Seagate Barracuda 2000 GB - vreemd probleem

Status
Niet open voor verdere reacties.

tobiastheebe

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
22 jan 2012
Ik heb hier een harde schijf liggen van Seagate, een Barracuda 2000 GB, type ST2000DM001. Ik heb met deze schijf het probleem dat deze op bepaalde perioden niet "aanspreekbaar" is. De lees- en/of schrijfsnelheid liggen dan dus op 0 b/s.

Dit is het resultaat van twee benchmarks van de schijf in HD Tune Pro:

17-augustus-2015_18-11.png17-augustus-2015_18-21.png

Op de tweede grafiek is een duidelijk dal in de grafiek te zien rond 900 GB. De snelheid is laag omdat de schijf op het moment van de benchmark was aangesloten d.m.v. een USB-adapter.

Dit is de status van de schijf in CrystalDiskInfo:

Schermafdruk 2015-08-17 18.15.00.jpg

Hier is duidelijk niets vreemds op aan te merken. De schijf heeft tevens nog weinig draaiuren gemaakt.

Is er iemand die hier meer over op kan merken? Indien meer informatie benodigd is, lever ik deze uiteraard graag aan. De schijf bevat geen gegevens en mag gewist worden.

Laatst bewerkt:
Ik heb al 2 van die schijven voor RMA teruggestuurd na ze (ze zitten ergens op Schiphol; zoek op hun website uit hoe dat moet of ga naar de winkel terug). Niet zelf mee kl**ien....
Een werd er geaccepteerd... ik kreeg een andere die het goed doet; de 2e kreeg ik zo terug, maar vertoont nog steeds lawaai kuren (de kop)...
Nooit meer Seagate, jammer dat Samsung er niet meer is, hele fijne schijven.
Ben nu aan het overstappen op Toshiba 3 TB als alternatief, draait nu ca een half jaar probleemloos.

Bedankt voor de reactie.

De schijf valt helaas niet meer onder de garantie, ik had dit al gecontroleerd op de website van Seagate. Het is gelukkig een schijf die ik als back-up had liggen en niet actief gebruikt werd.

Ik heb persoonlijk goede ervaringen met WD en Hitachi. In mijn laptop gebruik ik de Hitachi Travelstar 7K1000, ik had die speciaal gekozen omdat het blijkbaar de enige 1 TB-schijf is die op 7.200 rpm draait. Deze heeft tot nu toe 3.000 uur gedraaid en nog geen problemen geconstateerd.

Ik wacht nog even verdere reacties af.

Sluit even uit dat toevallig de SATA poort of de voedingsstekker een rol kunnen spelen uitgerekend in deze Seagate combi, door hem even in een ander systeem te hangen; kans is klein, weet ik maar toch......

Ik heb de schijf voor een zeer korte periode gebruikt in een van mijn desktops voor gegevensopslag, waarschijnlijk te kort voor problemen om zich voor te doen.

Inmiddels heb ik de schijf gedeeltelijk opgevuld met nullen (met HDD Low Level Format Tool) en een firmware-update gedaan. De schijf lijkt zich nu al een stuk beter te gedragen. Constantere snelheid en lagere toegangstijden tijdens de benchmark:

20-augustus-2015_00-22.png

Ik blijf openstaan voor suggesties.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan