• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

score sheet maken

Status
Niet open voor verdere reacties.

arjoderoon

Gebruiker
Lid geworden
2 mei 2007
Voor onze mahjong spellen wil ik een excel sheet maken waarin gemakkelijk de scores opgeteld worden.

nu had ik al iets in gedachten met berekenen op basis van 2 condities en daarnaast het aantal elementen.

de formule hiervoor heb ik.

Alleen vervolgens gebeurt het verrekenen:
tussen alle spelers onderling moeten er nog punten verrekend worden. Hoe krijg ik dat in een formule of in een script?

en de resultaten van de verrekeningen moeten nog weg geschreven worden in een 't-account'.
een soort van balans: links is wat je hebt, rechts is wat je aan schuld hebt.

alle scores zijn altijd positief (maar staan dus aan een negatieve of positieve kant).

De verrekening tussen spelers gebeurt weer op basis van 2 condities: 1: wie was er dat spel 'oosten wind'. 2: wie heeft er mahjong gemaakt.

Ieder spel bestaat altijd uit maar 4 spelers.

de berekening voor degene die mahjong maakt is niet zo moeilijk, maar de verrekening wel...

ik heb het bestand met 2 cases erin, hier neer gezet. Hopelijk is er iemand die kan helpen en anders moet ik het gewoon op papier blijven doen.

https://dl.dropbox.com/u/52924699/mahjong.xlsx

Ik probeer je sheet met uitleg te begrijpen maar het is me niet helemaal duidelijk.
Wat bedoel je bijv. met "Gedragen worden" ?

Groeten Marcel

het is net als met accounting: er wordt een balans opgemaakt: links staat wat je hebt en rechts hoe je het financiert.
Zo is het hier ook. de punten die iemand heeft, moeten bij de andere spelers vandaan komen.
Uiteindelijk is degene die het hoogste positieve saldo (links min rechts) heeft de winnaar.

Als dus 1 persoon een potje gewonnen heeft (een volledig spel bestaat uit minstens 16 potjes) heeft diegene een bepaald aantal punten. die punten moeten bij de andere 3 spelers vandaan komen. dat bedoel ik met 'gedragen worden'.

dus de 2400 punten in case 1 moeten komen ten laste van de overige 3. (dus in case 1 800 per speler).

Aha, dat verduidelijkt het wel een beetje ja.
Zelf heb ik ook wel eens mahjong gespeeld maar niet zo fanatiek als jij met scores enzo :)
Als ik het goed begrijp begint ieder speler met 800 punten, of........?

Vandaag heb ik geen tijd, misschien vanavond.

Groeten Marcel

iedere speler begint het spel met 0. Uiteindelijk, als het volledige spel is afgerond (dus na minimaal 16 'spelletjes') is er een eindstand waarbij er een winnaar is (met het hoogste saldo aan de linkerkant) en zijn er ook spelers met hun saldo aan de rechterkant.

de 800 punten is gewoon even een voorbeeld van een willekeurige puntentelling zoals deze zou kunnen zijn na afloop van een spelletje.

daar heb ik niet aan gedacht en ik had ook niet verwacht dat het er zou zijn.

Helaas is de tool niet afdoende voor mijn behoefte. Aantal functies/elementen zitten niet deze tool

Sorry, ik krijg het niet voor elkaar, misschien iemand anders :(

Groeten Marcel

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan