• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Selecteren in dynamsiche tabel

Status
Niet open voor verdere reacties.

jansm

Gebruiker
Lid geworden
2 apr 2014
Berichten
421
Hallo mensen,
ik heb dynamische tabel. Nu A1 .. AP6000 maar die varieert in aantal kolommen en rijen. Nu wil ik het gebied A2 .. laatste [kolom,rij] selecteren om op bepaalde kolommen kunnen te sorteren. Hoe kan ik dat doe in VBA?
Mvg Jansm
 
... waar ik problemen mee heb is dat als ik A2 selecteer en dan shift-ctrl-end gebruik dan wordt een veel groter gebied geselecteerd dan gewenst is. Zou dit kunnen komen omdat het een tabblad is waarin een txt-bestand ingelezen wordt en regelmatig ververst wordt?
 
Sorteren kan al door één cel te selecteren in de tabel.
 
Harry, ik hoop dat dat nog niet zo lang mogelijk is. Anders heb ik heel lang heeeeeel moeilijk gedaan. Bedankt
 
Het spijt me omdat te bevestigen.
 
Let wel op of je tabel geen "gaten" bevat in de vorm van compleet lege rijen en/of kolommen.
Als het gaat om een gegevensverbinding, dan is er ook een bereiknaam gedefinieerd die je kunt gebruiken die altijd naar het hele gegevensgebied verwijst, ook als je vernieuwd en er zijn meer of minder gegevens opgehaald. De bereiknaam van die gegevensverbinding vind je bij "verbindingen" en is (meestal) gelijk aan de naam van de verbinding.
 
... waar ik problemen mee heb is dat als ik A2 selecteer en dan shift-ctrl-end gebruik dan wordt een veel groter gebied geselecteerd dan gewenst is. Zou dit kunnen komen omdat het een tabblad is waarin een txt-bestand ingelezen wordt en regelmatig ververst wordt?

Ja. Excel onthoudt de laatst gebruikte cel. Je kunt dit resetten (maar ik begrijp dat je dat iedere keer zou moeten doen omdat je steeds wisselende bestanden inleest) door de lege kolommen te selecteren en dan "Clear" > "Clear All" te selecteren in het lint. Vervolgens hetzelfde voor de niet gebruikte rijen. Dan het bestand opslaan, afsluiten en opnieuw openen.
 
Overigens ... Als je een tabel hebt ingevoegd zou je met Ctrl-A de hele tabel selecteren, en heb je Ctrl-Shift-End niet nodig. Ik vermoed dus dat je geen tabel gebruikt ("Insert" > "Table")
 
Ook als het geen tabel is selecteert control+a de "current region".
 
:)

Misschien heb ik onterecht conclusies verbonden aan de "ingewikkelde" toetscombinatie. Maar als er bv. lege regels in de "tabel" staan dan selecteer je met Ctrl-A niet de volledige "tabel", maar alleen het aaneengesloten gedeelte van de range. Met de Ctrl-Shift-End selecteer je dan wel de laatst gevulde cel (en dus kennelijk in het geval van de TS meer). Als je een echte tabel insert ("Insert" > "Table") dan maakt het niet uit of er lege regels in staan en kun je gewoon ctrl-A gebruiken.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan