<script>?

Status
Niet open voor verdere reacties.

Mark Straatman

Gebruiker
Lid geworden
23 mei 2007
Berichten
279
Oke, ik geef het gelijk maar toe, kben een newbie op het gebied van javascript en ik heb er nog een vraagje over.

als ik wil beginnen met javascript, en ik heb macromedia dreamwaver, dan moet de code er toch zo uitzien:
Code:
<html>
<head>
<script language="javascript">
window.alert("een script dat laad, weet ik veel wat");
</script>
</head>


<body>
<script language="javascript">
<a href="#" onClick="history.go(-1)">terug knop</a>
</script>
</html>

het rare is namelijkd dat in dreamwaver moeten javascript-codes in verschillende kleuren staan afhankelijk van de code. zoals "a href" moet in het groen, maar dat zie ik deze keer helemaal niet.
"window" krijgt wel een paarse kleur, maar das ook het enige.

ken iemand me helpen?
 
Laatst bewerkt:
Je a-element hoeft niet in je javascript, dit is namelijk geen javascript-iets, maar html.

Probeer zoiets eens:
HTML:
<html>
	<head>
		<script type = "text/javascript">
			window.alert("een script dat laad, weet ik veel wat");
		</script>
	</head>
	<body>
		<a href="#" onClick="history.go(-1)">terug knop</a>
	</body>
</html>
 
gebruik
PHP:
<script type="text/javascript" language="JavaScript">
//script
</script>

het language-attribuut is nog van oudere versies, het type-attribuut het nieuwe.

--Johan

[EDIT] en ook wat aajeetee hierboven zegt ;)
 
dus in mijn body-gedeelte is het nooit nodig om
HTML:
<script language=·javascript">...</script>
te gebruiken.
maar hoe werkt die
HTML:
<script type="text/javascript" language="javascript">
---> //script <---
</script>
dan.
wanneer moet ik //script gebruiken? aan het begin of aan het eind?
 
"//script" moet je niet gebruiken. Dat was enkel om te tonen dat je daar je eigenlijke script moet zetten.
Het zou trouwens niet zichtbaar zijn omdat javascript alles wat om dezelfde lijn staat NA de "//" negeert omdat zo commentaar gegeven wordt om het script te begrijpen.

En met "/*" beginnen vebergt alles wat erna komt, ook op nieuwe lijnen, tot je "*/" erachter zet.

Window krijgt een paarse kleur omdat dat een voorgeprogrammeerde taal is zoals ook "document" paars wordt, var wordt donkerblauw en parseInt of write of substr worden lichtblauw-lichtgroen.

Je kan wel javascripts in de body van je document zetten, maar daar zou ik alleen functies aanroepen. De rest van de scripts zou ik inderdaad zoveel mogelijk in de head van je document zetten, of in een externe javascript-file.

Greetz : Jer:cool:en.
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan