• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Seizoen bepalen

Status
Niet open voor verdere reacties.

Raymond31

Gebruiker
Lid geworden
30 mrt 2009
Hallo,

in excel heb ik een rij met (weekafzet)gegevens. Nu moet ik bepalen of deze een seizoensafzet hebben.
Dit moet ik doen door uit de rij de grootste afzet te vinden (dit lukt met nog wel =max(reeks)).
Nu moet excel bij dit getal (de max) in de cel ervoor en erna kijken of dat getal minimaal 50% is van deze max, en de cel daarnaast minimaal 25% van de max is.

Voorbeeld
0 0 0 2 4 5 6 8 7 6 5 (reeks)
De max is 8
Er moet nu geken worden of het getal voor en na de 8 minimaal 50% is, en daarnaast minimaal 25%

Ik kan dit natuurlijk met de hand bekijken en zo bepalen, maar ik heb van 9000 artikelen de afzet, en om nu van 9000 artikelen dit te bekijken is te tijdrovend.

Kan iemand mij hiermee helpen?

Als start is het me gelukt in kolomvorm deze moet nog omgezet worden naar rij.
Waarde 1 en 3 zijn % van grootste. Met wat aanpassingen en combinaties moet je met een "en" formule uitkomen op 1 hulpkolom voor je bestand.

gr Wim

Bijlagen

Dit is best lastig. Kan er maar 1 max zijn? Of kunnen er meerdere zijn.
Indien het er meerdere kunnen zijn dan zal je denk ik aan de VBA moeten gaan.
Met 1 max zal het nog kunnen zonder VBA.

Ik krijg hem zo snel niet opgebouwd omdat ik niet vaardig genoeg ben. Ben wel overtuigd dat het kan. Met:
Code:
=grootste(bereik;2)
krijg je de volgende grootste cel. Hiermee kun je een volgende hulpkolom opbouwen.

gr Wim

Hier een oplossing van mijn kant die werkt met 1 max.

Ik heb een naam gedefinieerd. De naam "rijen" heeft als formule:
Code:
=VERGELIJKEN(MAX(reeks);reeks;0)-1

De formule met het resultaat staat in C2. Het enige wat je zelf moet doen is het bereik, welke je wilt toetsen de naam "reeks" geven. Dit kan je doen door het bereik te selecteren en dan in het naamvak reeks te typen >> ENTER. Dan komt in C2 het resultaat.
De reeks kan je dus zelf kiezen.

Edit: het bereik de naam geven kan ook via: invoegen >> naam >> definieeren.

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Even voor de duidelijkheid
Ik heb 6.000 artikelen, met afzetgegevens (per week), dus 6000 rijen (artikelen), 52 kolommen (weken).

Nu wil ik per artikel (=rij) weten wat het hoogste getal is (=Max).
Ik ben nu zover dat ik kan aangeven in welke week de max voorkomt en wat de waarde is
(bv. max = 30 week = 4). Achter me afzetten staat nu dus bv 30 (max) en 4 (week)

Nu wil ik graag weten hoe ik aan kan geven dat in zowel week 3 als in week 5 de afzet minimaal 50% is van week 4
EN
dat de afzetten in week zowel week 2 als week 6 de afzet minimaal 25% van de max is. Als alle 4 de weken aan deze eis voldoen moet er bv komen te staan "seizoen" en ander "normaal"

Oke, je hebt de getallen verticaal staan...
Hier een bestandje wat kan werken (bij 1 max).
Zet de 52 getallen vanaf kolom D t/m kolom BC (als je er zoveel hebt).
De formule staat in kolom A. Die kan je in elke gewenste rij zetten.

p.s. tevens misschien een tip voor de mensen die wat willen leren over het gebruik van een benoemd bereik!! Of beter gezegd 2 benoemde bereiken.

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan