Schone installatie Windows 10 op virtuele computer

Status
Niet open voor verdere reacties.

McMeller

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
11 apr 2007
Hopelijk kunnen jullie mij helpen met de volgende vragen.

Vanwege software voor zijn boekhouding die alleen onder Windows draait, ontkomt mijn vader niet aan het draaien van Windows op zijn Mac. Dat gaat al jaren goed dankzij een virtuele installatie van Windows 7 in Parallels Desktop. Wat dat betreft ben ik een ervaren gebruiker.

Omdat ik zelf al een aantal jaren enkel Mac gebruik, ben ik niet meer zo goed op de hoogte van de licentie-eisen van Windows. Nu sta ik op het punt om Parallels en Windows schoon te installeren vanwege vervuiling van de virtuele computer. Een eerdere upgrade van Windows 7 naar 10 was geen succes, maar de licentie is dus wel al geclaimd op zijn product-ID. (Hoe) is het mogelijk om Windows 10 nu schoon te installeren? Of zit ik vast aan het installeren van Windows 7 en vervolgens het uitvoeren van de gratis upgrade?

Ik ben bekend, maar heb geen ervaring, met het feit dat de Windows 10-licentie zich bindt aan de BIOS. Als ik een nieuwe virtuele computer aanmaak, zal dat ook gepaard gaan met een nieuwe BIOS. Vervalt de licentie dan? Wat is de juiste aanpak voor een schone installatie van Windows 10 op een virtuele computer? En dan met name voor wat betreft de licentiering en activatie van Windows?

Laatst bewerkt:
Je kunt met de laatste build met een retail W7/8.1 key windows 10 installeren.

Bedankt voor jullie reacties!

54gast0664, voor de schone installatie op zich ben ik niet bang, dat lukt me wel. Ik zou alleen vooraf graag willen weten of ik niet klem kom te zitten in de activatie van Windows 10, aangezien het om een gratis upgrade gaat vanuit W7.

Lange Pier, dat klinkt interessant. Kun je mij iets meer details geven? Wat valt er onder een Retail-licentie? En hoe ga ik dan te werk? Gewoon de W7-code ingeven bij activatie van W10?

Een reatail zit in een DVD case met een key op de sticker, een oem versie is meestal al geïnstalleerd door de oem, later zelf gekocht kan ook maar dan staat het op de verpakking en is geschikt voor 1 PC die hetzelfde dient te blijven anders dan een retail, ook voor 1 PC maar dat mag elk willekeurige zijn.

Bedankt voor jullie berichten. Het gaat inderdaad om een computergebonden licentie.

Maar goed, waar ik dus mee zit, is de aanmaak van een nieuwe virtuele computer. Moet ik dan eerst Windows 7 installeren en upgraden naar 10, of is er nog steeds een manier om helemaal schoon te installeren?

De installatie zal wel lukken met een ISO, maar ik bedoel de activatie achteraf.

Goedenavond helpers. Ik heb links en rechts nog wat informatie gezocht over hoe het zit met de upgrade-licentie.

Ik heb begrepen dat de licentie zich inderdaad aan de computer bindt. Een schone installatie is geen probleem, je kunt Windows 10 gewoon activeren met de installatie-code van de oude versie van waaruit oorspronkelijk geüpgraded was. Één vereiste: het moet dezelfde computer zijn.

Daar zat nu even de uitdaging, een nieuwe virtuele machine wordt natuurlijk gezien als een andere computer. Volgens mij heb ik het vrij creatief opgelost: na het verrichten van de schone installatie binnen de nieuwe VM, heb ik de configuratie-file van de oude VM hierin teruggezet. Vervolgens kon ik de installatie activeren. Ik heb als het ware het virtuele moederbord teruggezet in de nieuwe machine.

Opgelost! Alles draait weer als een zonnetje.

Status
Niet open voor verdere reacties.

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan