• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Selecteren/filteren

• Onderwerp starter Onderwerp starter DaanM
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

DaanM

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
11 okt 2000
Beste....
Ik heb een bestand toegevoegd. Ik zou graag in kolom B alleen de dinsdagen willen uitfilteren. Die staat echter niet in het zoekrijtje. Ook de donderdag staat er niet tussen. Iemand enig idee hoe dit komt? En hoe ik die er wel bij zou kunnen krijgen?

Bijlagen

Kan ook eventueel met datumfilter >> aangepast filter.

Of met power query.

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Klik op het pijltje van de filter en kies voor 'Datumfilters' en kies voor 'is gelijk aan' en typ in het vakje dinsdag en druk OK.

Het probleem zit vooral in het feit dat je tabel een puinhoop is.

je hebt zowel verwijzingen naar echte datums in de kolom ervoor. Als harde tekst waarden, vandaar dat je in je filter ook zowel 2023, 2022, 2021 ziet (waar alle echte datums onder verborgen zitten.. alsook de als tekst ingevoerde waarden Maandag woensdag en vrijdag. je ziet dus geen dinsdagen omdat je die (toevallig) niet handmatig als tekst hebt ingevoerd.

kortom eerst je tabel opschonen en dan kiezen wat je het handigste vind. filteren via datumfilters of je formule iets aanpassen.

van =[@datum]

naar
Code:
=TEKST([@datum];"dddd")
als je dat doet dan zul je alleen alle dagen van de week zien.

een andere optie is de methode via datumfilters gebruiken maar dan moet je wel eerst alle harde waardes die zijn ingevoerd eruit halen en vervangen door de =[@datum] formule.

@Roel
Het probleem zit vooral in het feit dat je tabel een puinhoop is.
Die puinhoop, wat het ook is, is d.m.v. power query zonder problemen opgelost.
Zie #4.
Ik weet natuurlijk niet welke versie TS gebruikt.

Ik ben bekend met de werking van PQ maar ik vond dat in dit geval niet de meest logische oplossing.

Ik vermoed of ga er een beetje van uit dat DaanM wil snappen waarom hij geen dinsdagen kan selecteren. Dat heb ik proberen uit te leggen.
En nu kan DaanM zelf kiezen of wat hij de makkelijkste oplossing vind uit de verschillende opties.

@Roel

Volledig met je eens.
We zijn eigenlijk allemaal bezig met het bedenken van creatieve oplossingen om de gebrekkige basis te omzeilen en uiteindelijk het gewenste resultaat te behalen.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan