School opdracht

Status
Niet open voor verdere reacties.

vaterloader

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
1 apr 2014
Hallo allemaal,

Ik ben nieuw op het forum, ik heb hulp nodig bij een schoolopdracht, waarbij ik Visual Basic moet gebruiken.

De opdracht is als volgt
“Schrijf een programma waarmee de krachten en spanningen berekend kunnen worden van een fietsframe.”

Ik heb al een formulier gemaakt hoe het eruit gaat zien
Er moet een database van materialen komen
gui.jpg

Ik heb niet veel verstand van Visual Basic. Maar het volgende is al gelukt:
- Bij 3 en 4 is het alleen mogelijk getallen in te voeren (bij tekst geeft hij een foutmelding)

Waar ik hulp bij nodig heb:
- paneel 1/2
Er moet een soort database komen, waarin waardes zijn ingevuld, ik heb geprobeerd een excel worksheet als database te gebruiken, maar het mooist zou zijn als er in het programma zelf een database zit, zonder een sheet te gebruiken, de database moet er als volgt uit gaan zien:
database.png

- 5

Als je op de Button klikt, moet er een controle komen of alles ingevuld is van vorige invulvelden
als dat niet zo is moet er een msgbox komen dat niet alles ingevuld is
Verder moet er als je op de button klikt een berekening uitgevoerd worden, die gelinkt moet worden met alle ingevulde waardes, (berekening moet ik nog uitwerken)
En er moet na de berekening een messagebox komen of de fiets voldoet of niet

Ik zou het super vinden als iemand me kan helpen, ik heb veel boeken erbij gehaald maar heb zelf echt 0% ervaring met dit soort programmas. En uit de boeken word ik ook niet veel wijzer.

Bedankt!

Opslag van data kun je doen in de vorm van CSV of XML.

Validatie van gegevens kan heel eenvoudig door de inhoud van de benodigde velden te bekijken natuurlijk.

Als je de concepten probeert te begrijpen, maak daar dan voor jezelf een klein programmatje voor. Doe het niet allemaal meteen in je hoofdprogramma.

Denk niet in de GUI maar in de logische uitvoering. Schrijf voor jezelf op welke stappen doorlopen moeten worden, welke voorwaarden daar gelden en hoe het samen moet komen. Verdeel die stappen vervolgens weer op in logische handelingen en maak daar routines / code voor. Dat maakt het makkelijker voor jezelf om te zien wat je moet doen en waar je kennis mist.

Het is een leuke GUI, maar het hoort de allerlaatste stap te zijn in je proces, niet de eerste. Jezelf al teveel vastleggen in de GUI verminderd vaak je creativiteiten de soort oplossingen.

een XML bestand aanmaken is al gelukt in Visual Basic, nu moet ik de tabelgegevens nog erin zetten. Hoe match ik het XML met mijn form?

Hoe bedoel je dat? Tijdens het starten van je applicatie lees je de XML file met je data in. Vervolgens sla je die data op in, bijvoorbeeld, een "list" die vervolgens ingelezen kan worden door de rest van je applicatie, zoals bijvoorbeeld in je item2 (selecteer materiaal).

Gezien je "maat selectie" (item 1) een vaste selectie is, hoeft dit in principe niet in je database en kun je die "hardcoden" in je applicatie.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan