Schone installaties van Windows 7

Status
Niet open voor verdere reacties.

laniwati

Gebruiker
Lid geworden
3 okt 2006
Berichten
39
Een tweetal notebooks in gebruik, een Asus en een Acer.

Op de Asus is Vista Premium geïnstalleerd en Office 2003 (met Outlook). Het besturingsprogramma is door de fabrikant niet op schijf meegeleverd; wel een zogenaamde herstelschijf. Het programma Word geeft (ook na een volledige herinstallatie) problemen. Voor de desbetreffende foutmelding heeft Microsoft een oplossing beschikbaar, die echter niet uitvoerbaar is, aangezien de mappenstructuur van Windows niet overeenkomt met de desbetreffende instructie. Document en Settings wordt als map genoemd, terwijl daarentegen op de C-schijf slechts een snelkoppeling wordt weergegeven, die -zelfs na het verlenen van bijzondere machtigingen- niet toegankelijk is. Aangezien verscheidene forums ook geen oplossing voor het Word-probleem konden bieden, en Vista meer problemen geeft, heb ik besloten om rigoureuze maatregelen te treffen.

Ik ben van plan eerst het complete pakket van Office 2003 te verwijderen en vervolgens als besturingssysteem een -reeds in mijn bezit zijnde- volledige versie van Windows 7 Home Premium (geen upgrade) te installeren, waarna installatie van een nieuw Office pakket met Outlook (2007). Op deze wijze moeten alle problemen zijn verholpen.

In dit geval vraag ik mij af, of het aanbeveling verdient om eerst Vista te verwijderen, en, zo ja, op welke wijze? Kan ik volstaan met het verwijderen van de map Windows op de C-schijf? Of zijn er meer mappen, die kunnen worden verwijderd, zonder dat het systeem in gevaar wordt gebracht?


Ik neem aan, dat na verwijdering van de map Windows, etc. de computer niet meer kan opstarten, en dat derhalve de bootfunctie van de BIOS (als eerste mogelijkheid) moet zijn ingesteld op het schijfstation met de Windows 7 installatieschijf. Gaarne advies.

De Acer is een ander verhaal. Hierop is Windows 7 Home Premium reeds geïnstalleerd. Dit besturingsprogramma is niet op schijf meegeleverd; wel bestaat (alsnog) de mogelijkheid om zelf een systeemherstelschijf te maken. Genoemd notebook beschikt niet over een eigen DVD-station; een extern apparaat is aangesloten en geïnstalleerd.

Er was slechts één harde schijf c.q. partitie van ca. 160 GB aanwezig, waarop alle programma’s (waaronder het besturingssysteem) en bestanden resp. zijn geïnstalleerd of opgeslagen. Met behulp van Windows zelf heb ik een tweede partitie gemaakt van ca. 50 GB. Op deze (D-)partitie wil ik Mijn Documenten en Mijn Afbeeldingen bewaren. De wijze waarop dit dient te geschieden, zal ik t.z.t. als afzonderlijk onderwerp naar voren brengen.

Nu ben ik in het gelukkige bezit gekomen van Windows 7 Ultimate op schijf, en ook in dit verband luidt de vraag: Is het mogelijk, dan wel verdient het aanbeveling eerst Windows 7 Home Premium te verwijderen alvorens Windows 7 Ultimate te installeren, en zo ja, op welke wijze dient dit te geschieden?

De weinige door mijzelf geïnstalleerde programma’s kunnen op eenvoudige wijze opnieuw worden geïnstalleerd, doch ik wil de door de fabrikant Acer geïnstalleerde programma’s voor identiteit, updates, webcam, etc. beslist niet kwijt raken.

Bij voorbaat dank voor de attentie!
 
betreft de eerste laptop:
Je kunt gewoon de dvd erin doen en opstarten van dvd. Mogelijk moet je daarvoor de BOOT prioriteit veranderen in het BIOS. Als de installatie wordt gestart kun je een partitie kiezen. Als je de huidige partitie selecteer en klik op formateren, is windows Vista verleden tijd, en kun je windows 7 installeren op de geformateerde partitie.

Op je 2e vraag heb ik nu even geen tijd om te antwoorden.

Als niemand anders je helpt kom ik daar morgen even op terug
 
Bedankt voor de reactie! Ik heb gemerkt, dat ik mijn huiswerk moet overdoen. Ik heb de Windows Upgrade Advisor uitgevoerd, en ontdekt, dat er nog heel wat na te kijken is.

De programma's van Asus zijn wel degelijk belangrijk, aangezien deze onder meer te maken hebben met het beeldscherm en de webcam.

Momenteel zo druk met de "waan van de dag", dat ik op dit onderwerp later nog eens wil terugkomen (en dit thans wil afsluiten).

De winst, die ik heb geïncasseerd n.a.v. het uitgebrachte advies: Ik heb geconstateerd, dat Mijn afbeeldingen op de -te formatteren- C-schijf waren geplaatst. Deze map overgebracht naar de D-partitie. :)
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan