Screenshot van Epson printer L4260 in vreemde taal op Ausus laptop windows 11 home NL

Lowa

Gebruiker
Lid geworden
6 apr 2009
Hi ik heb vandaag de Epson printer L4260 geïnstalleerd op mijn nieuwe Asus Tuf gaming laptop.
Nu zie ik bij een schermopname een vreemde taal? Dezelfde printer is ook op een desktop en laptop met windows 10 geïnstalleerd maar daarop staat alles in het nederlands. Deze software heb ik vandaag van de Epson site gedownload omdat ik dacht dat Windows 11 misschien andere drivers nodig heeft. Hoe het op te lossen?
Schermafbeelding 2026-07-05 150654.webp

Dit is wat Claude er over schrijft.

Dat is een echt bekend probleem bij de Epson ScanSmart-software: de interface is een mix van Nederlands (kopteksten, menu's) en wat op de knoppen staat lijkt Noors/Deens ("Lagre", "Skriv ut", "Legg ved e-post"). Dat gebeurt meestal omdat:
  1. Je de installer van de verkeerde regionale Epson-site hebt gedownload. Epson heeft per land een aparte downloadpagina (epson.nl vs. bijvoorbeeld epson.no of een algemene Europese pagina). Als je per ongeluk de Noorse/Deense versie hebt binnengehaald, installeert hij deels in die taal terwijl bepaalde basisonderdelen (die gedeeld worden met andere taalversies) in het Nederlands blijven staan.
  2. De taalinstelling van Windows 11 wijkt af van die van je Windows 10-machines, waardoor ScanSmart een verkeerde taalresource pakt.

Oplossing​

1. Verwijder de huidige installatie volledig
    • Ga naar Instellingen > Apps > Geïnstalleerde apps.
    • Verwijder "Epson ScanSmart" én eventueel "Epson Scan 2" / de printerdriver.
    • Ga daarna naar C:\Program Files (x86)\epson en C:\ProgramData\EPSON en verwijder eventuele overgebleven mappen.
    • Herstart de laptop.
  2. Download de installer opnieuw, maar let goed op het land
    • Ga naar de Epson-support pagina en controleer linksboven/onderaan of het land op Nederland staat (soms wordt dit automatisch op basis van IP gezet, maar het kan fout gaan).
    • Zoek specifiek op "L4260" en download de Windows 11 driver + ScanSmart vanaf de Nederlandse pagina.
  3. Check de Windows-taalinstellingen
    • Ga naar Instellingen > Tijd en taal > Taal en regio.
    • Zorg dat Nederlands als weergavetaal is ingesteld en dat de regio ook op Nederland staat (dit is vaak de trigger — ScanSmart leest soms de regio i.p.v. de taal).
  4. Herinstalleer de driver en ScanSmart met deze instellingen actief.
  5. Controleer in de app zelf (het tandwiel-icoon "Instellingen" rechtsboven in jouw screenshot) of daar een taalkeuzemenu zit — bij sommige versies kun je de taal direct in de software wijzigen zonder herinstallatie.
Mocht het na een schone herinstallatie nog steeds fout gaan, dan is het vrijwel zeker dat de Windows-regio-instelling de boosdoener is, aangezien Epson zijn taalpakketten daaraan koppelt.

Mijn verontschuldiging ik heb het probleem fout gemeld. Het probleem zit niet bij een screenshot maar bij een scan. Bij het installeren kreeg ik al een foutmelding dat het besturingssysteem niet correct is geïnstalleerd. En als ik windows 10 selecteer krijg ik ook dezelfde software namelijk Scan Smart versie 3.7.20. Maar op mijn windows 10 pc`s krijg ik die vensters gewoon in het nederlands. Raar. Misschien moet ik Epson raadplegen. Of zal ik de software proberen die ik nu op mijn windows 10 pc heb.

Bijlagen

• 1.webp
    1.webp
    43 KB · Weergaven: 11
  • 2.webp
    2.webp
    22,1 KB · Weergaven: 13
  • 3.webp
    3.webp
    28,5 KB · Weergaven: 10
  • 4.webp
    4.webp
    8 KB · Weergaven: 11
Claude schreef:

Kijkend naar je afbeeldingen: het venster zelf (scherm 4, "Epson ScanSmart") staat volledig in het Nederlands "Scanner", "Scangebied", "SCANNEN", "Sluiten", alles goed. Ook in het instellingenscherm (afbeelding 3) staat bijna alles in het Nederlands ("Scaninstellingen", "Fotoverbeteringen", "Acties aanpassen", "Computernaam", "Wijzigen", "Sluiten"). Alleen de namen van de losse acties in dat lijstje ("Lagre", "Legg ved e-post", "Send til Google Drive", "Skriv ut", "Send med Gmail", enz.) staan in het Noors/Deens.

Dat is dus geen instellingsprobleem van jouw Windows, maar een vertaalfout/bug in deze specifieke ScanSmart-versie (v3.7.20, van 16-12-2025). Blijkbaar zijn in deze build de labels van die actieknoppen niet correct meegenomen in de Nederlandse taalresource, terwijl de rest van de interface wél goed vertaald is. Dat verklaart ook waarom de melding "besturingssysteem mogelijk niet correct gedetecteerd" verscheen: dat is een aparte, vrij standaard Epson-waarschuwing die vaak verschijnt ongeacht wat je kiest, en niet per se de oorzaak van het taalprobleem.

Belangrijk detail: je zegt dat je Windows 10-pc's dezelfde functionaliteit in het Nederlands tonen. De vraag is of ze ook exact dezelfde versie 3.7.20 hebben, of een oudere versie die al eerder geïnstalleerd was (bijvoorbeeld voordat Epson deze taalbug introduceerde in een update).

Wat ik zou doen:​

1. Check de ScanSmart-versie op je Windows 10-pc. Open daar ScanSmart → Instellingen → (meestal onderaan of bij "Andere instellingen") staat het versienummer. Is dat ouder dan 3.7.20? Dan bevestigt dat de theorie dat de bug in de nieuwste versie zit.
  2. Probeer niet zomaar de oudere installer van je Windows 10-pc te kopiëren naar Windows 11 — dat kan i.v.m. drivercompatibiliteit issues geven. Kijk liever op de Epson-downloadpagina of er een oudere ScanSmart-versie beschikbaar is om apart te downloaden (soms staat er een "voorgaande versies" of vergelijkbare link).
  3. Meld het bij Epson support — dit is namelijk een legitieme bug in hun software, geen instellingsfout van jouw kant. Je kunt dit melden via de "Contact"-tab die je op de supportpagina ziet (in je eerste screenshot). Vermeld erbij: versie 3.7.20, Windows 11, actieknoppen tonen Noors/Deens i.p.v. Nederlands.
  4. Praktisch/tijdelijk: het is puur cosmetisch — de functies achter "Lagre" (Opslaan), "Skriv ut" (Afdrukken), "Send med Gmail" (Verzenden met Gmail) enz. werken gewoon goed, dus je kunt prima verder werken terwijl je wacht op een update of reactie van Epson.
Bijgevoegd vind je een Nederlandse en Engelse versie die je direct kunt kopiëren naar het contactformulier op de Epson-supportpagina. Vergeet niet om [Uw naam] / [Your name] nog even in te vullen.

Bijlagen

Je kunt de ongebruikte acties aanpassen via "instellingen" zodat ze onzichtbaar zijn.

1783329264186.webp

Beste Claude, Nogmaals bedankt voor je uitgebreide uitleg. Maar helaas kan ik je brief niet voor Epson Nederland e-mailen aangezien ik nu buiten Nederland verblijf en ik momenteel geen adres daar heb. Bij contact vraagt Epson namelijk om een adres en postcode in Nederland om een bericht te verzenden. Ik heb ook naar een vorige versie voor windows 11 vòòr die bug gezocht maar niet gevonden.

Terug
Bovenaan Onderaan