Search box in Access

Status
Niet open voor verdere reacties.

daan1974

Gebruiker
Lid geworden
12 mei 2006
Kan iemand mij vertellen hoe ik een Search box (waar men de gezochte gegevens kan ingeven) kan implementeren in een Access-formulier.

De Search box moet alle velden van de aan het formulier gekoppelde tabel doorzoeken. Het reultaat hoeft niet perse het begin van het veld te zijn, maar kan ook ergens verderop in het veld staan. (voorbeeld: zoeken op 'jan' geeft ook het resultaat 'kees jansma')

Het formulier moet alle in de tabel daaraan gekoppelde gegevens tonen, per resultaat.

Alvast bedankt voor de tips.

Groet,

Daan

moet ook in alle velden gezocht worden?
en moet dan ook bij de zoek opdracht "Ja" alle records waarin een checkbox is aangevinkt in het resultaat komen?
En hoe goed is jouw VBA?

Een optie van 2 jaar geleden

Hierbij een antwoord dat ik enkele jaren geleden gegeven heb. Je kunt er uit halen wat voor jou van toepassing is.
1. Maak eerst een formulier en verwijder alle toeters en bellen (schuifbalken ed.). Noem het formulier bv [Fm zoekscherm].
2. Maak dan een onafhankelijk tekstveld en noem dit bv [zoekcriterium]. Met een labeltje kun je hier boven nog zetten: Geef zoekitem.
3. Maak een querie gebaseerd op de tabel en neem alle velden in deze querie op die in de tabel staan. Noem deze bv [Qtabel01]. Zet in deze querie bij criteria van de velden waarin je wilt dat gezocht wordt de verwijzing naar het veld zoekcriterium (Like”*”& [Forms![Fm zoekscherm]![zoekcriterium] &”*”). Dit kun je in meerdere velden doen als je het criteria maar in verschillende rijen vermeldt.
4. Maak in het [Fm zoekscherm] een onafhankelijk tekstveld aan ( 1 cm breed) en noem dit bv [aantalQtabel01]. Dit veld wordt gebruikt om nadat een zoekitem is gegeven het aantal hits in de tabel 01 weer te geven. Bij besturingselementbron van dit veld moet je iets vermelden van DCount("[volgnr]","Qtabel01"). Ik ga er daarbij van uit dat het veld volgnr uniek is.
5. Dan maak je net boven het veld [aantalQtabel01] een knop die het formulier opent dat gebaseerd is op de tabel 01. Bij het openen kun je ingeven dat je de querie [Qtabel01] als filtercriteria wilt gebruiken. Bij het openen van het formulier zet je DoCmd.OpenForm stDocname,,"Qtabel01", stLinkCriteria.
6. Als laatste maak je een knop net onder het veld [zoekcriterium]. Op de knop zet je bijvoorbeeld de tekst ZOEKEN. Bij klikken vermelden Me.aantalQtabel01.requery.
Suc6

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan