Scrollbar

Status
Niet open voor verdere reacties.

Sjoef

Gebruiker
Lid geworden
12 mei 2009
Hallo, ik heb een formulier in een word document. Op schermen met een lagere resolutie past het formulier niet meer geheel op het scherm. Nu heb ik bij de eigenschappen van het formulier aangegeven dat er een vertikale scrollbar is. Die zie ik ook keurig in het formulier, alleen kan ik scrollen (met muiswiel of in de vertikale balk) wat ik wil..:p..maar er gebeurt niets! Wat doe ik verkeerd?

Sjoef

edit: Het is office 2003

Kun je een document met het formulier posten? Kijkt wat makkelijker...

Michel

Hoi Michel, dank voor je reactie. Het originele document heb ik op de zaak en ik ben een paar dagen vrij. Maar ik heb even een documentje gemaakt met hetzelfde probleem. Bij het openen van het document wordt het formulier geladen. Op een scherm met lage resolutie valt de commandbutton buiten het scherm. Scrollen is ondanks de balk niet mogelijk. Fijn dat je er even naar wilt kijken.

Jos

Bijlagen

Kan het probleem in ieder geval reproduceren, dus dat is al heel wat.... Ergens snap ik ook wel dat de schuifbalk het niet gelijk doet, want je geeft eigenlijk alleen maar aan dat hij zichtbaar moet zijn, en niet wat hij moet doen.
Ik zoek nog even verder...

Michel

... En dan nog een oplossing ook!

Als je deze code toevoegt aan je formulier, wordt de verticale schuifbalk getriggerd, omdat het formulier groter wordt gemaakt.

Code:
Private Sub UserForm_Activate()

With Me
    'Maak de verticale schuifbalk zichtbaar
    .ScrollBars = fmScrollBarsVertical
    'Verander de hoogte van het formulier, om de schuifbalk te activeren
    .ScrollHeight = .InsideHeight * 1.15
End With

End Sub

Aangezien er nu wat te schuiven is, krijg je je schuifbalk. Je kan een beetje stoeien met de InsideHeight tot je een fatsoenlijke waarde hebt.

Michel

Nog een truc:

Code:
Private Sub UserForm_Activate()

UserForm.ScrollBars = fmScrollBarsVertical
UserForm.KeepScrollBarsVisible = fmScrollBarsNone

UserForm.Height = UserForm.Height / 2
UserForm.ScrollHeight = 2 * UserForm.Height
UserForm.ScrollWidth = 2 * UserForm.Width

End Sub

Hiermee halveer je de formuliergrootte, en zet je de scrollhoogte op de oorspronkelijke formulierhoogte. Ziet het formulier er netjes uit op het scherm, en kun je overal bij.

Michel

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan