SD kaartje lezen

Status
Niet open voor verdere reacties.

reneemettrie

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
1 aug 2006
Ik heb een actiecamera gekocht met een micro SD kaartje.
Als ik het in de camera laat en via USB aansluit op de PC, wordt het niet herkend (ik moet kiezen tussen Mass Storage en USB, bij geen van beide gebeurt er iets).
Als ik het in een kaartlezer steek wordt het wel herkend.
Nu zou ik het liever in de camera laten, het is tenslotte zo een klein en kwetsbaar dingetje.
Wat kan ik doen?

Heb je bij die digitale Camara iets van drivers erbij gekregen, of word er iets vermeld over drivers in de handleiding?

De handleiding is bijzonder summier, er staat niets in over een driver en er zat ook geen CD bij :(

Kun je hem in de camera formatteren? Dan weet je zeker dat het format goed is..

Ik heb nog eens geprobeerd - had de keuze "PC camera" niet correct bevestigd.
En toen hoorde ik het klassieke geluidje van het aansluiten van een USB kabeltje en kreeg ik een bericht dat de drivers werden geïnstalleerd. Maar ik zie nog niets, ook niet na herstarten.
Op de instellingen van de camera staat idd de optie "Format", maar hoe kan ik nu weten of het op de juiste manier zal geformatteerd worden?
En als er iets mis is met de formattering, hoe komt het dan dat het kaartje via de kaartlezer wel leesbaar is?

Volgens mij is er niks mis met het SD kaartje precies om die reden.
kun je de Camara eens in je laptop doen, en ga naar start en typ daar vervolgens "device manager" in. en kun je ons eens laten weten of er ergens een vraagteken of een ander icoon ervoor staart?

Dan weet ik het niet zo snel meer..

maar zou het kunnen dat de camara geen mogelijkheid heeft om uitgelezen te worden via USB, alleen via een card reader?

In de handleiding staat dat beide mogelijk zijn.
Nu heb ik hem aangesloten op een oude XP PC. En daar wordt hij herkend. New hardware: BDASlip De-framer.
Maar ik zie geen MOV en JPG bestand in de Verkenner, wel mijn eigen bewegingen (alsof het een webcam is)
Ondertussen is de batterij leeg, zal dus morgen verder moeten zoeken...

Je kunt die driver altijd handmatig proberen te downloaden en te installeren
DOWNLOAD of het werkt weet ik helaas niet.

Ik heb dat programmaatje gedownloaded en uitgevoerd. Maar om de updates te downloaden vragen ze te registreren en dat kost 29 €. Vind ik nogal veel, temeer omdat ik niet van tevoren weet of het zal werken.
Kan ik aan de hand van de volgende lijst zelf dingen gaan downloaden? (in de bovenste helft staan USB controllers)
Capture.JPG

Probeer eens het volgende:
- sluit de camera met kaartje aan op de pc via het usb-kabeltje en geef windows even wat tijd om zich in te stellen
- ga nu naar "Computer" (of start de Windows Verkenner) en kijk of daar de camera staat. Bij mij is ie dan terug te vinden onder "Draagbare Apparaten"
- als de camera daar te vinden is, dubbelklik dan daarop. Dat geeft bij mij een map met "Verwisselbare opslag". Dubbel klik daarop.
- Dan verschijnen er meerdere mappen. De map met de naam DCIM bevat een map of mappen met de opnames. Daar zijn de foto's dan terug te vinden.
Kopieren en verplaatsen van de foto's naar mappen in "Mijn Afbeeldingen" gaat dan gewoon alsof het normale bestanden zijn.

Dit werkt veel beter dan al die speciale software die meegeleverd wordt bij camera's en smartphones.

PS. Kijk heel erg uit met software/tooltjes die wel even de ontbrekende drivers voor u opzoeken. Veel van deze tooltjes zijn nep en plaatsen malware op uw pc.

Laatst bewerkt:
Dat is nu net het probleem: die camera staat daar niet bij. (Ik heb ook een gewone digitale camera en die werkt zoals je beschrijft).
Ook als ik het SD kaartje in een kaartlezer stop (maar dat wil ik nu net vermijden) heb ik die map DCIM.
Met die gewone camera heb ik ook eens een probleem gehad dat hij niet herkend werd - heb toen de USB kabel vervangen om het probleem op te lossen.
Maar opladen van de actiecamera gebeurt ook via USB in een stekker naar de stroom en dat werkt, dus denk niet dat het aan de USB kabel ligt? En als ik de camera aan de PC aansluit hoor ik het bekende geluidje.

Als het mogelijk is zou ik het eens op een andere pc/laptop proberen met het zelfde kabeltje en kijken wat er dan gebeurt.
Als het daar dan wel werkt is i.i.g. het kabeltje goed.
Werkt het daar ook niet, dan een ander kabeltje van een kennis of zo proberen.

Zie mijn vorig bericht in deze draad:
"Nu heb ik hem aangesloten op een oude XP PC. En daar wordt hij herkend. New hardware: BDASlip De-framer.
Maar ik zie geen MOV en JPG bestand in de Verkenner, wel mijn eigen bewegingen (alsof het een webcam is)"

Ik vergat erbij te zeggen: een andere PC met precies dezelfde windows uitgave/versie.

Ik vergat erbij te zeggen: een andere PC met precies dezelfde windows uitgave/versie.

Op een andere PC met Windows 7 geprobeerd. Niet de mijne, dus geen experimenten mee gedaan. Ook niet leesbaar.
Ondertussen wou ik via de SD kaartlezer de kaart herformatteren. Maar nu loopt mijn Windows Verkenner telkens vast als ik met mijn rechter muisknop op één van de items onder "Mijn Computer" klik (niet als ik op bv. een map klik). Ik heb AVG, die vindt geen probleem. Spybot evenmin. CC Cleaner al gelopen. In veilige modus gestart. Via Switch user geprobeerd. Niets helpt...

Bedankt aan iedereen die reageerde!

Ik ben naar een winkel geweest. De verkoper vertelde dat de camera noot zal herkend worden, doordat ze in Azië en in de VS een andere indeling gebruiken dat in Europa.
Mijn camera komt uit Hong-Kong, maar zag op Google hetzelfde fenomeen bij Canon, Nikon en GoPro.

Nog vergeten:
Mijn Verkenner crasht nog steeds als ik links (naviagatiedeel) rechts-klik op een item onder "Computer", maar raar genoeg gewoon het contextmenu geeft als ik aan de rechterkant rechts klik.
Dus zo heb ik het kaartje geherformatteerd maar dat verandert niets aan het kunnen lezen via de camera.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan