios nu is op je insteekkaart. Wellicht heb je al de laatste versie, en dan hoef je de bios niet te updaten.
SiFlashTool /File:[de naam van het te flashen bios bestand, dus beginnend met een r of met een d, inclusief de .bin extensie erachter]

Tijs.
 
Je hebt 2 van die Sil apparaten? Geef me dan even je MSN via een e-mail, dan kijken we even wat mogelijk is.

Tijs.
 
Update:

Ik had een fout gemaakt door de drivers voor de 3114 aan te geven, terwijl het gaat om een 3112. Dat is inmiddels in orde (de driver voor de 3114 doet het ook, maar de specifieke driver voor de 3112 is inmiddels geïnstalleerd en werkt).
Een bios-update is niet nodig, want de aan de 3112 gehangen schijf is een 80 GB, dus daar ligt nu geen probleem meer.

Het gaat nu om de 2de controller (een Sil0680) waar de 160 GB harde schijf aanhangt. Daar wordt aan gewerkt. Driver werkt, maar de schijf wordt (nog) niet gezien.

Tijs.
 
Update & End :

Samen met dnties naar oplossingen gezocht en is gelukt.. We hebben goede drivers geinstalleerd en ik bleek nog een jumper op de schijf te zetten en na dat allemaal gedaan te hebben doet hij het :)

Greetz,
Haassiej
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan