Schrijfbeveiliging van een txt-file verwijderen?

Status
Niet open voor verdere reacties.

PeterdenHaring

Gebruiker
Lid geworden
20 mei 2004
Ik werk op Windows XP.
In mijn oude maar vitale MS-Dos boekhoudprogramma wordt een (kladbok-)tekstbestand met de actuele gegevens aangemaakt als C-RAP.txt Ergens door is dit bestand beschadigd geraakt, waarschijnlijk door het te snel te corrigeren. Het laat zich ineens niet meer lezen.
Het is ook niet meer te verwijderen want dan verschijnt de boodschap VERWIJDER DE SCHRIJFBEVEILIGING. Ik kan het dus ook niet meer vervangen of hernoemen. Maar nu kan ik mijn hele boekhoudjaar van 2005 niet meer afdrukken.
Vraag: hoe verwijder je een schrijfbeveiliging van iets dat geen floppy is maar een txt.file?
Met grote dank!
Peter den Haring

schrijfbeveiliging verwijderen.

Om de schrijfbeveiliging te verwijderen, naar de txt-file gaan, rechts klikken, en dan de
eigenschappen opvragen, en vervolgens het "vinkje" weghalen bij "alleen lezen" en dan op
toepassen klikken.
Ik hoop dat het dat was dat je verlangde van te weten.

Succes.

Dank

Ha Roger,

Bedankt voor je tip. Maar in Windows Verkenner kon ik dat txt-bestand sowieso helemaal niet vinden. Pas toen ik het via TOTAL COMMANDER naar een wel leesbare map had verplaatst, kon ik het met de Verkenner qua Eigenschappen bekijken. Echter er was niet aangevinkt dat het een alleen-lezen bestand was.Wonderlijk. Niettemin kon ik dit beschadigde bestand wel via de Verkenner deleten.
Mijn hoofdprobleem is helaas niet opgelost. Dat zit zo.
Mijn boekhoudprogramma zegt dat het een C.RAP.txt bestand (een kladblok-bestand dus)heeft aangemaakt. Helaas kan ik dat in de directoriy (C:|BOEKHOUDING) nergens vinden. In de bijbehorende PROGRAMMA'S-map tref ik wel een bestand C.RAP.fro aan MAAR DAT HEEFT KENNELIJK EEN ANDERE FUNCTIE. Als ik een C.RAP.txt-bestand leen uit de versie voor 2006, dan overschrijft helaas de oude Boekhouding.exe programmering dat 'geleende'C.RAP.txt bestand niet. Ik zie wel in dat nog steeds werkende programma dat al mijn jaarcijfers er nog steeds in bestaan. Nou, enig idee? Groet.
Peter

schrijfbeveiliging verwijderen.

Hallo Peter,

Ik heb vooralsnog geen pasklare oplossing.
Zou het kunnen dat de directory "Boekhouding" enkele "hidden" files bevat of is dat
niet mogelijk?

Groeten
Roger

Probeer hetvolgende:
Ga naar start >> Uitvoeren...
Typ hetvolgende in (je .txt-bestand zou in de map c:\boekhouding moeten staan he?)
ATTRIB -s -h -r "C:\BOEKHOUDING\C.RAP.txt"
Druk vervolgens op ok.

Staat het bestand terug in de map c:\boekhouding ?

James :)

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan