• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Scrollen werkt af en toe niet

Status
Niet open voor verdere reacties.

jelle87

Gebruiker
Lid geworden
13 nov 2013
Goedenmorgen,

We maken op mijn werk gebruik van vrij uitgebreide bestellijsten, met verschillende macro's en queries er in. Zodra een lijst geopend wordt, is deze eerst een aantal seconden aan het bijwerken, voordat hij 'bruikbaar' en up to date is.

In zo'n 50% van de gevallen, wanneer een lijst opnieuw geopend wordt, werkt de scroll functie (via de muis) niet. Zodra dan een cel (dubbel) aangeklikt wordt, werkt het weer normaal.

Heeft iemand enig idee waar dit door zou kunnen komen? En belangrijker nog; hoe kunnen we het oplossen?

Alvast bedankt!

Het lijkt er op of 1 van de macro's een cel in de Edit Mode zet. Door even een in willekeurig cel te klikken zet je het focus op een andere cel en is de Edit Mode beëindigd. Doorloop je procedures dus ff nauwgezet op het bewerken van cellen.

Bedankt voor het meedenken en de snelle reactie. Helaas zit het probleem niet in de VBA codes, deze zijn de laatste tijd niet veranderd.

Het enige dat veranderd is, is dat de invoegtoepassing 'Power Query' van Microsoft is geïnstalleerd. Via die tool is een query gemaakt, die automatisch wordt bijgewerkt tijdens het openen van een lijst. Blijkbaar zit hier het probleem dus in.

Zijn jullie daar bekend mee, toevallig?

Is Excel wel de actieve applicatie na het doorlopen van query en VBA code?

Dat dubbelklikken / aktief maken van een cel zou je ook kunnen toevoegen in jouw code

(wellicht handig om meer info (code, bestand) hier te plaatsen...)

Is Excel wel de actieve applicatie na het doorlopen van query en VBA code?

Dat dubbelklikken / aktief maken van een cel zou je ook kunnen toevoegen in jouw code
[/I][/COLOR]

Thanks. Het blijkt dat 'Power Query' er voor zorgt dat de Excel lijst wordt opgestart met een uitgeschakelde edit mode. Zodra je op een cel dubbel klikt, wordt de edit mode weer actief en kun je scrollen.

Ik heb geprobeerd om een simpele code er in te zetten;
Range("A8").Select
ActiveCell.FormulaR1C1 = "=Prijslijst!RC"
Range("A9").Select

Deze wordt uitgevoerd zodra Excel opstart, echter al voordat de queries gaan draaien. Zodra de bewust Power Query dan gaat draaien, gaat de Edit mode dus weer uit.

Wie weet hier een slimme oplossing voor :$?

Als je je Power Query script overzet naar een nieuwe werkmap (xlsx, zonder macro's) en hem uitvoert, is dan het resultaat hetzelfde?

welke versie van Excel?
welke versie van Power Query?
hoe ziet je Power Query script er uit?
kun je je (gestripte) voorbeeld hier plaatsen?

Ja, het resultaat in een nieuw Excel xlsx bestand is hetzelfde, helaas.

Wat betreft je eerste 2 vragen;
Excel 2010
Power Query Versie: 2.24.4064.242

De laatste 2 vragen is wat lastiger. Die query is natuurlijk specifiek toegepast op onze SQL Database, met daarin het wachtwoord/locatie etc. versleuteld. Om die reden is een (gestript) voorbeeld plaatsen niet echt nuttig denk ik, aangezien de koppelingen dan toch niet werken?

Ok, ik heb het herhaaldelijk kunnen reproduceren in Excel 2013 met PQ 2.25. Zie de instructies in de bijlage. Ik ben benieuwd of je de bevindingen ook kunt reprodcuceren in jouw omgeving.
Misschien zijn er anderen met Power Query geinstalleerd die ook een testje willen doen?

Bijlagen

Goedenmorgen Frans,

Alle punten uit de instructies zijn correct. Ook Note1 en Note2 kloppen. Het scrollen werkt simpelweg niet, totdat het scherm of een cel (opnieuw) geactiveerd wordt.

Nu nog een oplossing vinden, haha :)

Status
Niet open voor verdere reacties.

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan