Scsi Hard Disk

Status
Niet open voor verdere reacties.

wsimons

Gebruiker
Lid geworden
26 mei 2002
Kort geleden stelde ik een vraag over het installeren van scsi harddisks. Ik heb de pc aan de praat, d.w.z. ik kan het via een floppy opstarten met gegevens voor de scsi controller.
Als het systeem is opgestart hebben de twee harddisks ID nrs. 0 en 1 en de CD-ROM ID nr. 3
Maar als ik een windows 98 setup-diskette maak en de informatie voor de scsi controller toevoeg, dan gebeurd alles zoals hiervoor beschreven, maar dat krijg ik de boodschap dat het systeem geen harddisk ziet en dus ook geen Windows files. Ik neem aan dat het systeem dus nog de hd´s noch de cd-rom ziet om Windows te installeren. Wie kan mij verder helpen? Alvast bedankt

Staat SCSI in het rijtje van de opstartvolgorde in het BIOS? Voor een installatie van Windows zou je kunnen aanhouden:
eerste bootdevice: CD-Rom
tweede bootdevice: diskette
derde bootdevice: SCSI

SCSI staat niet in het rijtje van de opstartvolgorde in het BIOS?
Dit is de volgorde die ik heb ingesteld:
eerste bootdevice: CD-Rom
tweede bootdevice: diskette
derde bootdevice: Hard Disk

Ik snap niet waarom ik steeds de boodschap krijg "No drives found" terwijl ik de C en de D kan benaderen en formatteren en van floppy er naar toe kan kopiëren maar het kan Windows niet installeren.

'Hard disk' in de opstartvolgorde is een apparaat aan de IDE-aansluiting van je moederboard. Alleen: daar zitten die SCSI-schijven van je niet aan - dus worden ze niet gevonden bij het opstarten. En als ze niet bij het opstarten kunnen worden gevonden, dan zal Windows dus ook niet van die schijven kunnen opstarten...
Als SCSI geen opstartmogelijkheid is, ben je toe aan een nieuw moederboard wat dat wèl ondersteunt.

Het is pas vervelend als je SCSI-controller het booten niet ondersteunt. Doet de controller dat wel dan zou nadat het BIOS van het moederbord geinitialiseerd is, het BIOS van de SCSI-controller de taak moeten overnemen.

Normaliter boot een PC eerst van IDE schijven, dit is bij sommige moederbordjes aan te passen zodat er eerst van SCSI wordt geboot.

Welke SCSI-controller heb je? Als deze op het moederbord zit moet je even merk/type moederbord doorgeven.

Het gaat om een Adaptec SCSI kaart en volgens mij van het type : AHA-2940

Die heeft een bootable BIOS, ga via CTRL+A het BIOS in en zet het Booten op enabled, selecteer de juiste drive-ID.

Het schijnt een probleem te zijn met de driver voor de cd-rom - ik moet nu weg maar kom later op de dag hierop terug en dan zal ik proberen alle settingen door te geven - in elk geval heel hartelijk bedankt voor de hulp

Hoewel ik een driver voor de cd-rom heb geïnstalleerd lukt het niet windows setup te starten. Ik geef hier de autoexec.bat en config.sys weer, misschien staat er verkeerde instellingen in - help mij alsjeblieft-

AUTOEXEC.BAT

C:\DOS\MSCDEX.EXE /D:MSCD000 /L:E
@ECHO OFF
set EXPAND=YES
SET DIRCMD=/O:N
cls
set temp=c:\
set tmp=c:\
path=c:\

IF "%config%"=="NOCD" GOTO QUIT

echo.
IF "%config%"=="SETUP_CD" goto AUTOSETUP
GOTO QUIT

:AUTOSETUP
set CDROM=FOO23
FINDCD.EXE
if "%CDROM%"=="FOO23" goto NOCDROM
path=c:\;%CDROM%\
%CDROM%
cd \WIN98
echo.
OEMSETUP.EXE
goto QUIT

:NOCDROM
echo.
echo The Windows 98 Setup files were not found.
echo.

:QUIT

CONFIG.SYS

DEVICE = C:\ATAPI\TOSHV111.SYS /D:MSCD000
[menu]
menuitem=SETUP_CD, Start Windows 98 Setup from CD-ROM.
menuitem=CD, Start computer with CD-ROM support.
menuitem=NOCD, Start computer without CD-ROM support.
menudefault=SETUP_CD,30
menucolor=7,0

[SETUP_CD]
device=himem.sys /testmem:off
device=btdosm.sys
device=flashpt.sys
device=aspi2dos.sys
device=aspi4dos.sys
DEVICE=ASPI8U2.SYS /D
DEVICE=ASPI8DOS.SYS /D
DEVICE=ASPICD.SYS /D:ASPICD0

[CD]
device=btdosm.sys
device=flashpt.sys
device=aspi2dos.sys
device=aspi8dos.sys /D
device=aspi4dos.sys
device=aspi8u2.sys /D
device=aspicd.sys /D:ASPICD0

[NOCD]

[COMMON]
files=60
buffers=20
dos=high,umb
stacks=9,256
lastdrive=z

N.B.
Het systeem kent de 2 HD´s met ID 0 en 1 en de cd-rom met ID 3 - HD1=C - HD2=D - maar de CD-rom wordt niet met E of een ander letter benoemd.

Dit lijkt veel op de autoexec.bat en config.sys van de standaard Win98 boot CD-rom.

Met deze diskette moet je, en dat weet ik uit ervaring, gewoon kunnen opstarten. De drivers voor de CD-rom staan op die diskette.

De CD-rom krijg volgens de regel "C:\DOS\MSCDEX.EXE /D:MSCD000 /L:E " in autoexec driveletter 'E' verander de 'E' achter /L: eens in een G, dus "/L:G" op het eind.

Het is ook de gecombineerde (gewijzigde) autoexec.bat en config.sys van de standaard Win98 boot CD-rom.
Maar aangezien alles zo moeizaam verliep en ik de cd-rom maar niet kon bereiken heb ik de schijven geformatteerd en heb ik met een Windows 95 Floppy-set W95 geïnstalleerd en dat verliep zonder problemen.
Ik heb met MaxBlast versie 3.6 (van Maxtor) de schijven laten nakijken en er bleken op elke schijf 3 partities te zijn.
Alles loopt goed - heb met Ghost een Ghost backup van de ene schijf naar de andere kunnen maken - maar de cd rom wordt wel door SCSI controler gezien en kent ID No. 3 eraan toe maar verder kom ik niet met de CD-rom drive.
Het is een Toshiba cd-rom drive model no. xm-3801b
Serial No. 755E105393
Ver. No. 001
ROM Ver. UA70120
Toshiba Corporation
Ik weet het eigenlijk niet meer.

De pc draait onder Windows 2000 - alles werkt perfekt - alleen de SCSI CD-rom niet. Ik zal die eruit halen en een IDE CD-rom aansluiten - wat mij betreft is de zaak voor elkaar. Bedankt voor de hulp

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan