• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Schrijven in een Access database met Excel VBA

Status
Niet open voor verdere reacties.

Jordythebest

Gebruiker
Lid geworden
3 mei 2007
Berichten
14
Hallo Allemaal,

Ik probeer via Excel in een Access database te schrijven.
Ik heb ooit een excel bestand gemaakt, maar nu wil ik diverse gegevens ook nog gaan afvangen in een Access database.

Nu krijg ik telkens een foutmelding: ActiveX-onderdeel kan geen object maken.
Wel heb ik de Microsoft Dao 3.6 Object Library al aangevinkt.
Ik heb de bestanden als bijlage toegevoegd.

Bekijk bijlage VBAAccess.zip

Ik gebruik trouwens Windows 8 en Excel,Access 2010.

Alvast bedankt!
 
DAO zou ik alleen gebruiken als je aan de structuur van de Access database wilt sleutelen (tabellen, velden, relaties, indexen e.d toevoegen/verwijderen).
Als je alleen gegevens wilt manipuleren zou ik ADO kiezen. Gebruik een recordset om met SQL gegevens uit de database te lezen, ze op het scherm te zetten (Range.CopyFromRecordset), en de gewijzigde gegevens weer terug te schrijven. Op het Access forum kun je veel over recordsets vinden.

Je bent niet de eerste die op dit idee komt. Google eens op "Excel access ado". Voeg evt woorden als "frontend recordset"toe.
 
Beste,

Je kan toch een access-database koppelen aan een excelbestand waarbij de koppeling in beide richtingen werkt. Heb ik al meerdere keren toepast.
 
DAO zou ik alleen gebruiken als je aan de structuur van de Access database wilt sleutelen (tabellen, velden, relaties, indexen e.d toevoegen/verwijderen).
Als je alleen gegevens wilt manipuleren zou ik ADO kiezen. Gebruik een recordset om met SQL gegevens uit de database te lezen, ze op het scherm te zetten (Range.CopyFromRecordset), en de gewijzigde gegevens weer terug te schrijven. Op het Access forum kun je veel over recordsets vinden.

Je bent niet de eerste die op dit idee komt. Google eens op "Excel access ado". Voeg evt woorden als "frontend recordset"toe.

Bedankt! Het is inderdaad gelukt door de VBA in te richten met ADO.
Nu loop ik tegen een volgend probleem aan.
Ik heb een primaire key in Access en deze loopt telkens met 1 op, maar moet ik deze telkens ingeven in de VBA of kan ik dit ook automatiseren?
 
Als je een Insert doet op een tabel met een autonumber veld dan hoef je niets met dat veld te doen, dat doet de database voor je.
Primary key en Autonumber zijn overigens twee onafhankelijek attributen.
En dit is meer een vraag voor het Access forum.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan