scsi HD niet gevonden

Status
Niet open voor verdere reacties.

aapje06

Gebruiker
Lid geworden
14 jul 2011
hallo iedereen,

ik heb 2 scsi schijven liggen en heb volgend probleem:

met de eerste schijf gaat alles vlot en kan ze direct terugvinden maar de 2e kan ik niet terugvinden in deze computer en ook niet in schijfbeheer maar ze staat toch in aparaatbeheer.
ik heb dezelfde jumperconfiguratie gebruikt als de eerste (geen enkele jumper aanwezig maar werkt toch perfect) en op dezelfde manier aangesloten maar ondanks dit alles kan ik ze toch niet terugvinden en als ik in aparaatbeheer de eigenschappen opvraag en de volumes laat invullen kan het nergens iets invullen.

de schijf mag gewist of geformateerd worden maar zou dan wel graag verdere uitleg krijgen hoe ik dit moet doen omdat ik geen flauw idee heb omdat ze niet in schijfbeheer staat.

(beide HD's zijn van IBM)

alvast bedankt voor alle hulp.

Je zult beide scsi-schijven (normaal gesproken) een eigen scsi-ID moeten geven. Dus je moet wél de jumpers zetten.
Tevens dient (na) het laatste apparaat in de scsi-keten (=scsi-kabel, gerekend vanaf de scsi-adapter) een terminator geplaatst te worden. Vaak kan je het laatste scsi-apparaat (via een jumper) ook als terminator gebruiken, dus zonder speciaal terminator-blok.

Geef eens de precieze type-aanduiding van de 2 scsi-schijven, misschien kunnen we dan suggesties doen over hoe en wat (=scsi-id & terminatie).
Geef ook de merk- + type-aanduiding van de scsi-adapter die in de computer zit.
Geef ook aan of je een terminator-blok hebt die op de kabel past of dat je die niet hebt.

Tijs.

Ook @dnties:
Op de nieuwe SCSI disks hoef je inderdaad geen jumper meer te verplaatsen omdat dat dat via auto config gaat, voor gemak omdat veel mensen de jumpers niet begrepen. Master-Slave verhaal is dan dus niet van toepassing.

Wat er wel aan de hand kan zijn is dat je de SCSI poort in de BIOS niet op 'enabled' hebt staan. Pas daarna kun je de disk volledig gebruiken in Windows of een ander OS.

Laatst bewerkt:
de scsi id van de werkende hd is 6 geloof ik en op de werkende hd kan ik dit niet echt terugvinden.
volgens mij zou die terminatie toch niet moeten want het is een scsi (68-pin) kabel waar je maar 1 hd kan aan verbinden dus heb beide afzonderlijk getest en heb dit niet in huis denk ik maar weet eigenlijk niet zo goed wat je daarme bedoeld.
de scsi controller is een adaptec AHA-2940W maar denk niet dat daar de problemen kunnen liggen want de controller wordt herkend zonder problemen en werkt perfect met de eerste schijf. (heb ook nog getest met een cd-rom station dat ook vlekkeloos werkt)
en wat de jumperconfiguratie betreft zou wat uitleg misschien handig zijn omdat ik die schijf dan eens zou testen met jumpers erin.
(ook nog: het is niet de bedoeling om van de schijf op te starten het is gewoon voor extra ruimte.)

bedankt voor de vroege reacties!

a. Nogmaals: Welk type scsi harddisks betreft het? IBM is te algemeen.
b. Heb je beide harddisks afzonderlijk aangesloten gehad aan 1 (steeds dezelfde) scsi-kabel? Dus nooit beide harddisks tegelijkertijd aan je systeem gehad?

Als beide harddisks van hetzelfde type zijn én ze beiden aan dezelfde kabel hebben gehangen met dezelfde jumper-indeling, dan zou ik vermoeden dat 1 van die harddisks gewoon kapot is.

Tijs.

de eerste is een ibm N79 en de niet werkende is een ibm DGHS IEC-950.
en de schijven zijn idd elk afzonderlijk aangesloten geweest met steeds dezelfde kabel.

ik weet het niet hoor maar als de hd kapot zou zijn zou ze dan nog in aparaatbeheer staan?

Als de controller op de harde schijf zelf nog enig leven heeft, dan kun je 'm inderdaad terugvinden in Apparaatbeheer zonder dat je effectief iets kunt doen met de schijf.
Hetzelfde geldt voor (bijv.) memory-sticks waarvan de controller nog goed is maar het flash-geheugen overleden is.

Tijs.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan