schone installatie Asus laptop R704A

Status
Niet open voor verdere reacties.

jafrako

Gebruiker
Lid geworden
13 jan 2007
Besturingssysteem
Win 365
Office versie
Office 365
Op mijn laptop was bij aankoop Win8 dat gelukkig inmiddels is geupdate naar Win8.1 zodat ik van die Pipi Langkous schermen af ben. Microsoft heeft goed begrepen dat Win 8 en 8.1 door het merendeel van het publiek wordt verafschuwd en ze zijn kennelijk erg geschrokken. Ze doen niet voor niets dat best wel genereuze wiedergutmachungsaanbod van gratis upgraden naar Win10. Nu maar hopen dat Win10 weer net zo'n succes wordt als Win98, WinXP en Win7.

Echter, ik koop mijn PC's altijd met de hardware die ik wens en ik installeer zelf op een schone geformatteerde schijf mijn Windows. En als het er eens een keer iets misloopt dan doe ik opnieuw een schone installatie. Nu heb ik echter naast mijn Win7 PC ook die Asus laptop en daar is sprake van een geheime partitie die ik inmiddels wel heb ontdekt in schijfbeheer maar waar ik niets mee kan. Ik heb geen zin in die flauwekul; ik wil baas zijn over mijn eigen laptop en ik dacht even mijn harde schijf te formatteren en mijn laptop naar eigen inzichten in te richten maar nu hoor ik van alle kanten "NIET DOEN" want dan raak je van alles kwijt. Als dat alleen betekent het kwijtraken van die Win8 tegels en het hele app gedoe, dan graag zelfs, maar het schijnt dat ik dan m'n hele Win8.1 licentie kwijt ben. Zit een laptop anders in elkaar als een PC en kan ik echt niet van die partitie af als ik zo dadelijk Win10 wil installeren.

Ik vind het bepaald niet verstandig om die partitie weg te halen:
a. Het is (als het goed is) niet zo'n supergrote partitie (ik schat zo'n 20 GB, max. 30 GB).
b. Indien je aanspraak moet maken op garantie dan kan het zijn dat de helpdesk je beveelt de laptop terug te zetten naar fabriekswaarden (wel na het maken van backups van relevante gebruikersdata op (bijv.) externe harde schijf etc.)
c. Je licentie is gekoppeld aan de fabrieksversie van W8.1. Waar denk je een licentie (of de installatie-media) vandaan te halen voor een schone installatie W8.1?
d. Je licentie is (hardwarematig) gekoppeld via de UEFI BIOS. MOGELIJK kun je ergens een een installatie-versie van W8.1 (of W10) vinden die die licentie kan uitlezen, maar is een wespennest waar ik zelf nooit aan zou beginnen.
e. Als je zo nodig een clean install wil doen, dan had ik de laptop besteld zónder Windows erop en een Windows licentie (met installatie-media) apart aangeschaft. [Overigens weet ik wel dat dit niet altijd kan.] Zie ook c.
f. Drivers etc. zijn meteen in orde af-fabriek. Doe je een clean install, dan zul je zelf aan de slag moeten. Hoeft geen grote drempel voor jou te zijn, maar toch even genoemd voor de volledigheid.

Samenvattend: Ik vindt mensen die de recovery-partitie weghalen domoren, om de redenen die ik hier boven noem.

Tijs.

Dank voor je duidelijke uiteenzetting. Ik ga die partitie dus niet weghalen maar ik laat die upgrade naar Win10 gewoon over me heen komen en daarna maak ik wel een herstelschijf/stick voor gevallen van herinstallatie maar voor mij voortaan geen laptop meer. Ik neem het ding toch nooit mee.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan