Scsi-ide-slave-master

• Onderwerp starter Onderwerp starter zjef
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

zjef

Gebruiker
Lid geworden
19 jul 2003
één
OS= win98
vorige configuratie=
twee SCCI harde schijven,
twee IDE harde schijven,
de C was toen SCSI en daar stond dan windows98 op,
de andere werden enkel als data-opslag gebruikt,

omdat tijdens het opstarten een bericht verscheen
dat er met één van de scsi's iets aan de hand was
besliste ik van één van de ide's te gebruiken,
om daar dan windows op te plaatsen via een image-file,
dat lukte prima en alles werkte,
maar toen waren de scsi's volledig afgekoppelt,

ik heb dan de de ( nog goede ) scsi in twee partities
gedeeld om deze dan te gebruiken voor data

als ik de verkenner open
zie ik de twee extra partities staan
en kan er op saven en laden

het enige probleem ( tot hier toe ) is
het uitschakelen
wanneer ik “uitschakelen” aanklik, wordt de pc terug opgestart

twee
een vraag over master en slave :
wordt ENKEL door de jumpers bepaald of de schijf master of slave is?
want het volgende verhaal is wel eigenaardig (of normaal)

ik heb dus drie ide-schijven,
omdat ik niet uit die slave-master historie kwam( twee aansluiten ging prima ),
nam ik een derde (oude) schijf van een tweede pc
die werkte toen als master samen een tweede ( alle twee op de seconderie )
na formateren kan ik deze schijven appart gebruiken maar niet meer samen
vandaar mijn vraag:
is er nog iets in de software dat moet voldaan worden?

alvast bedankt voor het lezen

ide master slave

Op het moederbord zitten altijd maar drie aansluit mogelijkheden voor primair en secondair aansluiten van ide apparatuur.

Op bijde poorten kunnen maximaal maar twee apparaten, master en slave.
Dus als je goed leest zie je het antwoord al, geen drie op een ide lijn dat gaat niet zomaar.

Niet alleen de jumpers bepalen master en slave trouwens ook de volgorde van de kabel is heel belangerijk.

Er is maar een tip, ondervindt, het kan niet stuk.

grtjs jjw

Re: ide master slave

Geplaatst door jjw
Op het moederbord zitten altijd maar drie aansluit mogelijkheden voor primair en secondair aansluiten van ide apparatuur.

Niet alleen de jumpers bepalen master en slave trouwens ook de volgorde van de kabel is heel belangerijk.

Mm, op het moederbord zitten vaak maar 2 aansluitingen (geen 3, er zitten wel 3 aansluitingen op een IDE lintkabel), de primaire en de secundaire IDE. Op elke IDE aansluiting passen twee apparaten, de master en de slave. Normaliter dus in totaal 4 apparaten in totaal.

De plaats op de kabel waar de master of slave komt maakt totaal niet uit, dit is alleen van belang bij controllers die CS (Cable Select) ondersteunen, de meeste controllers willen een master en een slave zien.

Re: ide master slave

Geplaatst door jjw

Op bijde poorten kunnen maximaal maar twee apparaten, master en slave.
Dus als je goed leest zie je het antwoord al, geen drie op een ide lijn dat gaat niet zomaar.

Er is maar een tip, ondervindt, het kan niet stuk.

grtjs jjw

:rolleyes: Er zitten op een normaal moederbord 2 IDE kanalen met ieder 2 aansluitingen voor apparaten. Je kan dus maximaal 2×2=4 IDE apparaten aansluiten (er zijn tegenwoordig moederborden met meer aansluitingen maar daar ga ik nu even niet vanuit)

De jumpers bepalen inderdaad het master/slave verhaal, op ieder IDE kanaal kan er slecht 1 master en 1 slave aanwezig zijn, de aansluitvolgorde op de kabel doet er dan niet toe!!!! Alleen als je de IDE apparaten op 'c/s' jumpert (niet de meest gebruikelijke dus) maakt de aansluit volgorde op de kabel uit.
Dus voor wat betreft het IDE gebeuren, controleer de jumperinstellingen en het zou gewoon moeten kunnen werken.

Voor wat betreft het SCSI gebeuren, hoe zit het met de terminators en de scsi-ID's?? Staan die goed ingesteld???

Ron, we zijn het eng eens :D :D :D

Mijn excuus

Ik telde even de flop aanstuuring mee en voor ik mijn verhaal kon afmaken stond hij al geplaats.

Dus maar maakt niet uit, jullie hebben het goed uitgelegd.

grtjs jjw

met de ide-aansluiting is alles ok, enfin alles werkt toch,
het is enkel als ik de scsi-harde schijf bij inschakel, dat de pc niet kan afgesloten worden.
er zit een terminator op het einde van de scsi-kabel

Probeer eens de SCSI controller (kaart) op een eigen vaste IRQ te zetten en heb je de bootmogelijkheid van de SCSI uitgeschakeld?

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan