Seagate 1,5 TB SATA HDD werkt niet meer

Status
Niet open voor verdere reacties.

Denneke

Gebruiker
Lid geworden
29 okt 2009
Hej mensen,

Ik heb eind juli 2009 bij de aldi een Medion externe harde schijf gekocht met daarin een Seagate 1,5 TB harde schijf.

Deze heeft altijd mooi gewerkt tot 2 dagen geleden, ding uitgeleend aan mn broertje en jullie zullen het wel al raden, doet niks meer!

Als ik hem stroom geef (in de USB bracket) of direct via SATA in mn desktop pc hoor ik alleen maar 'zzz' 2 sec niks 'zzz' 2 sec niks 'zzz' en dit gaat zo eindeloos door! Computer herkent op beide manieren de harde schijf niet!!

Nu heb ik 36 maanden garantie dus ik contact gezocht met Seagate maar datarecovery valt dus niet onder de garantie en de kosten kunnen oplopen van 650 tot 50.000 euro :mad:

Nu heb ik er ongeveer 750 gb aan bestanden op staan, vooral muziek, films, series etc en als ik deze kwijt raak is dit erg maar de wereld vergaat niet !!! MAAR, er staan dus ook al mn foto's van de laatste 7 jaar op (Ik dacht, met die harde schijf gebeurt toch niks dus kan beter daar alles opzetten!!)

Nu heb ik een ICT 3 diploma (tis niet veel soeps maar waarschijnlijk toch noemenswaardig :P) en nu wou ik dus een poging wagen om hem open te draaien en te kijken wat er mis mee is! Omdat ik em wel een geluid hoor maken denk ik dat het motortje intact is en er bijvoorbeeld alleen de naald niet goed zit en ik hoop dus door die een tikje te geven hij weer gaat werken!! Dit hoeft niet voor altijd maar als ik een paar uur de tijd heb voor gegevens over te pompen ben ik al tevreden!!

Iemand ideeen? En als ik em open draai, in wat voor setting zou ik dit moeten doen? (om zo min mogelijk stof in de buurt te krijgen van dat ding!)

Ik hoop dat jullie me op de goede weg kunnen helpen!!

mvg

Kijk eerst even na of dit artikel op je externe harde schijf van toepassing zou kunnen zijn.
Je zult dus je broertje moeten vragen of hij die 'klik' ook gehoord heeft vóórdat het misging.

Is dat niet van toepassing, dan kun je proberen of je met TestDisk de partitie-tabel kunt repareren.

Tijs.

Allereerst bedankt voor de snelle reactie!!

Heb mn broertje nog eens gevraagd wat er nu precies gebeurde:

Hij was een film aan het kijken maar die direct weer gestopt daarna kwam hij niet meer in de map, stroom eraf gehaald, usb eruit, usb erin, stroom erop en toen het 'zzz' 'zzz' geluid, verder niks meer! Niet gevallen ofzo!

Typenummer is: ST31500341AS
Firmware: CC4H

Wat betreft die link, hij wordt helemaal niet herkend, dus hoe kan ik dan dat herstellen? Verlies ik dan geen data?

iig al bedankt!

Laatst bewerkt:
Toch geprobeerd met testdisk en ik krijg dan een dos scherm, echter staat daar enkel mijn interne hdd van mn laptop..

Dit werkt dus ook niet...

Dat ziet er niet goed uit.
Om factoren als de omhulling en de voeding van de externe drive uit te kunnen sluiten zou je de harde schijf kunnen uitbouwen en dan kijken wat er gebeurt als je 'm aansluit via apparaten zoals deze set of deze set of deze set.
Punt is of je dan nog garantie hebt of niet.

Succes,

Tijs.

Ik had die idd al in een ander topic gelezen, echter zou je dan de harde schijf aansluiten via de SATA op het moederbord echter heb ik hem al uit de externe behuizing gebouwd en ingebouwd in mn computer, waarna hij ook niet herkend wordt!

Computer heeft wel echt moeite met opstarten maar de schijf wordt niet herkend!!

Hij wordt weer deels herkend alleen via testdisk zegt hij partition: read error

Allemaal geen goede tekens :(

Beste dat je eerst even de stappen volgt die Seagate zelf aangeeft op z'n website (hier), zodat je hopelijk een goed beeld krijgt welk(e) onderde(e)l(en) kapot zijn.
Verder kun je kijken of Seatools for DOS je nog wat kan vertellen. hier kun je zien hoe je er een opstartbare cd van kunt maken, als je geen floppy-drive hebt. Voor het gebruik moet de harde schijf ingebouwd zijn in je computer, dus niet in zijn externe behuizing.

Mocht eruit duidelijk worden dat (alleen) het controller-board kapot is, dan zou je evt. een 'transplantatie' van het controller-board vanaf een exact dezelfde harddisk kunnen proberen.

Dit is trouwens mijn laatste posting in je discussiedraad, dus ik hoop dat vervolgvragen door anderen beantwoord worden.

Succes,

Tijs.

Is er nog nieuws over dit probleem? Is er nog wat uitgeprobeerd?

We zijn nu een week verder...

Tijs.

Uhhm niet echt eigenlijk!

Ik ben er wel achter gekomen dat als ik hem op de stroom zet hij dus totaal niet herkend wordt en enkel het geluid 'zzz' 'zzz' 'zzz' maakt en verder niks, echter na enkele minuten stopt dit geluid plotseling en komt er op de computer te staan dat de schijf dus wel is aangesloten!! Bij apparaatbeheer staat dan ook de schijf goed aangegeven maar ik kan verder nergens iets openen of iets dergelijks..

Als ik dan op dat moment met een willekeurig recovery/test programma mn harde schijven ga controleren geeft hij uiteraard mijn interne HDD goed weer maar de externe HDD (dus die met het probleem) geeft dan aan nog maar +/-4000 mb te zijn :S En met mijn kennis kom ik dus ook niet verder met eventuele recovery!

Nu ga ik toevallig vanavond naar mijn broer toe die wel meer verstand heeft hiervan en ik neem die HDD mee om hem nog een poging te laten wagen maar eigenlijk heb ik op dit moment de HDD al afgeschreven! :( (Dus ook met al mn foto's wat ik wel echt zwaar k*t vind!! Maar ben bang dat als ik er nog meer aan ga *****n het alleen maar erger wordt!!)

Ik ben dus ook rustig aan het orienteren wat voor schijf ik nu dus ga halen, want ik durf niiet meer mn gegevens te plaatsten op een soortgelijke schijf! (ook al heb ik garantie, als mn HDD echt onbruikbaar is ga daar wel aanspraak op maken maar ik ga die schijf niet meer intensief gebruiken!! (Of om op te vertrouwen!!!)

iig toch erg bedankt voor je hulp zover!!

Laatst bewerkt:
Denneke ik ken je probleem

Ik heb hier hetzelfde aan de hand. Alleen is mijn schijf van het nachtkastje gedonderd.
Miljaar, gevolg!!!! hetzelfde Zzzzzm, 2 sec niets terug zzzzzmmmm geluid.
Kapot is kapot dus heb ik de schijf even opengedraaid na natuurlijk eerst het web wat af te schuimen.
De heads staan NIET in de park positie en de cilinders draaien niet.
Ik geef mijn pogingen nog niet op en van zodra ik iets weet laat ik je iets weten.
Nu opzoeken hoe ik die cilinders terug aan het draaien krijg en dan snel de belangrijkste data kopieëren.
mvg
Eddy

Laatst bewerkt door een moderator:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan