SCSI-tapestreamer

Status
Niet open voor verdere reacties.

delukken

Gebruiker
Lid geworden
6 jan 2005
Heeft iemand ervaring met Scsi,heb tapestreamer gekocht ,alles aangesloten , scsi controller werkt in apparaatbeheermaar bij t'opstarten krijg ik melding dat geen scsi apparaten gevonden zijn,denk dat het iets te maken heeft met de soort "jumpers" achteraan de tapestreamer,bij harde schijf heb ik geen probleem met jumpers maar hier zitten er 5 of 6 op,dit toestel is het enige scsi-apparaat op m'n pc, heb ook iets gelezen over het "afsluiten" van scsi, maw begrijp er niks van en is 1e keer dat ik zulk apparaat gebruik.
Kent iemand dit soort aansluitingen?

hi,
Je hebt de beschrijving van de streamer nodig of er moet een sticker op zitten
om te weten waar de stropjes voor zijn.
Elk SCSI device heeft een ID.
Afhankelijk van het model SCSI (max 8 devices) of SCSI-WIDE (max 16 devices)
Dus bij SCSI (3 stropjes) en bij SCSI-wide (4 stropjes) voor de adressering.
Geen stropjes = ID 0, dit is meestal de controller zelf.

De kabel met de devices op rij (de BUS) moet afgesloten worden met een "afsluiter" (weerstandsbrug)
Vaak worden devices voorzien van een active afsluiter die je in of uit kunt schakelen met een stropje.
Er mag maar één afsluiter op de BUS actief zijn. (de laatste op de kabel)

Bij het opstarten van de PC zie je eerst de SCSI kaart "starten"
Hier moet het device nummer en de naam/soort apparaat al zichtbaar worden.
grzt gerrit

hi,
Je hebt de beschrijving van de streamer nodig of er moet een sticker op zitten
om te weten waar de stropjes voor zijn.
Elk SCSI device heeft een ID.
Afhankelijk van het model SCSI (max 8 devices) of SCSI-WIDE (max 16 devices)
Dus bij SCSI (3 stropjes) en bij SCSI-wide (4 stropjes) voor de adressering.
Geen stropjes = ID 0, dit is meestal de controller zelf.

De kabel met de devices op rij (de BUS) moet afgesloten worden met een "afsluiter" (weerstandsbrug)
Vaak worden devices voorzien van een active afsluiter die je in of uit kunt schakelen met een stropje.
Er mag maar één afsluiter op de BUS actief zijn. (de laatste op de kabel)

Bij het opstarten van de PC zie je eerst de SCSI kaart "starten"
Hier moet het device nummer en de naam/soort apparaat al zichtbaar worden.
grzt gerrit

Het zijn er 8:
1e = SCSI ID 2
2e = SCSI ID 1
3e = SCSI ID 0
4e = D.C. Disable
5e = SCSI Parity enable
6e = staat niets bij en leeg gelaten
7e = Terminator enable
8e = Term. Power on

Ik begin er al wat helderder in te zien, zoals ik zie zitten er ook verschillende stropjes gewoon bovenaan op 1 kontakt gestoken zodat ze niet echt functioneren, denk ik...
Kan u me nu zeggen welke ik over de 2 kontaktjes moet steken om dit te doen werken als je weet dat dit het enige scsi toestel is dat zal aangesloten worden?
Al dank bij voorbaat en zoals gezegd, door je antwoord begin ik er al wa klaarder in te zien :-))

Laatst bewerkt:
hi,
met de id stropjes zet je een adres

stropje adres
geen = 0
0..... = 1
1..... = 2
0+1.. = 3
2...... = 4
0+2.. = 5
1+2.. = 6
0+1+2 = 7

en je zal 7+8 moeten zetten als dit het enige device is (of het laatste)

die ene lege zal een spare dingetje zijn

als de zaak zo gestropt is zou er iets te zien moeten zijn!
met de rest zul je moeten expirimenteren

laat ze eerst maar leeg , is altijd veilig.

grtz gerrit

ps wat voor streamer is het eigenlijk (merk/capaciteit)?

Laatst bewerkt:
hi,
met de id stropjes zet je een adres

stropje adres
geen = 0
0..... = 1
1..... = 2
0+1.. = 3
2...... = 4
0+2.. = 5
1+2.. = 6
0+1+2 = 7

en je zal 7+8 moeten zetten als dit het enige device is (of het laatste)

die ene lege zal een spare dingetje zijn

als de zaak zo gestropt is zou er iets te zien moeten zijn!
met de rest zul je moeten expirimenteren

laat ze eerst maar leeg , is altijd veilig.

grtz gerrit

ps wat voor streamer is het eigenlijk (merk/capaciteit)?

Streamer is Compaq 103548-001 12/24GB DDS3 int. tapebackup .
Alleen vraag ik me nu nog af welke stropjes ik nog moet steken buiten 7 en 8 want terminator moet zowieso ingeschakeld worden...de rest moet ik niks steken? of althans niet op beide contactjes, ik begrijp wel dat je deze moet gebruiken indien er méér als 1 device aangesloten is maar welk gebruik ik best naast 7 en 8 waarvan ik zeker ben als it het enige device is?

Elke apparaat wat je aansluit moet een nummer krijgen. Welk nummer dat is, maakt niet uit. Als je SCSI controller zelf ID 0 gebruikt (standaard) dan kun je elk overig nummer voor je tapestreamer gebruiken.

Zet de jumper (stropje?) op 1 bijvoorbeeld.

Elke apparaat wat je aansluit moet een nummer krijgen. Welk nummer dat is, maakt niet uit. Als je SCSI controller zelf ID 0 gebruikt (standaard) dan kun je elk overig nummer voor je tapestreamer gebruiken.

Zet de jumper (stropje?) op 1 bijvoorbeeld.

Heb dat hier geprobeerd en krijg de volgende melding :

SCSI ID : LUN NUMBER # : # 4 : 0 COMPAQ SDT-9000
NO SCSI BOOT Device Found
BIOS NOT INSTALLED

Dat klinkt goed,
De controller herkent de streamer
en verteld ook wat ie ziet.

De kreten zijn juist !

Nu de software gebruiken om de streamer te gebruiken.
Hier heb ik geen ervaring mee het lijkt me dat je een backup gewoon naar de streamer kunt schrijven.
Hij zal in het rijtje voorkomen van devices waar je de gegevens kwijt kunt.

Ik heb dit alleen gebruikt vanuit UNix/LInux (toen de schijven nog heel wat minder capaciteit hadden)
grtz gerrit

Dat klinkt goed,
De controller herkent de streamer
en verteld ook wat ie ziet.

De kreten zijn juist !

Nu de software gebruiken om de streamer te gebruiken.
Hier heb ik geen ervaring mee het lijkt me dat je een backup gewoon naar de streamer kunt schrijven.
Hij zal in het rijtje voorkomen van devices waar je de gegevens kwijt kunt.

Ik heb dit alleen gebruikt vanuit UNix/LInux (toen de schijven nog heel wat minder capaciteit hadden)
grtz gerrit

Dat klinkt al hoopgevend maar waar zou ik die streamer moeten terugvinden,hij is nergens te zien in "Deze computer" waar alle andere apparaten staan, in apparaatbeheer vind ik de controller terug die perfect werkt maar er is nergens een tapestreamer of Compaq of iets in die aard te zien, je spreekt van software, ik zal daar es naar zoeken bij fabrikant misschien, ik heb dit toestel 2e hands gekocht bij een betrouwbare firma en heb er geen software bij gehad of daar is ook niks over gezegd maar...we komen er wel...steekt niet op een dag :-)
Weeral es bedankt hé ;-))

in linux schrijf je weg naat het device /dev/st0 of /dev/st1
als je dat doet bijv " find <directory> | cpio -ovB > /dev/st0 "
dan wordt de inhoud van de directory naar tape geschreven.

In linux met het programma ' mt ' kun je de streamer besturen
zoals retension (het heen en weer spoelen van de tape) het rewind (het terugsoelen)
eject (uitwerpen) op een bepaald block positionenren enz enz

In Windows zou ik denken dat de tape in het rijtje disk/dvd/usbstick komt te staan
met die opmerking dat het een serial-device is.

??
hier houdt mijn kennis op!
grtz gerrit

alhoewel
http://www.quantum.com/ServiceandSupport/SoftwareandDocumentationDownloads/DAT24Drives/Index.aspx
ik denk dat je toch door moet met zoeken naar drivers

Laatst bewerkt:
in linux schrijf je weg naat het device /dev/st0 of /dev/st1
als je dat doet bijv " find <directory> | cpio -ovB > /dev/st0 "
dan wordt de inhoud van de directory naar tape geschreven.

In linux met het programma ' mt ' kun je de streamer besturen
zoals retension (het heen en weer spoelen van de tape) het rewind (het terugsoelen)
eject (uitwerpen) op een bepaald block positionenren enz enz

In Windows zou ik denken dat de tape in het rijtje disk/dvd/usbstick komt te staan
met die opmerking dat het een serial-device is.

??
hier houdt mijn kennis op!
grtz gerrit

alhoewel
http://www.quantum.com/ServiceandSupport/SoftwareandDocumentationDownloads/DAT24Drives/Index.aspx
ik denk dat je toch door moet met zoeken naar drivers

Ik vind het hier nu ook terug in computerbeheer en systeemapparaten dus alles wordt gezien en herkend is alleen nog zaak van t'aan de praat te krijgen, we geraken er wel :-))
Ik zie es op de link die je me hier stuurt,
Al bedankt voor de hulp totnutoe want zit al héél stuk verder

Welke Windowsversie gebruik je? Onder XP of Server 2003 kun je NT Backup gebruiken, dit vind je onder start->uitvoeren, ntbackup intypen.

Server 2008 heeft geen programma om naar tape te schrijven, dan zul je een backuppakketje moeten aanschaffen (eigenlijk is dat altijd wel aan te raden, NT Backup is redelijk beperkt) Backup-Exec van Symantec vind ik zelf een aanrader.

Welke Windowsversie gebruik je? Onder XP of Server 2003 kun je NT Backup gebruiken, dit vind je onder start->uitvoeren, ntbackup intypen.

Server 2008 heeft geen programma om naar tape te schrijven, dan zul je een backuppakketje moeten aanschaffen (eigenlijk is dat altijd wel aan te raden, NT Backup is redelijk beperkt) Backup-Exec van Symantec vind ik zelf een aanrader.

Ik heb me daarin wel een beetje vergist, alles werkt en hij is nu aan t'back-uppen maar ik heb gedacht dat je die tapestreamer zou kunnen benaderen als een harde schijf, nu niet direkt via een verkenner ofzo maar toch dat ik bv 20Gb zou kunnen kiezen en naar daar schrijven, maar het werkt zoals het moet en ik ben hier zoet voor nog 1 dag en 10u zoals hij hier aangeeft looll.
Toch bedankt voor de goeie hulp die ik hier kreeg.
Mvg
Luc

hi,
"toen de capaciteit van de harddisks aanmerkelijk kleiner was"

Wat jij eigenlijk wil is een "externe harrdisk"
Die zijn er ook in de 1TB versie, en daarnaartoe schrijven gaat ook heel wat sneller!

suc6
grtz gerrit

hi,
"toen de capaciteit van de harddisks aanmerkelijk kleiner was"

Wat jij eigenlijk wil is een "externe harrdisk"
Die zijn er ook in de 1TB versie, en daarnaartoe schrijven gaat ook heel wat sneller!

suc6
grtz gerrit

Ik heb hier 5 uitwendige schijven op usb + een netwerkschijf dus opslag genoeg maar ik wil die tape gebruiken voor fotos en muziek omdat tape veel langer z'n gegevens blijft houden dan dvd's of cd's en harde schijven kunnen altijd falen,ik heb al nen BU van ne BU van ne BU maar toch vond ik het zekerder op tape...we zien wel,misschien zet ik het nog in Raid op m'n pc.
Grtz
Luc

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan