Screen Tearing

• Onderwerp starter Onderwerp starter RnB
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

RnB

Gebruiker
Lid geworden
21 sep 2006
Hallo mensen van Helpmij,

Sinds ik mijn nieuwe gamePC heb (Core 2 Duo E6750, Club3D Radeon X1950 Pro Silent, 2 GB RAM), heb ik bij sommige games last van screen tearing.
Ik weet wat Vsync is en wat het doet maar wanneer ik dat aanzet, krijg ik best veel framedrops :(. Ik heb dit (tot nu toe) alleen bij Source games (Half-Life 2 Episode Two, Team Fortress 2, Dark Messiah of Might and Magic). Bioshock werkt bijvoorbeeld wel perfect op zijn hoogst.

Iemand een idee waar het aan zou kunnen liggen, het ontstaat toch niet zomaar?
Of is mijn monitor misschien niet goed genoeg?

Bij voorbaat dank,

Ruben Kooijman.

Laatst bewerkt:
Hmm, aangezien hij het wel doet in Bioshock ligt het waarschijnlijk niet aan de RAM op de videokaart die overhit raakt. (Kom op zeg, een x1950 is een goede kaart. :p) Wat je zelf aangeeft is mogelijk de oorzaak; probeer eens een andere monitor.

Vsync is ook gewoon erg zwaar in bepaalde spellen hoewel dit in andere spellen bijna onmerkbaar is. :confused:

ik heb niet echt een betere monitor hier staan waarop ik heb kan testen :rolleyes:.

Ik weet wat screen tearing is, en hoe het ontstaat. Maar waarom ontstaat het dan?
Op mijn vorige PC had ik het toch ook niet? :confused:

Bij voorbaat dank,

Laatst bewerkt:
Tja misschien is de frame buffer van je uberkaart niet groot genoeg. Negeer wat ik trouwens in me vorige post zei want ik hoor dat de 1950x wel dergelijk soms hitteproblemen heeft. :shocked:

I'm having a problem with my card at the moment and it's quite typical of the X1950 PRO.

My card is overheating and crashing in stressful games such as Oblivion and Lord of the Rings online and the problem is becoming much more frequent.

These cards can't stand heat. I don't give a carp what people bragg about saying they don't have problems. I have to keep my card below 58C or 150 F degrees, and get all that hot air out of the case. if you have a hot computer room, you are screwed. Also, in the game you are playing you probably have to bump your video settings down, if the game gets artifacts and/or freezes.

Probeer de kast luchtig neer te zetten waar hij de kans heeft om goed door te luchten, en leg geen objecten voor de ventilators neer. Wat ik je ook aan kan raden voor een algemeen betere performance is een CoolerMaster kast of gewoon extra cooling op je kaart zetten.

Zou het misschien komen omdat het een "Pro Silent" is? Minder geluid = minder cooling? Ik hoop het niet!

Sterkte!

Laatst bewerkt:
Ik heb ook wel eens gehoord dat passief gekoelde kaarten wat minder koelen dan actieve.
Maar mijn kaart wordt toch echt niet te heet: stressed niet meer dan 45 graden :confused:.
Ook heb ik een kast met veel ventilatoren (Antec Nine Hundred) en er is ook genoeg ruimte voor de "outtake lucht"

Oplossing voor v-sync zonder framedrops:

Forceer de triple buffer (drievoudige buffer, zoals het zo mooi vertaald is in het NL) aan.
Als deze uit staat krijg je het volgende:

Spel is gelockt op de aantal hertz van de monitor, bv. 60 Hz. Het spel speelt dan ook op 60 fps.

Stel dat er een drukke scene is waar de fps onder de 60 duikt, dan gaat het zonder v-sync prima en zie je niets. Als de fps boven de 60 komt zonder v-sync, zie je dus die lijnen, omdat de monitor je videokaart op dat moment niet kan bijhouden.

Als je v-sync aan zet, dan speelt het continu op 60 fps (de strepen zijn dus weg), maar als jouw videokaart de 60 fps niet haalt, dan blijft hij hangen op 30 fps (de helft). Dat zijn dus die framedrops.

Om dat tegen te gaan, moet je dus die triple buffer aanzetten. In combinatie met v-sync zorgt dat er voor dat die erge framedrops er niet meer zijn.

Hoop dat je er wat aan hebt.

Ok bedankt! :thumb:
Ik ga het proberen.
Maar kun je me dan misschien vertellen waar je die triple-buffer aanzet?
Moet dat in de game zelf, of in de Catalyst Control Center bijvoorbeeld?

Alvast bedankt,
Ruben

EDIT: Ik heb even in CCC rondgesnuffeld, en nu staat er bij bij 3D -> More Settings -> OpenGL Settings "Triple Buffering" (zie bijlage)
Is dit wat je bedoelt?

Bijlagen

• Triple buffering.JPG
    Triple buffering.JPG
    63,1 KB · Weergaven: 76
Laatst bewerkt:
Ok bedankt! :thumb:
Ik ga het proberen.
Maar kun je me dan misschien vertellen waar je die triple-buffer aanzet?
Moet dat in de game zelf, of in de Catalyst Control Center bijvoorbeeld?

Alvast bedankt,
Ruben

EDIT: Ik heb even in CCC rondgesnuffeld, en nu staat er bij bij 3D -> More Settings -> OpenGL Settings "Triple Buffering" (zie bijlage)
Is dit wat je bedoelt?

Staat ie niet bij de Direct3D-instellingen?
Want bij OpenGL heb je er weinig aan, omdat de meeste spellen in D3D zijn.
Maar dat is wel die optie ja...

Toen ik nog een Radeon had, gebruikte ik het programma ATI Tray Tools, die vond ik veel makkelijker dan de control center van ATI zelf. Kun je downloaden op http://www.guru3d.com
Ook is het dan veel makkelijker om profielen voor spellen te maken.
Maar dit kan ook hoor, kijk maar eens of het werkt.

Ja, ATI tray tools heb ik ook. Maar daarin zie ik ook alleenmaar de optie Triple Buffering bij OpenGL staan :confused:. Ik heb het nu even met deze optie geprobeert, maar ik heb nogsteeds veel framedrops :(.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan