Schoonmaakfloppy??

• Onderwerp starter Onderwerp starter Mauk
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

Mauk

Gebruiker
Lid geworden
13 aug 2001
Hallo,
Wie weet hoe ik aan een floppy kan komen (met speciale vloeistof) waarmee ik een floppy-drive kan schoonmaken? Normaal gesproken vervang je een floppy-drive als ie op is, maar het gaat hier om eentje die in een oude laptop zit (dus niet zomaar te vervangen). Hopelijk kan ik hem nog wel schoonmaken. Misschien weet iemand ook een "huis, tuin en keuken" methode. Als ik een floppy probeer te "openen" krijg ik steeds de melding dat de floppy geformateerd dient te worden. Wie kan mij helpen?? Mauk.

Vaak ligt het bij een floppie drive niet aan vervuilde koppen maar aan stof en dergelijke achter in de drive waardoor de diskette net niet ver genoeg in de drive komt, een spuitbus met perslucht kan wonderen doen, of de hele drive demonteren en schoonmaken.
Als dat niet helpt kan het ook zo zijn dat de koppen niet helemaal meer goed 'uitgelijnt' staan door slijtage c.q. hardhandig gebruik, dan is er weinig meer aan te redden.

Als je hem schoon maakt kan je wel de vloeistof gebruiken die ze ook voor een cassette dek gebruiken
Dit haalt ook de statische magnetische laagje weg wat er op kan komen door het gesleep (van het schijfje) over de kop.
Probeer altijd doekjes te gebruiken zonder hout vezels
(denk bijvoorbeeld aan brillendoekjes)

Mocht hij echt stuk zijn kan je altijd kijken op dump dagen voor een 2de hands.

Bedankt voor reacties

Bedankt voor de twee reacties naar aanleiding van mijn vraag over het schoonmaken van floppy-drive!!
Ik zal kijken of het helpt.
Mauk.

diskette station

Halloa ik heb dit probleem ook sinds vorige week ,en heb het niet kunnen oplossen kabels vervangen /kabels omgedraaid/2x floppy disk vervangen ,en komt steeds met het probleem terug>...
Zouden jullie kunnen uitvinden wat het probleem zou kunnen zijn .
Ben ook al op diverse forums geweest waar ook enkele mensen hier de delfde probelem ondervinden.
Fouten zijn:diskette is beveilgd en moet worden geformateerd,als je het dan probeert tweformateren zeg windows dat er een schrijfbeveiling in zit en kom dan geen steek verder omdat er niets is beveilgd ook de floppie niet ??? help help groet stan

Hallo stevep,
Hopelijk kan maestro12, GTD of Jozo jou verder helpen.
Ik denk dat het bij jou om een softwareprobleem gaat (??). Bij mij is waarschijnlijk de floppy-drive versleten (of vuil).
Groetjes, Mauk.

Laatst bewerkt:
Re: diskette station

Geplaatst door stevep
Halloa ik heb dit probleem ook sinds vorige week ,en heb het niet kunnen oplossen kabels vervangen /kabels omgedraaid/2x floppy disk vervangen ,en komt steeds met het probleem terug>...

Vertel eens hoe zit de kabel nu aangesloten?
Heb je al in de bios gecontroleerd dat de instellingen voor de a-drive wel op 1,44mb 3,5 inch staat en dat "swap floppie drive" op disabled staat?

Re: diskette station

Geplaatst door stevep
Beste meastro,hoe controleer ik de swap??

Ligt een beetje aan je bios, maar hoogstwaarschijnlijk in het 'advanced setup (biossettings)' menu. Daar zou dus 'swap floppie drive's' op disabled moeten staan.

diskette staion

Ik heb de bios van compaq en weet niet hoe ik die moet instellen ?? alvast bedankt voor de reacties want scannen met antivirus heeft ook niets opgelost.
greetz steve

Arrgggghhh, weer een compaq. Stop maar met zoeken want dat staat daar niet in.

Weet je zeker, dat de andere floppie drive's die je getest hebt ook daadwerkelijk in orde waren (testen op andere pc)

Heb je ook nog een type nummer van het apparaat???

Hallo

Ik vrees dat deze drive weinig operationeel was???

indien yes , dan kan een drupje kontaktspray in de microschakelaars vooraan v/d drive wonderen doen.

In een standaard 3 1/2 " 1.44MB , "p.c. kloon drive" zijn dit er drie. "detektie 720Kb of 1.44MB of read-write protected)

Vrees dat er ergens eentje blijft "hangen" door stof of oxydatie.

Het eventueel doormeten d.m.v. multimeter van deze kan uiteraard ogenblikkelijk uitsluitsel geven.

Het eventuele vervangen van een gesneuveld exemplaar is niet echt evident , daar ettelijke diverse exemplaren bestaan , en aan een "spare" geraken niet echt evident is...

Je hebt daan ook nog het desoldeer / soldeerklusje.

Het eventuele rondsnuffelen op een p.c. beurs lijkt mij evidenter en tevens goedkoper.

Peter

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan