• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

scrollen met de muis

Status
Niet open voor verdere reacties.

jong.braster

Gebruiker
Lid geworden
15 feb 2003
Ik heb windows 98 en Excel 97.

Via "Extra"en "opties" heb ik de schuifbalken van een werkblad verwijdert.
Maar nu is het nog mogelijk om met de muis verticaal te scrollen.

Is het mogelijk om voor een bepaald werkblad het scrollen te blokkeren ???

Bert,

Ik heb m.b.v Excell 97 een programma gemaakt voor mijn dochter. Dit programma ondersteunt alle functionaliteiten van een schoonheidssalon.
Als voorblad voor dit pakket heb ik als eerste blad een blad met allemaal knoppen gemaakt waarmee je naar volgende werkbladen kan gaan. In dit voorblad heb ik alle cellen afgeschermd met een rechthoek en heb alle werkbalken verwijdert. Hierdoor krijgt dit werkblad een prachtige proffessionele look, in kleur natuurlijk. De knoppen hierop heb ik m.b.v. werkset beturingselementen geplaatst. Het gemaakte werkblad is net zo groot als het scherm. Het blijft echter mogelijk, d.m.v. scrollen, om de knoppen weg te draaien. Dit komt niet professioneel over.

Vandaar mijn vraag.

p.s. door middel van veel hulp van jullie is me dit gelukt. Nu ben ik bezig de laatste knelpunten en schoonheidsfoutjes op te lossen.

groetjes

D.m.v. deze code legt je scrollgebied tussen a1 en b5

Private Sub Worksheet_Activate()
Application.ActiveSheet.ScrollArea = "a1:b5"
End Sub

Code lijkt me perfect. Maar waar moet ik deze code plaatsen.

Ik open het betreffende werkblad, ga naar ontwerpmodus, en waar plaats ik dan deze code ??

Open via Extra > Macro > Visual Basic editor en selecteer links de betreffende sheet en plaats de code in het rechtervenster.

Ja Huijb het lijkt simpel maar ik krijg het niet werkend.
Alles gedaan zoals je zegt maar ik kan nog gewoon scrollen met de muis.

Ik heb het in een nieuw werkblad geprobeert maar het lukt me niet.

Wat kan ik verkeerd doen ?

Als je het precies zo heb gedaan zoals ik heb gezegd moet het werken. Als je die code hebt geplakt zoals ik zei ga je terug naar Excel en selecteer dan eens een ander blad en vervolgens activeer je het betreffende blad. Dan moet het werken. Ik heb er een voorbeeld voor je bij gedaan.

Laatst bewerkt:
Mijn reactie was laat maar jou snelle manier van handelen doet me goed.

Huijb, het werkt perfect maar...........
Als ik je zipp-file in Excel laad werkt het niet. Pas als ik tabblad 2 geopend heb en weer naar tabblad 1 ga werkt het. Klopt dit, en zo ja hoe kan het direct werken op een geopend werkblad zonder tabbladen.

groetjes

Pas als ik tabblad 2 geopend heb en weer naar tabblad 1 ga werkt het. Klopt dit
Ja dat klopt.

Als je onderstaande code in "This Workbook" zet, zal het gaan werken op het moment dat het bestand wordt geopend.
Private Sub Workbook_Open()
Worksheets(1).ScrollArea = "a1:f10"
End Sub

Huijb,

Werkt perfect bij een enkel werkblad en bij een werkblad met meerdere tabbladen.

Complimenten en bedankt.

Groetjes

Status
Niet open voor verdere reacties.

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan