schone pc, pc opnieuw instellen of backup?

Status
Niet open voor verdere reacties.

henry70

Gebruiker
Lid geworden
8 jul 2013
Voorheen deed ik periodiek de windows besturing opnieuw installeren als het niet meer zo lekker draaide dan wist ik zeker dat ie echt schoon werd. Ik heb nu een nieuwe pc en wil het een keer proberen met herstel en dan optie opnieuw instellen, zeg maar fabrieksinstellingen. Ik heb wel kans dat ik dan naar een oude versie van windows terug ga, van de andere kant blijft het origineel, dan is er ook nog systeem backup ben ik geen fan van. Hoe denken jullie hier over om een schone pc te krijgen?

Ik maak gebruik van een incrementele back-up en heb dan altijd een verse werkende Windows achter de hand......
En waarom geen fan?
Voorheen deed ik periodiek de windows besturing opnieuw installeren als het niet meer zo lekker draaide dan wist ik zeker dat ie echt schoon werd.
Zelfs met XP had ik die nooit opnieuw geïnstalleerd, draaide v.a. 2001 prima, wel 2x gekloond i.v.m. nieuwe hardware, gewoon onzin dus.
Ik heb wel kans dat ik dan naar een oude versie van windows terug ga, van de andere kant blijft het origineel
Niet, is de laatste onderhouden versie op je eigen PC.

Ik maak gebruik van een incrementele back-up en heb dan altijd een verse werkende Windows achter de hand......
En waarom geen fan?

ik gebruikte toen AOMEI Backup de free versie, ik deed een systeem backup en het euvel was er nog, naar mijn mening niet schoon terug. Maar ik zal het een keer nog eens proberen, ook opnieuw instellen ga ik proberen.

Vraag me af waarom het niet lekker draait. Er staat op Helpmij een compleet onderhoudsbatchfile van mij. Even laten draaien en je kunt een hoop opschonen.

Laatst bewerkt:
Ik gebruik deze en als je geen incrementele back-up maakt met in de scheduler elke dag op een gewenste tijd een taak dan is het gewoon een image en dat is een momentopname.

Gewoon opnieuw installeren. Is een nieuwe pc. Die paar minuten voor een installatie mag geen probleem zijn.

Vraag me trouwens af waarom je Windows af en toe niet lekker meer loopt. In de praktijk merk ik eigenlijk nooit meer dat systemen vanaf Windows 10 niet lekker meer lopen. En dat is inclusief mijn eigen machines die zwaar misbruikt worden. T/m XP had je dat probleem wel door een slecht werkende garbage collection van Windows zelf. Die kon je maar beter om het half jaar opnieuw installeren. Gaf een merkbaar verschil.

Je hoeft helemaal niets opnieuw te installeren met de Windows opties die je zelf aanhaalt.

Gewoon opnieuw installeren. Is een nieuwe pc. Die paar minuten voor een installatie mag geen probleem zijn.

Vraag me trouwens af waarom je Windows af en toe niet lekker meer loopt. In de praktijk merk ik eigenlijk nooit meer dat systemen vanaf Windows 10 niet lekker meer lopen. En dat is inclusief mijn eigen machines die zwaar misbruikt worden. T/m XP had je dat probleem wel door een slecht werkende garbage collection van Windows zelf. Die kon je maar beter om het half jaar opnieuw installeren. Gaf een merkbaar verschil.

ik neem aan dat je de optie opnieuw instellen bedoeld, een recent windows exemplaar heb ik niet meer. Klopt de laatste tijd gaat het stukken beter, het systeem vervuilt zich een stuk minder. Alleen lijkt het er op dat ik onnodig opslag geheugen verlies. Ik ga ook een keer aan de slag met een systeem back-up. Ik gebruik nu syncback hiermee kan ik mijn data opslag synchroniseren, ik doe dat met de optie spiegelen, bron A wordt gespiegeld naar bron B, exact het zelfde en nooit geen fouten. Zelfs als ik in een groot document één letter verander, wordt dit ontdekt en gespiegeld. Qiling disk master ga ik ook proberen.

Nooit geen fouten lijkt me toch een probleem ;)

Een recente Windows is gewoon te downloaden met de Media Creation Tool van Microsoft zelf. Dus nee, ik zou gewoon blanco beginnen.

Ja, zonder strafblad. ;)

Een recente Windows is gewoon te downloaden met de Media Creation Tool van Microsoft zelf. Dus nee, ik zou gewoon blanco beginnen.
klopt wist ik, vroeger ook wel eens daar geplukt, ik dacht dat ie niet volwaardig is.

Er staat al een volledige versie op je PC die je op diverse manieren kunt installeren, maar goed, waarom makkelijk doen als het moeilijk kan.
Zie;
En ook eerst downloaden slaat nergens op als je naar die "fabrieksinstellingen" kunt.

En met een werkende back-up heb je al die dingen niet nodig.

Wanneer u een verborgen herstelpartitie gebruikt om een laptop terug te zetten naar fabrieksinstellingen dan zou je een andere Windows versie kunnen krijgen. Dat zou ik dus niet doen.

Windows kan zich zelf vernieuwen sinds Windows 10. https://support.microsoft.com/nl-nl...we-start-0ef73740-b927-549b-b7c9-e6f2b48d275e

Als u niet zeker bent van wat er opstart op de computer en de lijst van Apps en Onderdelen biedt onvoldoende uitsluitsel, laat dan een complete lijst opstellen met AutoRuns van Sysinternals. Het voordeel is dat nieuwe regels, sinds de laatst opgestelde lijst, groen zijn. U ziet dan wat er misschien aandacht behoeft. Omdat dit een complete inkijk geeft kan verder worden volstaan met register cleaner, de controle opdracht van beveiligde systeembestanden sfc /scannow en een schijf controle.

Windows opnieuw installeren is op zich makkelijk maar dan komen ook alle updates en je moet veel opnieuw instellen en programma's weer installeren. Eigenlijk weet je kort daarna nog niets en ben je terug bij af.

Ik gebruik deze en als je geen incrementele back-up maakt met in de scheduler elke dag op een gewenste tijd een taak dan is het gewoon een image en dat is een momentopname.

Dat weet ik ook niet, neemt hij tijdens die incrementele back-up ook niet de besturingsproblemen mee (als die er zijn) of malware? dan heb ik liever een back-up van een frisse eerste installatie.

Wat je over het hoofd ziet is : je kan ook een ander gebruiker aanmaken en naar de ander gebruiker gaan .
Wat zie is dat vele installaties eigenlijk onder de user komen appdata die niet zichtbaar is.
ook temp files en navigatie geschiedenis downloads en meestal ook potentiele virusen.
Dus met een nieuwe user ben je clearer , en kan je nog terug zodat je weet welke data je mist of zou verloren zijn.

En gebruik je increditmail dan pas merk je hoe groot dat virus is.
De glade aal zal dan de nieuwe gebruiker dwingen een accound aan te maken.

Ander software waar je nu lecentie voor betaald hebt kan je mogelijks niet meer gebruiken in de nieuwe user (als je terug naar factory instellingen gaat het zelfde probleem als je niet behoud van data aanduid)

mijn pc is bijna een half jaar oud, is nog vlot. Heb geen virusscanner gebruikt. Ik weet wel dat er opslag geheugen weg gesnoept is. Ik heb niet veel software op mijn pc, moeilijk is het voor mij niet om hem terug te brengen naar de oorspronkelijke stand. Dus denk dat ik dit ga doen, weet ik meteen hoe het bevalt, daarna ga ik meteen een systeem back-up maken

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan