selectie beschikbare items

Status
Niet open voor verdere reacties.

Boxman

Gebruiker
Lid geworden
4 nov 2008
Ik heb in mijn db een tabel met items een een tabel met gebruikers, nu wil ik een query maken om de een beschikbare item in beeld te krijgen

de items zijn weer opgedeeld in categoriën dus de vraag komt voor een item in categorie 6 en dan wil ik dus een lijst met beschikbare items

in de tabel met gebruikers us een kolom met item nummer en ook een koppeling tussen de tabellen op item nummer

hoe kan ik de query nu het beste opbouwen???

Ik heb geen idee wat je uit die query wilt halen; als je de tabellen op de juiste manier aan elkaar hebt gekoppeld, kun je ze in een query opnemen, en de velden die je wilt zien in het query-raster zetten. Wat is het probleem dus precies? Wil je misschien totalen zien over gebruikers of categorieëm?

Ik heb een tabel met items, en een tabel met gebruikers

elke gebruiker gebruikt een item uit de tabel items, als een gebruiker zich meldt voor een item moet ik uit de tabel de beschikbare items halen

De items zijn onder te verdelen in categorieën dus als een gebruiker zich bij mij meldt voor het gebruik kan ik aan de hand van wat vragen beaplen wat de gebruiker wil en kan ik bepalen in welke categorie ik moet zoekennaar een beschikbaar item. Elk item heeft een een uniek nummer.

Ik hoop dat je hier iets mee kunt

Ik denk niet dat je een query nodig hebt, maar een formulier met gekoppelde keuzelijsten, waarin je steeds een waarde selecteert die de selectie verfijnt. In een query kan dat wat minder handig, omdat je bij het uitvoeren van de qeury in één keer alle parameters (vragen in jouw terminologie) moet opgeven. Je kunt de selectie dus niet verfijnen, wat je waarschijnlijk wel wilt.

Oké dan

Nu moet ik eerst eens even kijken wat je hiermee bedoeld :confused:

zal eens wat documentatie er op na moeten slaan.

Handleidingen naslaan is uiteraard altijd aan te bevelen ;)
Misschien snap ik de vraag nog steeds niet helemaal goed. Misschien kun je die nog eens uitleggen? Je hebt een tabel gebruikers, en je hebt een tabel met items, die zijn onderverdeeld in categorieën. Maakt het niet uit welke items je ziet bij een bepaalde gebruiker? Ik zou denken dat je de items wilt zien die bij een bepaalde gebruiker horen, en geen andere.

Niet helemaal
Als ik een nieuwe gebruiker wil inschrijven wil ik deze aangeven wat ik beschikbaar heb

Dat wil ik graag in een overzichtje in beeld krijgen
Daarnaast wil ik graag de mogelijkheid om hebben om een 'voorselectie' te maken in de verschillende categorieën

Ik heb wel een db maar die is gevuld met persoonlijke gegevens dus die wil ik liever niet hier op het forum plaatsen

Tot op heden doe ik m'n ding in Excel bestanden en wil overstappen naar Access maar wil eerst goed weten wat ik allemaal wel en niet kan realiseren en hoe ik dit dan moeten bouwen. Ik zal nog veel meer vragen op het forum moeten plaatsen voor ik zover ben.
Heb ook intussen allerlei documentatie erbij maar de verschillende benamingen en bewerkingen roepen weer andere vragen op, dus nog een hele weg te gaan.

Ik snap het nog steeds niet, vrees ik.
Als ik een nieuwe gebruiker wil inschrijven wil ik deze aangeven wat ik beschikbaar heb
.
Wil je de gebruiker een lijst sturen?
En wat bedoel je met 'voorselectie maken'? In een query kun je namelijk geen voorselecties maken; wel één selectie. Tenzij je allerlei queries aan elkaar wilt knopen, maar dat lijkt mij toch niet de bedoeling. Nogmaals: wat je allemaal vraagt, zijn zaken die je op een formulier regelt, niet in een query. Wat meer is: ik vermoed dat je de db teveel met Excel in het achterhoofd hebt opgezet. Ik denk dat er nog wat noodzakelijke tabellen ontbreken...
Als je een kopie van de db maakt, en alle persoonlijke informatie verwijdert, en vervangt door wat dummy gegevens, dan kunnen we wat beter meekijken.

Heb een uitgeklede db gemaakt

De bedoeling is dus als zich een nieuwe gebruiker meld wil ik kunnen zien welke items beschikbaar zijn (de items zijn ruimtes van verschillend formaat)

Pas later wil adhv een formulier de gegevens invoeren van de nieuwe gebruiker in combinatie met de koppeling van het item

Bijlagen

En als je toch bezig bent met kopieën maken: graag ook eentje in 2003 format. Zoals mijn trouwe volgers weten, loop ik met de grootst mogelijke boog om 2007 heen ;)

Hallo OctaFish,

Heb je nog kans gezien naar de db te kijken ??

Ik heb er nog geen tijd voor gehad, maar dat gaat nu veranderen!
Office 2010 ken ik nog niet, maar aan de plaatjes te zien is het voortbreien op hetzelfde stramien als 2007, en zolang Microsof met lintjes blijft werken, blijf ik bij 2003 hangen.
Maar ik kom nog terug op je vraag....

Ik heb ook moeite gehad met de switch naar de lintjes maar kan er intussen aardig mee uit de voeten, in Word en Excel
Ook wel eens naar OpenOffice gekeken maar die switch is volgens mij lastiger dan naar de lintjes
By the way er is ook een "oud" menu optie toch??

Dank je wel, dat je nog even kunt kijken voor mij :thumb:

OK, ik heb er even naar gekeken, maar ik kan er weinig chocola van maken... De twee tabellen heb je aan elkaar geprobeerd te koppelen, maar de relatie die er nu ligt is waardeloos, omdat je geen Referentiële Integriteit hebt. Dat komt omdat er in de tabel gebruikers zijn met Producten die in de tabel Items niet bestaan. En dat mag niet in een db. Althans: niet als je wilt dat die goed gaat werken. Dus die records moeten aangepast, of weg.
Als je dat doet (weggooien in mijn geval) kan je een relatie leggen, maar dan weet ik het ook niet meer: wat wil je nu verder?

wat moet ik met Referentiële Integriteit doen ??

Wat ik nodig heb is een tabel met gebruikers en een tabel met te gebruiken items
uitgangspunt voor mij zijn de items die zijn vast en koppel hier een gebruiker aan, een items kan niet meerdere gebrukers hebben maar een gebruiker kan wel meerdere items gebruiken
in de huidige tabellen kunnen meerdere gebruikers zijn gekoppeld aan een item maar dat moet nog worden opgelost door een 'datum einde gebruik' waarmee deze weer wordt losgekoppeld van een item of dat de gebruiker op inactief wordt gezet

maar voor dit item is dus de vraag ik heb een tabel met items waarvan een deel in gebruik is en een deel wat niet wordt gebruikt, nu wil ik op zeker moment de vraag stellen welk item is beschikbaar en dan wil ik ook graag de keuze kunnen maken in welke categorie ik zoek

Michel, ik hoop dat het wat duidelijker wordt voor je

uitgangspunt voor mij zijn de items die zijn vast en koppel hier een gebruiker aan, een item kan niet meerdere gebrukers hebben maar een gebruiker kan wel meerdere items gebruiken
In jouw db is het precies andersom geregeld: je hebt items die aan meerdere gebruikers kunnen worden gekoppeld, niet andersom.
Referentiële Integriteit is de basis van relaties tussen tabellen. Zonder kun je de relatie net zo goed weglaten. Het betekent zoveel als: in de gekoppelde tabel mag je geen gegevens opslaan die niet in de hoofdtabel staan. Of in jouw geval: je mag bij een gebruiker geen Item toevoegen die je niet in de tabel Items hebt. En dat is uiteraard een logische zaak... Net zoals je in een tabel Bestellingen geen bestellingen vastlegt voor klanten die je niet in de tabel Klanten hebt. Door een relatie te leggen waarbij Referentiële Integriteit niet mogelijk is, heb je een relatie die net zo waardevol is als je een telefoonnummer van een klant koppelt aan een schoenmaat in de tabel Artikelen. Waardeloos dus. Het is, kortom, een absolute vereiste om die optie aan te zetten!
Als je meer items aan een gebruiker wilt kunnen koppelen, heb je een Koppeltabel nodig, waarin je het GebruikersID combineert met het ItemID. Je legt dus voor een gebruiker met drie Items drie records in die tabel vast, met drie keer het GebruikerID en de drie verschillende ItemID's. Zonder die tabel kun je wel een één-op-veel relatie leggen tussen Items (de één) en gebruikers (de veel) maar niet andersom.

Dat is toch iets lastiger dan ik had verwacht je zei al een keer dat ik te veel in Excel denk dat kan nog wel eens kloppen ook :confused:

Ik durf het bijna niet te vragen :o,
maar zou jij adhv de huidige db gegevens een opzetje kunnen maken waarmee ik kan puzzelen en weer stap verder kan komen

Tuurlijk! Ik heb de laatste tijd wat minder achter de pc gezeten vanwege een onwillige schouder, en dan blijkt de formule [Geïnvesteerde tijd]=[Geproduceerde Output] toch een lineair verband te hebben... Even geduld dus nog...

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan