scsi harddisk

Status
Niet open voor verdere reacties.

crashdaraven

Gebruiker
Lid geworden
23 aug 2003
wil een scsi schijf instaleren, de adapter werkt, maar xp herkent
niet de
scsi harddisk

Heb je de schijf wel gepartitioneert/geformateert? Zie je tijdens het booten een verwijzing naar die schijf? Heb je die schijf niet per ongeluk hetzelfde ID gegeven als de adapter? (meestal ID 7).

UHhh oke, heb er dus totaal geen verstand van.

Maar in de bios word hij niet herkend, bij het opstarten is er geen verwijzing naar.
heb de jumper op autostart gezet en ook op id 0 geprobeert.
ik heb geen andere scsi apparaten.
Het bereft een ibm scsi LVD schijf uit 1998.
groote mij onbekend.

heb de schijf niet kunnen formateren seque partitioneren daar de hele schijf niet herkend word.

adapter: PCI Slot 4 (PCI bus 0, device 11, function 0) irq 9
initio ultra scsi adapter

tot zover alle gegevens die ik gezien heb.

En onder welk besturingssysteem moet het werken? (Welke Windowsversie of linux?)

Als XP die controllerkaart herkent (en dus in de hardwarelijst plaatst) moet je eens bij de diskmanager kijken of je die schijf ziet.

Waar kan ik diskmanager vinden in windows xp.
p.s in de devicemanager word de kaart wel aangegeven maar de harddisk niet

Start > instellingen > config.scherm > systeembeheer > computerbeheer links in het rijtje vind je schijfbeheer

OK, heb dus de engelse versie, word daar dus devicemanager genoemd.
En nee daar staat de schijf niet tussen

Kijk eens in de BIOS van de SCSI kaart of de schijf daar vermeld staat. Kies anders eens een ander ID.

heb verschillende id geprobeerd, geen een werkt.
P.S hoe kom ik in de scsi kaart bios ?

Als de controller een BIOS heeft (is nl. niet altijd) dan is het meestal via CTRL-A

Heb je wel een terminator (afsluitweerstand) gebruikt?

Ik denk dat ik kan aannemen dat de kaart geen bios heeft.
Ik heb geen terminator.
Ik had begrepen dat als je maar 1 scsi apparaat hebt je geen terminator nodig hebt.
Wat ik het meest rare vind is dat in de computerbios hij totaal niet gezien word, is dit normaal ??
Ik heb een bios waar je met een scsi device kan opstarten.
Dus je zou dan denken dat de computer bios hem zou moeten kunnen zien.

Een terminator is niet nodig als de kaart als terminator kan fungeren of de harde schijf is ingesteld om als terminator te fungeren. Een terminator is echter altijd nodig.

Het bios van je moederbord zal de schijf zeker niet zien. Als de drivers van de controller-kaart goed zijn geïnstalleerd en de harde schijf goed is aangesloten en toch niet in de devicemanager/diskmanager te zien is dan is er waarschijnlijk een ander probleem.

Kun je beide onderdelen ergens (laten) testen?

dan denk ik dat ik kan aannemen dat ik gewoon een t erminator nodig heb.
de harddisk is al wat ouder, uit 1998.
de kaart is nieuw maar een goedkope.
heb helaas niet de mogelijkheid te laten testen.

Als je in de buurt woont kun je bij mij wel testen, evt. heb ik ook wel een terminator.

ik woon in amsterdam, op zich nog te doen ware het niet dat ik afgelopen maandag een aanrijding heb gehad en momenteel niet echt langere afstanden kan afleggen.

er is wel een computerzaak op loopaftsnad bij mij, denk dat ik de gok neem en gewoon de terminator ga kpen in de winkel.
heb je enig idee wat de prijzen zijn van die dingen ?

Nee, maar niet goedkoop en de kans dat een willekeurige computerwinkel zoiets heeft acht ik niet groot.

Geef eens het exacte merk/type van zowel schijf als controller op.

Controller:
sunix 2201 fast scsi-II card pci
staat onder apparaat beheer als:
Initio Ultra SCSIhost adapter

harddisk:
IBM scsi LVD
type: DRVS COMP IEC-950
Firmware 00E5

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan