sdram 128 wordt 64 gelezen ???

• Onderwerp starter Onderwerp starter hehe
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

hehe

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
2 dec 2000
Hallo,

Ik ben een oude P2 / 300 mhz aan het opknappen voor mijn neefje.
Er zit 64 mb single sided sdram bankje in welke perfect werkt.[3 dim slots]
Nou wil hij gamen dus heb ik een corsair sdram 128mb gekocht ook single sided zoals de andere, en geplaatst.
De snelheid van de oude is pc100 die kon ik echter niet vinden dus de nieuwe is pc133.
Dit moet wel kunnen wat ik zo begrijp.
Echter als ik hem opstart zie ik dat ie deoude bank van 64 herkent en de nieuw maar voor 64 ipv 128 mb,
de helft rekent ie dus maar. Dit kan dan niet met het singlesided verhaal te maken hebben volgens mij.

Kan iemand mij vertellen hoe dit komt en hoe ik dit kan oplossen?

De volgorde van de bankjes heb ik al gewisseld en ook heb ik ze 1 voor 1 geprobeerd maar hij blijft de helft zien.

Alvast bedankt.

groeten
H

PS het is geen compaq oid...

Laatst bewerkt:
Singlesided 128MB moet lukken. Wat gebeurt er als je het oude reepje eruit haalt en enkel het nieuwe erin stopt?

Hi Steve
Heb ik geprobeerd dan geeft ie ook alleen 65.5 aan .

Gek he...
H
ps de bankjes zijn geschikt tot max 3 x 128 dus daar ligt t ook niet aan.

Dat het maar voor de helft wordt gedetecteerd dat klopt dit komt namelijk dat ze tegenwoordig 2 x zoveel in 1 geheugen chipje maar de wat oudere systemen zien dan maar de helft van wat er op de kaart zit.

Er valt als ik het goed heb niets aan te doen zelfs een bios-update werkt niet.

De 2 oplossingen die je hebt zijn:
- Zorgen dat je nog een oud type krijgt (als die er nog zijn)
- Een 2 keer zo grote kopen.

Om te controleren of het geheugen echt niet kapot is kun je het eens proberen in een nieuwer systeem (bij mijn AMD Athlon 800 werkt het geheugen compleet bij mijn ouders Celeron 466 niet).

PS ik geloof dat de oude 128 MB altijd double sided waren. Je zult waarschijnlijk ook zien dat als je die van 64 MB en die van 128 MB naast elkaar legt dat er evenveel chipjes op zitten (als je tenminste nog een oud type 64 MB geheugen hebt).

De groeten,
Mark

Hoi
@ Steve...ja ik heb m er zelfstandig ingehad en bij het optellen als ik boot houdt ie op bij 65.5 en dat ie geschikt is voor 3 x 128 heb ik uit sisoft gehaald...ik weet niet hoe betrouwbaar deze is...

@ Them...
de 64mb bank heeft single sided 8 chipjes
de 128 mb corsair singlesided 4 chipjes
Tja als wat jij zegt waar is ben ik vrees ik uitgepoept.....want ik denk niet dat ik nog een doublesided zal vinden.

Laatst bewerkt:
Hoi Steve,

maximum installable memory is 384 mb
maximum module size 128 mb
volgens sisoft sandra

verder staat er onder de memory controller zie ik net:
error detection method 64 bit ECC
error detection capability 1 bit
supported/current memory interleave 1 way/1way
suported std/fpm/edo 70ns 60ns
suported sdram speeds pc66, pc100
suported memory types edo, sdram
suported voltage 3.3v
dimm1 empty
dimm2 empty
dimm3[rasl4 rasl 5] 64mb dimm sdram single bank.
[dit klopt die zit er nu weer in, de oude]

Misschien dat jij of iemand anders hier nog iets uit opmaakt wat een reden zou kunnen zijn.

alvast bedankt

greetz
H

Tsja, als je geen boekje hebt van je moederbord (of geen type nummer zodat je de handleiding kan zoeken bij de fabrikant) blijft het een beetje koffiedik kijken.
Ik vermoed dat je inderdaad wel 128mb per bank kan installeren maar dat het in dit geval double-sided moet zijn.

Ik ben idd ook tot die conclusie gekomen dat ik dubbelsided zou moeten proberen of accepteren dat ik de helft van een bankje krijg.

Aangezien de doublesided niet voor het oprapen liggen en daarom vermoedelijk duur zullen zijn hou ik het maar bij de andere optie.

Iedereen bedankt voor het meedenken.

Greetz
H

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan