Selecteren Ja/nee gegevenstype

Status
Niet open voor verdere reacties.

MikeZ

Gebruiker
Lid geworden
21 dec 2009
Mijn vorige vraag was wonderbaarlijk vanzelf weer opgelost ( net zo vanzelf als dat deze was gekomen ! ).

Maar nu ik weer verder ben gegaan met de database heb ik een ander probleem.

Ik heb de gegevenstype ja/nee ( bijvoorbeeld Klant: of Relatie: of Programmafolder: ), echter wil ik hier dan ook op kunnen selecteren.

Ik heb nu een query aangemaakt met daarin wat ik nodig heb incl het kopje klant of relatie.
Als ik dan de expressie Is Not Null of Not Null gebruik onder Klant krijg ik ook de klanten te zien die niets hebben aangevinkt.

En nog idealer zou zijn als ik al die kopjes in 1 query kan stappen en degene die de database gaat gebruiken kan laten kiezen welke ze willen hebben ( evt. typen ).

Anyone ?

Laatst bewerkt:
Een Ja/Nee veld heeft normaal gesproken twee waarden: 0 (Nee of Onwaar) en -1 (Ja of Waar). Al deze varianten kun je gebruiken om te filteren, al is -1 en 0 wel redelijk gangbaar.
Als het tabel met het veld gekoppeld is met een Outer Join, dan kan de waarde ook op leeg worden gecheckt: Null Or False bijvoorbeeld.
Wil je het in een parameter hebben, dan kun je daar het beste een Parameterveld voor definieëren in het menu Query, bijvoorbeeld [IsKlant] met als type Numeriek. Dan gebruik je in het veld Criterium de waarde [IsKlant], en wordt bij het uitvoeren van de query om een waarde gevraagd.

Hmmm klinkt logisch :thumb:

Alleen is het volgens mij niet echt mogelijk om dus meerdere velden te koppelen aan een parameterveld ?

Ik heb nu ( na het een en ander aan uitzoek werk ) de waarde Waar of Onwaar bij ja/nee staan.

Je kunt niet één parameterveld met meerdere velden gebruiken, denk ik, tenzij je één waarde wilt gebruiken voor alle velden. Dus je zou voor elk veld een aparte parameter moeten maken.
Iets anders is het, als je via een formulier werkt: dan kun je één waarde gebruiken als filter voor meerdere velden, omdat je met VBA de toewijzing kunt doen. Ook kun je op een formulier met één formulierverwijzing werken in de query. Je zet dan in het criteriumveld van de queryvelden iets als: Formulier![MijnFormulier].[Checkveld]. En die code kun je bij meerdere velden tegelijk gebruiken.
Bedoel je zo iets?

Hmmmm Eigenlijk wel maar dan bij de rapporten :o

Maar daar was ik al bang voor... Het is niet mogelijk !

Thnx voor de hulp !

Een rapport is natuurlijk ook gebaseerd op een tabel of (in dit geval) een query.
Als je het rapport opent vanuit een formulier, dan werkt de gegeven oplossing ook.

Status
Niet open voor verdere reacties.

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan